• Anonym (Fattiglapp)

Hyran höjs med 5 procent!!

Herregud vad jag är orolig nu.
    jag har fått dyrare och dyrare hyra.
    I ett brev rån hyresvärden så berättade de att förhandlingarna lett till en HÖGRE hyreshöjning än vad de först ville ha innan förhandling med hyresgästföreningen.

Jag studerar nu... vet inte hur länge jag kommer ha råd att bo kvar där jag bor nu. När jag flyttade hit var hyran rätt låg, men det har varit hyreshöjningar på ett par hundra varje år.

Ett dilemma jag har är att jag vill ha ett extrajobb för att inte riskera min ekonomi, men samtidigt måste jag ha ork och tid kvar till mina heltidsstudier.

Vet inte vad jag ska göra. Någon mer som jobbar utöver heltidsstudier?
    Kan ju försöka jobba helger.. 

• Svar på tråden Hyran höjs med 5 procent!!
  • Anonym (X2y)
    enfunderandeman skrev 2024-03-13 12:06:32 följande:

Det är bara att vänja sig tyvärr, Sverige blir ett fattigare land. Dom enda som inte påverkas är höginkomsttagare och folk som har det gott ställt.  Med denna regering, ökar klyftorna dessutom ännu mer. Dom gör det bättre för dom som redan har det bra. Och sämre för dom som redan har det dåligt. 

Finns arbetslösa som får prioritera bort mat, för dom tvingas betala busskort för över 1000 kr i månaden. Dom får ingen ersättning för det. Majoriteten lever inte på några 22.000 kr i månaden, som en viss Pehrson fantiserade fram.
    Lägg sen på ökad arbetslöshet, med 150.000 lediga jobb på ca 350.000  arbetslösa. Vart ska folk ta vägen? Om det knappt finns jobb till hälften, av dessa. Kommunerna får spara in. Har inte råd med vikarier.

Problemet är att många människor i Sverige "sover". Dom förstår inte problematiken eller så blir det bekvämare att låtsats som det regnar.
    Det jag vill poängtera är, att du är inte ensam. Med din situation. Många har det jobbigt ekonomiskt.

Jag hörde faktiskt ifrån en arbetskollega om detta. Man undrar vart Sverige är på väg. 
  • Anonym (X2y)
    Anonym (Micke) skrev 2024-03-13 12:17:11 följande:
    Här i Stockholm får du jobb på dagen om du kan tala, läsa och skriva svenska
    och är ostraffad. 

Ökade klyftor är skapade av politikerna eftersom vi har minst en halv miljon människor i landet som inte är självförsörjande och kommer från andra länder.
    Klart att klyftorna ökar om vi tar in en halv miljon människor som inte har egen
    försörjning. Självförvållat kallas det.
    Det inkluderar inte dig alltså. Tur för dig, att du har jobb.  Hur är det med läsförståelsen? Förklara just biten om 150.000 lediga jobb, på just nu 358.000 arbetslösa? Dessutom sa dom ,att dom minst drabbade är utrikesfödda? Vilket inte är förvånande, då dom har förtur till arbeten. Klart vi har många utländska som inte kan försörja sig. Vilket är allvarligt.

Men det finns ju etniskt svenska som är arbetslösa och har det knapert, även med jobb. Eller du kanske tror att det inte existerar. Det är bara utrikesfödda? Tycker du att ditt eget folkslag ska lida? Det drabbar även etniskt svenska som sagt. Man blir mörkrädd, för folks okunskap. 
  • Anonym (Man)

Hur mycket tror du boendekostnaden ökat för de som äger bostad med lån?
    Från ränta på kanske såg lågt som 1.5% till 5%, där snackar vi ökad kostnad.

Som tidigare folk nämnt här i tråden: skaffa ett helgjobb. Gärna inom handel då det är bra lön på helg utan att du behöver tidigare erfarenhet.

• Anonym (V)
    Anonym (Man) skrev 2024-03-13 14:50:00 följande:

Som tidigare folk nämnt här i tråden: skaffa ett helgjobb. Gärna inom handel då det är bra lön på helg utan att du behöver tidigare erfarenhet.

Skillnaden för er är att räntan går ner hyresvärden sänker inte hyran när den gör det de flesta går dessutom med vinst när de säljer sen. Det är inte bara att skaffa ett jobb det är otroligt svårt att få och alla klarar inte att både plugga och jobba. 
  • Anonym (M)

Jag både jobbar heltid och driver ett företag på sidan av. Det är stressigt ibland men det går. Heltidsstudier och något extrajobb är inte så mycket.

• nihka

Allt har blivit dyrare som räntor, uppvärmningskostnader och renhållning vilket också påverkar hyrorna så de har höjts mer än tidigare år. Inte så konstigt. Inom vård och omsorg söker man också folk.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Man) skrev 2024-03-13 14:50:00 följande:

Jag ska försöka få ett jobb.
    Det är faktiskt så att de allra flesta som äger en bostadsrätt går med vinst när de säljer. Dessutom har man ofta redan en god ekonomi, som ens har RÅD med att köpa en bostad till att börja med. 
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Micke) skrev 2024-03-13 12:17:11 följande:
    Här i Stockholm får du jobb på dagen om du kan tala, läsa och skriva svenska
    och är ostraffad. 

Ökade klyftor är skapade av politikerna eftersom vi har minst en halv miljon människor i landet som inte är självförsörjande och kommer från andra länder.
    Klart att klyftorna ökar om vi tar in en halv miljon människor som inte har egen
    försörjning. Självförvållat kallas det.
    De "enklare" jobben (alltså de som inte kräver utbildning och/eller erfarenhet) är det väl många som slåss om. Jag bor inte heller i Stockholm....
  • Studentpappa

Jag jobbade inte medan jag studerade utan istället hela somrarna. Jag var sommarvikarie på industri det var perfekt, nådde oftast taket för vad man fick tjäna på det tiden. Sen hushöll jag med de pengarna över året.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Fattiglapp)
    Studentpappa skrev 2024-03-13 20:12:46 följande:

Jag jobbade inte medan jag studerade utan istället hela somrarna. Jag var sommarvikarie på industri det var perfekt, nådde oftast taket för vad man fick tjäna på det tiden. Sen hushöll jag med de pengarna över året.

Fast det är ju NU hyran höjs, och sommaren har inte kommit än. Jag ska ju leva på CSN nu... och hyran höjs snart. Lönen för eventuellt sommarjobb har ju inte kommit in en.

Jag har sökt jobb, men inte fått något än.

Hyrorna "på den tiden" var nog inte så höga heller.
Svar på tråden Hyran höjs med 5 procent!!