• Anonym (Fattiglapp)

Hyran höjs med 5 procent!!

Herregud vad jag är orolig nu.
    jag har fått dyrare och dyrare hyra.
    I ett brev rån hyresvärden så berättade de att förhandlingarna lett till en HÖGRE hyreshöjning än vad de först ville ha innan förhandling med hyresgästföreningen.

Jag studerar nu... vet inte hur länge jag kommer ha råd att bo kvar där jag bor nu. När jag flyttade hit var hyran rätt låg, men det har varit hyreshöjningar på ett par hundra varje år.

Ett dilemma jag har är att jag vill ha ett extrajobb för att inte riskera min ekonomi, men samtidigt måste jag ha ork och tid kvar till mina heltidsstudier.

Vet inte vad jag ska göra. Någon mer som jobbar utöver heltidsstudier?
    Kan ju försöka jobba helger.. 

• Svar på tråden Hyran höjs med 5 procent!!
  • Friger

Ganska vanligt att studenter jobbar vid sidan om studierna. Jag gjorde det.

Varannan helg är en vanlig arbetsform. Ger några tusenlappar extra varje månad. Ta inte på dig för mycket jobb så att du jobbar istället för att studerar.

• Anonym (Fattiglapp)
    Friger skrev 2024-03-13 11:06:35 följande:

Ganska vanligt att studenter jobbar vid sidan om studierna. Jag gjorde det.

Varannan helg är en vanlig arbetsform. Ger några tusenlappar extra varje månad. Ta inte på dig för mycket jobb så att du jobbar istället för att studerar.

Hur många arbetsgivare erbjuder varannan helg-jobb?
    Vart jobbade du, var det i butik?
  • Anonym (Sanna)

Hyreshöjning på ett par hundra per år är inget konstigt. Mer konstigt att du tror att det inte förekommer. 

Du får se över din ekonomi och eventuellt ta ett extrajobb.

Slutar aldrig att förvånas över dagens unga, så totalt oinsatta hur det är att vara vuxen och ta ansvar för bl a ekonomi. 

Dessutom, tragiskt att du inte har någon att vända dig till, inte ens dina föräldrar. 

• Friger
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-03-13 11:10:12 följande:
    Hur många arbetsgivare erbjuder varannan helg-jobb?
    Vart jobbade du, var det i butik?
    Precis. Butiker gör ofta det.

Jag jobbade på en bensinmack. Fick sommarjobb där igenom också.

Det är drygt när hyran går upp. Har själv haft rätt jobbiga höjningar pga räntan. Från 12tkr i månaden till det dubbla. Jag går runt men det känns ju. Det blir inte hummer och champagne på matbordet direkt.
  • Goneril

Det fixar du, det vill säga 10 - 15 timmar per vecka. Du behöver effektiva studierutiner, tiden måste användas väl. Att notera under lektionerna och sedan repetera, direkt när man kommer hem befäster kunskaperna. Då behöver du inte lägga hela nätter på tentaläsning. Framförhållning är knepet, inte skjuta upp.                                                                                                                               Jag tog en högskoleexamen efter ett långt arbetsliv, en helt annan disciplin än bank-och finansjobbet. Jag läste helfart, c:a 40 timmar i veckan. Som yrkesverksam hade jag haft många 60-timmarsveckor så studierna uppfattade jag inte som särskilt betungande. Jag hann en massa annat också, till exempel att resa. Jag tror därför att TS klarar detta galant med ordentlig strukturering. Det gäller förstås att aldrig halka efter för det kan man inte ta igen när det hela tiden kommer nytt.                                      

• Anonym (Fattiglapp)
    Goneril skrev 2024-03-13 11:31:58 följande:

Det fixar du, det vill säga 10 - 15 timmar per vecka. Du behöver effektiva studierutiner, tiden måste användas väl. Att notera under lektionerna och sedan repetera, direkt när man kommer hem befäster kunskaperna. Då behöver du inte lägga hela nätter på tentaläsning. Framförhållning är knepet, inte skjuta upp.                                                                                                                               Jag tog en högskoleexamen efter ett långt arbetsliv, en helt annan disciplin än bank-och finansjobbet. Jag läste helfart, c:a 40 timmar i veckan. Som yrkesverksam hade jag haft många 60-timmarsveckor så studierna uppfattade jag inte som särskilt betungande. Jag hann en massa annat också, till exempel att resa. Jag tror därför att TS klarar detta galant med ordentlig strukturering. Det gäller förstås att aldrig halka efter för det kan man inte ta igen när det hela tiden kommer nytt.                                      

Jo, men alla har ju olika förutsättningar.
    Det kommer inte naturligt för mig att ha god framförhållning och så. Visst, jag ska verkligen göra mitt yttersta för att bli bättre på planering.

Sover redan uruselt, är alltid trött.
    Jag menar inte att det aldrig är möjligt, bara att alla har olika förutsättningar för att orka med.
    Jag har också syrebrist som gör att jag är extra trött. ALLTID.

Struktur kommer inte naturligt för mig. :(
    Vet inte om jag ska kämpa i motvind eller ge upp livet.
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-03-13 11:41:22 följande:
    Jo, men alla har ju olika förutsättningar.
    Det kommer inte naturligt för mig att ha god framförhållning och så. Visst, jag ska verkligen göra mitt yttersta för att bli bättre på planering.

Sover redan uruselt, är alltid trött.
    Jag menar inte att det aldrig är möjligt, bara att alla har olika förutsättningar för att orka med.
    Jag har också syrebrist som gör att jag är extra trött. ALLTID.

Struktur kommer inte naturligt för mig. :(
    Vet inte om jag ska kämpa i motvind eller ge upp livet.
    Alltså, medicinsk, permanent försvårad djupandning.
  • enfunderandeman

Det är bara att vänja sig tyvärr, Sverige blir ett fattigare land. Dom enda som inte påverkas är höginkomsttagare och folk som har det gott ställt.  Med denna regering, ökar klyftorna dessutom ännu mer. Dom gör det bättre för dom som redan har det bra. Och sämre för dom som redan har det dåligt. 

Finns arbetslösa som får prioritera bort mat, för dom tvingas betala busskort för över 1000 kr i månaden. Dom får ingen ersättning för det. Majoriteten lever inte på några 22.000 kr i månaden, som en viss Pehrson fantiserade fram.
    Lägg sen på ökad arbetslöshet, med 150.000 lediga jobb på ca 350.000  arbetslösa. Vart ska folk ta vägen? Om det knappt finns jobb till hälften, av dessa. Kommunerna får spara in. Har inte råd med vikarier.

Problemet är att många människor i Sverige "sover". Dom förstår inte problematiken eller så blir det bekvämare att låtsats som det regnar.
    Det jag vill poängtera är, att du är inte ensam. Med din situation. Många har det jobbigt ekonomiskt.

• Dexter dot com

När jag jobbade natt inom äldreomsorgen hade vi flera vikarier som studerade och gick på timmar. Hade vi lugna nätter hann dom plugga ett par timmar.

• Anonym (Micke)
    enfunderandeman skrev 2024-03-13 12:06:32 följande:

Det är bara att vänja sig tyvärr, Sverige blir ett fattigare land. Dom enda som inte påverkas är höginkomsttagare och folk som har det gott ställt.  Med denna regering, ökar klyftorna dessutom ännu mer. Dom gör det bättre för dom som redan har det bra. Och sämre för dom som redan har det dåligt. 

Finns arbetslösa som får prioritera bort mat, för dom tvingas betala busskort för över 1000 kr i månaden. Dom får ingen ersättning för det. Majoriteten lever inte på några 22.000 kr i månaden, som en viss Pehrson fantiserade fram.
    Lägg sen på ökad arbetslöshet, med 150.000 lediga jobb på ca 350.000  arbetslösa. Vart ska folk ta vägen? Om det knappt finns jobb till hälften, av dessa. Kommunerna får spara in. Har inte råd med vikarier.

Problemet är att många människor i Sverige "sover". Dom förstår inte problematiken eller så blir det bekvämare att låtsats som det regnar.
    Det jag vill poängtera är, att du är inte ensam. Med din situation. Många har det jobbigt ekonomiskt.

Här i Stockholm får du jobb på dagen om du kan tala, läsa och skriva svenska
    och är ostraffad. 

Ökade klyftor är skapade av politikerna eftersom vi har minst en halv miljon människor i landet som inte är självförsörjande och kommer från andra länder.
    Klart att klyftorna ökar om vi tar in en halv miljon människor som inte har egen
    försörjning. Självförvållat kallas det.
Svar på tråden Hyran höjs med 5 procent!!