• Anonym (Osäker)

Vad döljer min fru?

Hej

Efter mycket om och men känner jag att jag lär skriva av mig kring den problematik jag upplever.

Min fru och jag har varit ihop i 12 år och har 2 barn tillsammans. De senaste 5 åren har sexlusten hos min fru minskat kraftigt, från att ha sex flera gånger om dagen till knappt varannan vecka där det även blir uppehåll på en/några månader i taget. 

Varje dag efter jobbet spenderar hon minst 3 timmar i stallet med vår äldsta son som också rider. Jag är inne med vår yngre dotter och tar hand om henne samt sköter de vardagliga sysslorna såsom matlagning, städ, tvätt och handling i veckorna.

Vi hinner ses lite snabbt när vi kommit hem från jobbet och då är det hon som ett par gånger i veckan ger en invit om vad som komma skall när barnen lagt sig. Lämpligt är då att hon gör det dom dagar då jag ska iväg på träning, typ paddel träning eller gymmet, vilket sker 3 gånger i veckan och alltid efter att hon kommit in från stallet, vilket resulterar i att jag kommer hem sent.

När jag då kommer hem så säger hon att hon inte har lust, trots att det var hon som började allt och även vet vilken tid jag är hemma. Hon har ingen lust för att det är för sent på kvällen/trött efter jobbet samt att hon inte har samma lust som mig (?!) Nu är det så att jag får drygt 6 månader sen kom hem från jobbet och hittade hennes favoritleksak på laddning som hon glömt stoppa undan. Vi hade då inte haft sex på 2 månader pga utebliven lust och det hon hade gjort efter det ligget var att just ladda denna leksak. 

Nu börjar det gå upp ett ljus att hon tillfredsställer sig själv med den när jag inte är hemma, vilket jag anser är helt ok. Men hör till saken är att jag nu kan konstatera att hon använder denna innan jag kommer hem från min träning och sedan skyller på att hon inte har lika mycket lust som mig. Nu känner jag att detta är något som pågått sålänge och jag känner mig då förskjuten, varför säger hon inte bara rakt ut vad som skett när jag frågar?

Jag har ställt frågan när vi varit sexuellt upphetsade och ska till med att ligga om hon har använt sin leksak, men svaret blir nej. Jag vet inte varför hon ljuger efter alla dessa år? Hon vet att jag tycker att det är hett när hon använder denna.

Det låter sjukt men jag har haft koll ett tag och kan konstatera att hon har använt den mellan 3-6 gånger i veckan sista 6 månaderna. Hon talar sedan om för mig att hon inte har någon lust/inte samma lust som mig. 

En till sak att tillägga är att häromdagen kollade vi på flertalet sidor för att köpa utrustning till gården och vi bestämde att vi skulle tänka på saken och kolla dagen efter. Detta skedde på hennes telefon. När vi dagen efter skulle kolla upp en produkt och vi inte kom ihåg vad den hette så sa jag åt henne att gå in på sin historik i webbläsaren, men då var allt från föregående dag rensat.
    Till saken hör att hon på kvällen låste in sig på toaletten ett längre tag och jag hörde ljud därifrån. Väldigt lätt stönande, jag är övertygad om att hon tittade på porr och tillfredsställde sig, vilket är okej. Dock gick jag in efter och tillfredsställde mig själv vilket jag påtalade för henne och hon frågade mig sedan om det var skönt, mitt svar blev ja. Jag frågade då henne men hon talade om att hon minsann inte gjort något...

Varför nämner jag då allt detta om jag är okej med att hon tillfredsställer sig själv?
    Jo, hon har inga problem att fråga mig om när jag tillfredsställt mig eller vilken porr jag tittar på när jag väl tittar. Men när frågan blir omvänd så blir det att hon säger att hon vare sig tittar eller tillfredsställer sig vilket är en ren lögn.

Att hon sedan talar om att hon inte har någon som helst lust men ändå tillfredsställer sig 3-6 gånger i veckan är helt absurt. Hon vill inte prata sex med mig, utan skiftar fokus. Jag känner att det likväl skulle kunna vara att hon har någon vid sidan av och att hon enbart har mig för att sköta hushållet och finansierar allt.

Jag har kontaktat en samtalsterapeut för att börja reda ut mina tankar och kunna ta det vidare men ställer frågan till er andra om ni upplevt något liknande.

• Svar på tråden Vad döljer min fru?
  • Anonym (Så)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-28 19:18:54 följande:
    Men KBT bygger på att tvinga sig själv till saker som känslorna säger nej till. Men man måste i grunden vilja förändra sig. Det är inget osunt med att tvinga sig att göra saker. Det är så man växer som människa. Göra en obehaglig sak då och då får en att utvecklas. 
    ta exempelvis rädsla för spindlar. Det kan man utsätta sig för gradvist för att acceptera spindlarna, inte är det väl någon som gillar spindlar ändå.

Lust är en sak som ska väckas, inte tvingas fram. Annars blir det olustfyllt men acceptabelt husfridssex för (kvinnan i det här fallet) 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Så) skrev 2024-02-28 20:56:49 följande:
    ta exempelvis rädsla för spindlar. Det kan man utsätta sig för gradvist för att acceptera spindlarna, inte är det väl någon som gillar spindlar ändå.

Lust är en sak som ska väckas, inte tvingas fram. Annars blir det olustfyllt men acceptabelt husfridssex för (kvinnan i det här fallet) 
    Sex- och parterapi använder ofta KBT idag. Det sista du skriver stämmer inte. Handlingen kan väcka lusten. Lusten behöver inte finnas före handlingen. Däremot måste man vara känslomässigt mogen så man inte låter känslorna styra och hindra en.
  • Anonym (Så)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-28 21:17:00 följande:
    Sex- och parterapi använder ofta KBT idag. Det sista du skriver stämmer inte. Handlingen kan väcka lusten. Lusten behöver inte finnas före handlingen. Däremot måste man vara känslomässigt mogen så man inte låter känslorna styra och hindra en.
    Det du säger med andra ord är att "om det inte fungerar så är det för att denne är känslomässigt omogen"

Det är inte hjärnkirurgi det här. Uppvakta, skapa lust och erotik. Undvik att ladda hela saken med kravställande eller trånga in någon i ett hörn (typ boka en helg utan barn för att "snacka ut") 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Så) skrev 2024-02-28 22:14:01 följande:
    Det du säger med andra ord är att "om det inte fungerar så är det för att denne är känslomässigt omogen"

Det är inte hjärnkirurgi det här. Uppvakta, skapa lust och erotik. Undvik att ladda hela saken med kravställande eller trånga in någon i ett hörn (typ boka en helg utan barn för att "snacka ut") 

Ja, det är vad jag säger. Många lever hela livet som känslomässigt omogna individer. Eller kanske man kan säga otränade. Jag vet inte.

En känslomässigt mogen person har ett avstånd till sina känslor och låter dem inte kontrollera hen. Man kan känna en sak men kan reflektera över känslan utan att det styr en. Att kunna göra detta är också förknippat med stark självkänsla och mental stabilitet.

En känslomässigt mogen person känner sig inte trängd eller att det är någon form av krav. Åtminstone klarar den av att hantera kraven utan att blir speciellt känslomässigt påverkad.

En känslomässigt mogen person blir inte blockerad av känslor och kan därför lättare framkalla lust om den lärt sig hur man gör det. 

• Um Hamza

Visst, om hon förhör dig så är det konstigt att hon inte kan vara öppen. Men helt ärligt, kolla om hon laddar sin leksak? Övervaka om hon kollar porr? Vad är det för beteende egentligen? Skärp dig. Det är hennes ensak.

• Anonym (sådär)
    Um Hamza skrev 2024-02-29 01:07:21 följande:

Visst, om hon förhör dig så är det konstigt att hon inte kan vara öppen. Men helt ärligt, kolla om hon laddar sin leksak? Övervaka om hon kollar porr? Vad är det för beteende egentligen? Skärp dig. Det är hennes ensak.

Ehm, om hon föredrar att knulla sin leksak ISTÄLLET för TS så är det ju knappast "hennes ensak". Föredrar hon leksaker istället för sin partner så kan hon inte förvänta sig att ha sin partner kvar och deras relations existens är ju bådas ensak
  • Anonym (sådär)
    Unfortunate Barista skrev 2024-02-26 18:04:40 följande:
    Det låter inte som att du har varit några längre förhållanden.

Din attityd till ärlighet i en relation är väldigt främmande för mig. Om en person känner att den inte kan vara ärlig så betyder det att det saknas trygghet i relationen, då får man börja där.

Jag har hittills aldrig mött någon som inte vill ha ett fungerande äktenskap, däremot kan det vara så att arbetet som krävs för att få äktenskapet att fungera är för tungt och att man väljer att gå isär.

Under tiden man är i en relation så stöter man på olika problem, vissa löser man andra glömmer man eller slätar man över. Det byggs upp med tiden, och sakta men säkert börjar man checka ut emotionellt, lite lite i taget. För varje litet steg som man checkar ut, blir vägen tillbaka lite lite längre.

I mitt fall, så hade det här pågått under ca 20 års tid och tillslut var det för jobbigt, även om vi båda ville.
    Snarare du som generaliserar och lägger allt ansvar på relationen och noll på individen vilket är ett hål i huvudet resonemang. Man kan inte skylla personliga brister hos individen på relationen. Om en person är oärlig/falsk så beror inte det på relationen, det beror på brister hos individen och det spelar ingen roll hur "trygg" du känner dig, du förväntas vara ärlig ändå. Klarar man inte av att vara ärlig även när det är svår så är man helt enkelt en feg och bekväm individ och det är inte något man kan skylla på relationen.

Att snacka om att "jag har inte mött någon som inte vill ha en fungerande relation" är även det en generalisering för vad en "fungerande relation" är avgörs inte av en utan av båda och bara för att den ene tycker att falskhet funkar finfint för just henne/honom och anser att det är "en fungerande relation" så betyder inte det att den andra håller med om det.

Ja alla relationer kan stöta på problem med tiden och det är just då som ärlighet blir enormt viktigt för om den ene inte klarar av att vara ärligt så är det ju omöjligt att lösa problemen som uppstår. Det kan ju vara lite svårt att lösa problem med någon som ljuger eller undanhåller saker.

Ja det är lätt att saker "byggs upp med tiden" när man helt saknar förmåga att att vara ärlig med vad man tänker och känner med sin partner.
  • Unfortunate Barista
    Anonym (sådär) skrev 2024-02-29 12:31:52 följande:
    Snarare du som generaliserar och lägger allt ansvar på relationen och noll på individen vilket är ett hål i huvudet resonemang. Man kan inte skylla personliga brister hos individen på relationen. Om en person är oärlig/falsk så beror inte det på relationen, det beror på brister hos individen och det spelar ingen roll hur "trygg" du känner dig, du förväntas vara ärlig ändå. Klarar man inte av att vara ärlig även när det är svår så är man helt enkelt en feg och bekväm individ och det är inte något man kan skylla på relationen.

Att snacka om att "jag har inte mött någon som inte vill ha en fungerande relation" är även det en generalisering för vad en "fungerande relation" är avgörs inte av en utan av båda och bara för att den ene tycker att falskhet funkar finfint för just henne/honom och anser att det är "en fungerande relation" så betyder inte det att den andra håller med om det.

Ja alla relationer kan stöta på problem med tiden och det är just då som ärlighet blir enormt viktigt för om den ene inte klarar av att vara ärligt så är det ju omöjligt att lösa problemen som uppstår. Det kan ju vara lite svårt att lösa problem med någon som ljuger eller undanhåller saker.

Ja det är lätt att saker "byggs upp med tiden" när man helt saknar förmåga att att vara ärlig med vad man tänker och känner med sin partner.
    mår du bra?
  • Anonym (Så)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-29 00:57:59 följande:

Ja, det är vad jag säger. Många lever hela livet som känslomässigt omogna individer. Eller kanske man kan säga otränade. Jag vet inte.

En känslomässigt mogen person har ett avstånd till sina känslor och låter dem inte kontrollera hen. Man kan känna en sak men kan reflektera över känslan utan att det styr en. Att kunna göra detta är också förknippat med stark självkänsla och mental stabilitet.

En känslomässigt mogen person känner sig inte trängd eller att det är någon form av krav. Åtminstone klarar den av att hantera kraven utan att blir speciellt känslomässigt påverkad.

En känslomässigt mogen person blir inte blockerad av känslor och kan därför lättare framkalla lust om den lärt sig hur man gör det. 

Förstår du inte vad det innebär? Det betyder att någon ska börja ha sex oavsett lusten och om de då tycker att det inte väcker en lust så är det deras eget fel.
  • Anonym (sådär)
    Unfortunate Barista skrev 2024-02-29 14:06:44 följande:
    mår du bra?
    Jag mår alldeles utmärkt, med vad har det med frågeställningen att göra?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Så) skrev 2024-02-29 14:10:12 följande:
    Förstår du inte vad det innebär? Det betyder att någon ska börja ha sex oavsett lusten och om de då tycker att det inte väcker en lust så är det deras eget fel.

Man ska från egen vilja försöka få tillbaka lusten även om den finns där eller ej. Det kan vara ett steg av olika övningar innan man försöker ha sex. Men visst. Lusten att ha sex kanske inte finns där när man ska ha sex. Men man kan ha sex ändå om man inte blir känslomässigt blockerad. 

Man ska inte prata om vems "fel" det är. Man försöker en terapiform och det fungerar inte för alla. Det är inte mer än så.

Svar på tråden Vad döljer min fru?