• Ballina

Hyresgäst försöker slippa undan betalning av hyra

Mina föräldrar har hyrt ut en lägenhet i deras hus till en kvinna i 20 års tid. Hon flyttade in 2004 den 1a september och betalade första hyran två dagar senare. Min pappa har ett minne av att hon sedan bad om att få betala hyran i slutet av månaden istället vilket han gick med på. Hon har därefter alltid betalat hyran felfritt i slutet av månaden och har i kommentarsfältet alltid skrivit "betalning för juni" för juni månad etc. Mina föräldrar sa nyligen upp henne då de ska flytta in i hennes lägenhet. Hon sades upp med tre månaders uppsägningstid och hon var väldigt upprörd över detta då hon tycker det är alldeles för lite tid.

Januaris hyra betalades som vanligt med kommentaren "betalning för januari" såsom hon alltid brukar skriva då hon betalar hyran. När hon då skulle betala februaris hyra, efter att hon fick veta att hon måste flytta, då skriver hon "betalning för mars", hon hoppar alltså över februari månad. De avvaktade med att konfrontera henne om detta för att se om hon eventuellt råkat skriva fel månad, men när hyran i mars kom så har ho. Skrivit "betalning för april". Det fattas alltså en hyra för februari. När hon blev konfronterad om detta så drog hon snabbt upp ur fickan en 20 år gammal post-it lapp (!!!) med min pappas signatur där det står något i stil med  att "jag har mottagit betalning år 2004-09-03", alltså två dagar efter att hon flyttat in, och hävdar att hon har betalat en förskottshyra och därmed ska slippa undan en betalning. Märkligt är också att hon inte själv upplyste om detta utan försökte slinka obemärkt förbi med att inte betala hyran för februari och hoppades att de inte skulle upptäcka.

Vad gör man i en sådan här situation? 
  • Svar på tråden Hyresgäst försöker slippa undan betalning av hyra
  • Anonym (Is)

Det är väl bara att räkna antal hyror hon betalt in. Betalade hon hyra för september både i början och slutet så har hon rätt. Betalade hon hyra för september i början av månaden och sedan väntade till slutet av oktober med den hyran så har ni rätt. 

• Anonym (K)
    Anonym (Is) skrev 2024-03-30 09:33:04 följande:

Det är väl bara att räkna antal hyror hon betalt in. Betalade hon hyra för september både i början och slutet så har hon rätt. Betalade hon hyra för september i början av månaden och sedan väntade till slutet av oktober med den hyran så har ni rätt. 

Hon måste ju ha betalat hyran för september den 3/9-04 och sedan i slutet av samma månad inför oktober. Man brukar ju betala hyra i förskott vanligen.
  • Anonym (F)

Ska man hävda att avtalet inte är uppfyllt ska ni ha torrt på fötterna. Om ingen minns och det inte finns någon dokumentation, hur ska det då gå till? Är du säker på att hyran för första månaden inte är betald två gånger? 

Att driva det här vidare kan kosta mer än det smakar både ekonomiskt och i osämja. 

• Ballina
    Anonym (F) skrev 2024-03-30 09:48:53 följande:

Ska man hävda att avtalet inte är uppfyllt ska ni ha torrt på fötterna. Om ingen minns och det inte finns någon dokumentation, hur ska det då gå till? Är du säker på att hyran för första månaden inte är betald två gånger? 

Att driva det här vidare kan kosta mer än det smakar både ekonomiskt och i osämja. 

Min far minns att hon specifikt bad om att få byta betalningsdsg till slutet av månaden istället, dry berodde på att för tillfället hade hon en hyra kvar att betala på sin dåvarande lägenhet.
  • Ballina
    Anonym (K) skrev 2024-03-30 09:38:41 följande:
    Hon måste ju ha betalat hyran för september den 3/9-04 och sedan i slutet av samma månad inför oktober. Man brukar ju betala hyra i förskott vanligen.
    Nej det var detta hon inte gjorde. Hon har aldrig betalat två gånger på en och samma månad. Dessutom, varför har hon år efter åt alltid skrivit "betalning för maj" i slutet av maj, "betalning för juni" i slutet för juni osv... Sen nu helt plötsligt ändras det. Och det upptäcktes bara av en ren slump i samband med att det är dags att deklarera snart. 
  • Ballina
    Anonym (Is) skrev 2024-03-30 09:33:04 följande:

Det är exakt det som hon bad om att få göra. Men detta var 20 år sedan. Väldigt oärligt att skita i att betala hyran för februari totalt utan att säga något och sedan betala sista april hyran för att de ska se ut som att allt är betalt. Hon hoppades på att det skulle gå obemärkt förbi givetvis. 
  • Anonym (Ems)

Om hon betalat i efterskott hela tiden, som i slutet av maj skrivit Betalning för maj, så innebär ju det att hon betalade dubbla hyror när hon flyttade in. En gång i början av september och en gång i slutet av september för september.

Den första hyran kan då ses som en deposition så även om hon betalar in den hon inte betalat, så behöver ju dina föräldrar då betala tillbaka den hyra som hon betalat dubbelt.

• Ballina
    MsM84 skrev 2024-03-30 08:43:20 följande:

Eftersom hyresgästen alltid har skrivit vilken månad betalningarna avser är det lätt att bevisa att februari är obetald. Annars hade det varit nästan omöjligt - man hade behövt 20 års kontoutdrag. 

Gå och prata med henne och påpeka just detta. Hon har inte betalt februari hyra. Juridiskt kan ni skicka in krav till kronofogden om hon inte betalar.

Även om det är juridiskt korrekt ty jag inte det är särskilt sjyst att säga upp en 20 års hyresförhållande med 3 månaders uppsägning. Men det är inte heller ok att försöka lura sig undan en hyra.

Det har påpekats och frågat om varför hon helt plötsligt efter alla dessa år betalat i förskott UTÖVER att ha helt struntat i att betala hyran för februari. Hon hade inget vettigt svar på detta. 

Det kan tyckas hårt och det var jobbigt för mina föräldrar faktiskt, men det har uppstått oväntade familjeomständigheter och en i familjen med barn måste akut flytta in i den större lägenheten.
  • Ballina
    Spucks skrev 2024-03-30 08:18:53 följande:
    Man kan också tycker det är fräckt att säga upp henne efter 20 år med bara 3 månaders varsel. Dina föräldrar har väl vetat längre att de skulle flytta in? 

Jag skulle det låta vara - hon har sköt sig i 20 års tid och man kan förstå att hon är upprörd. Jag skulle be om ursäkt för kort varsel och tackat henne för att ha betalt i tid under två decennier och varit en bra hyresgäst.
    Det kan tyckas hårt och det var jobbigt för mina föräldrar faktiskt, men det har uppstått oväntade familjeomständigheter och en i familjen med barn måste akut flytta in i den större lägenheten.
    Om hyresgästen varit "bra" eller inte kan du inte uttala dig ett dyft om. Lägenheten är i misär har de upptäckt och de fick inte ens tillåtelse att gå in i vissa rum för att mäta ett par väggar för det såg väl antagligen för hemskt ut. På 20 år har de höjt hyran EN endaste gång och den är väldigt låg, hon her fått så mycket hjälp av mina föräldrar, tillochmed tidningen och gratis online Inlogg till vår lokala nyhetsrapporteringen har hon fått. Listan kan göras lång. 
  • Ballina
    Anonym (Ems) skrev 2024-03-30 10:42:44 följande:

Om hon betalat i efterskott hela tiden, som i slutet av maj skrivit Betalning för maj, så innebär ju det att hon betalade dubbla hyror när hon flyttade in. En gång i början av september och en gång i slutet av september för september.

Den första hyran kan då ses som en deposition så även om hon betalar in den hon inte betalat, så behöver ju dina föräldrar då betala tillbaka den hyra som hon betalat dubbelt.

Det är precis detta som inte har skett. Och hade det varit så - varför var hon inte ärlig då??? Det rimliga är väl då att inte betala din sista hyra eller? Istället för att strunta i att betala en hyra "mitt i"? Hon gjorde detta för att hon hoppades att det inte skulle märkas. Väldigt suspekt 
Svar på tråden Hyresgäst försöker slippa undan betalning av hyra