Inlägg från: Anonym (Fattiglapp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattiglapp)

Hyran höjs med 5 procent!!

Herregud vad jag är orolig nu.
    jag har fått dyrare och dyrare hyra.
    I ett brev rån hyresvärden så berättade de att förhandlingarna lett till en HÖGRE hyreshöjning än vad de först ville ha innan förhandling med hyresgästföreningen.

Jag studerar nu... vet inte hur länge jag kommer ha råd att bo kvar där jag bor nu. När jag flyttade hit var hyran rätt låg, men det har varit hyreshöjningar på ett par hundra varje år.

Ett dilemma jag har är att jag vill ha ett extrajobb för att inte riskera min ekonomi, men samtidigt måste jag ha ork och tid kvar till mina heltidsstudier.

Vet inte vad jag ska göra. Någon mer som jobbar utöver heltidsstudier?
    Kan ju försöka jobba helger.. 

• Svar på tråden Hyran höjs med 5 procent!!
  • Anonym (Fattiglapp)
    Friger skrev 2024-03-13 11:06:35 följande:

Ganska vanligt att studenter jobbar vid sidan om studierna. Jag gjorde det.

Varannan helg är en vanlig arbetsform. Ger några tusenlappar extra varje månad. Ta inte på dig för mycket jobb så att du jobbar istället för att studerar.

Hur många arbetsgivare erbjuder varannan helg-jobb?
    Vart jobbade du, var det i butik?
  • Anonym (Fattiglapp)
    Goneril skrev 2024-03-13 11:31:58 följande:

Det fixar du, det vill säga 10 - 15 timmar per vecka. Du behöver effektiva studierutiner, tiden måste användas väl. Att notera under lektionerna och sedan repetera, direkt när man kommer hem befäster kunskaperna. Då behöver du inte lägga hela nätter på tentaläsning. Framförhållning är knepet, inte skjuta upp.                                                                                                                               Jag tog en högskoleexamen efter ett långt arbetsliv, en helt annan disciplin än bank-och finansjobbet. Jag läste helfart, c:a 40 timmar i veckan. Som yrkesverksam hade jag haft många 60-timmarsveckor så studierna uppfattade jag inte som särskilt betungande. Jag hann en massa annat också, till exempel att resa. Jag tror därför att TS klarar detta galant med ordentlig strukturering. Det gäller förstås att aldrig halka efter för det kan man inte ta igen när det hela tiden kommer nytt.                                      

Jo, men alla har ju olika förutsättningar.
    Det kommer inte naturligt för mig att ha god framförhållning och så. Visst, jag ska verkligen göra mitt yttersta för att bli bättre på planering.

Sover redan uruselt, är alltid trött.
    Jag menar inte att det aldrig är möjligt, bara att alla har olika förutsättningar för att orka med.
    Jag har också syrebrist som gör att jag är extra trött. ALLTID.

Struktur kommer inte naturligt för mig. :(
    Vet inte om jag ska kämpa i motvind eller ge upp livet.
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-03-13 11:41:22 följande:
    Jo, men alla har ju olika förutsättningar.
    Det kommer inte naturligt för mig att ha god framförhållning och så. Visst, jag ska verkligen göra mitt yttersta för att bli bättre på planering.

Sover redan uruselt, är alltid trött.
    Jag menar inte att det aldrig är möjligt, bara att alla har olika förutsättningar för att orka med.
    Jag har också syrebrist som gör att jag är extra trött. ALLTID.

Struktur kommer inte naturligt för mig. :(
    Vet inte om jag ska kämpa i motvind eller ge upp livet.
    Alltså, medicinsk, permanent försvårad djupandning.
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Man) skrev 2024-03-13 14:50:00 följande:

Hur mycket tror du boendekostnaden ökat för de som äger bostad med lån?
    Från ränta på kanske såg lågt som 1.5% till 5%, där snackar vi ökad kostnad.

Som tidigare folk nämnt här i tråden: skaffa ett helgjobb. Gärna inom handel då det är bra lön på helg utan att du behöver tidigare erfarenhet.

Jag ska försöka få ett jobb.
    Det är faktiskt så att de allra flesta som äger en bostadsrätt går med vinst när de säljer. Dessutom har man ofta redan en god ekonomi, som ens har RÅD med att köpa en bostad till att börja med. 
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Micke) skrev 2024-03-13 12:17:11 följande:
    Här i Stockholm får du jobb på dagen om du kan tala, läsa och skriva svenska
    och är ostraffad. 

Ökade klyftor är skapade av politikerna eftersom vi har minst en halv miljon människor i landet som inte är självförsörjande och kommer från andra länder.
    Klart att klyftorna ökar om vi tar in en halv miljon människor som inte har egen
    försörjning. Självförvållat kallas det.
    De "enklare" jobben (alltså de som inte kräver utbildning och/eller erfarenhet) är det väl många som slåss om. Jag bor inte heller i Stockholm....
  • Anonym (Fattiglapp)
    Studentpappa skrev 2024-03-13 20:12:46 följande:

Jag jobbade inte medan jag studerade utan istället hela somrarna. Jag var sommarvikarie på industri det var perfekt, nådde oftast taket för vad man fick tjäna på det tiden. Sen hushöll jag med de pengarna över året.

Fast det är ju NU hyran höjs, och sommaren har inte kommit än. Jag ska ju leva på CSN nu... och hyran höjs snart. Lönen för eventuellt sommarjobb har ju inte kommit in en.

Jag har sökt jobb, men inte fått något än.

Hyrorna "på den tiden" var nog inte så höga heller.
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonvm skrev 2024-03-13 20:51:55 följande:

Det väldigt många har svårt att ta in är att allt som inte ökar i pris i takt med inflationen i realiteten är en sänkning av kostnaden, eftersom du då får samma sak billigare pga pengarnas minskade värde.

Resonera från andra änden av fenomenet istället.
    Problemet i detta fall är inte att din hyra höjs 5%, det är till o med lågt relaterat till den generella inflationen, problemet är att din inkomst inte ökat i takt med inflationen.

Va? Vad menar du? 
    Menar du att en del saker blir billigare att köpa? Inte vad jag märkt av i alla fall. All mat är dyrare nu, hyran, elen, de ska börja debitera varmvatten nu, vilket de inte gjorde tidigare.

Bussbiljetter ökar i pris för varje, likaså tågbiljetter. Allt är dyrt. Min inkomst ökar inte, det stämmer.
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (M) skrev 2024-03-13 17:22:02 följande:

Jag både jobbar heltid och driver ett företag på sidan av. Det är stressigt ibland men det går. Heltidsstudier och något extrajobb är inte så mycket.

Okej. Då har du kunskap, hälsa och ekonomi nog för att klara av att göra både ock.
Svar på tråden Hyran höjs med 5 procent!!