Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

Dubbelliv - era erfarenheter?

Anonym (Förlåt) skrev 2024-02-14 22:09:16 följande:

Jag hade en affär som jag avslutade snabbt eftersom det bara skulle handla om en tidsfråga innan min äkta hälft skulle upptäcka det annars. 

Då var jag trött och bitter på min partner som jag ansåg hade avsexualiserat mig som människa. Jag förlorade helt enkelt respekten för själva äktenskapet men ville för allt i världen inte mista min familj och det liv vi hade och fortfarande har tillsammans.

Resultatet var tveeggat. Dels jagar ett visst dåligt samvete mig, men jag försöker hysa sympati för den person jag var då och de val jag gjorde. Men dels gav det mig ett helt nytt sexuellt självförtroende som varit oerhört gottgörande. 

Jag har stor sympati för de som väljer eller hamnar i otrohet av olika anledningar även om även jag tycker att öppna ärliga relationer är att föredra. 

..  och jag skulle förlåta min partner i ett andetag om denne erkände något sådant.

Jag tror att det rätta namnet för det där är "kognitiv dissonans".

mindler.se/kognitiv-dissonans/

sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans

En individ som är otrogen mot sin partner kan känna skuld och ånger över sitt beteende men bortförklara detta för sig själv genom att ändra sina attityder kring otrohet. Vid ett val mellan två lika goda eller dåliga alternativ kommer man att försöka övertyga sig om att det man valde var bättre än det andra alternativet, eller det som man håller på att bestämma sig för trots allt är bättre. I daglig mun - "att försöka övertyga sig själv".

Det är alltså ett sätt att hantera skuldkänslor över att ha agerat på ett sätt som striden mot det man trodde om dig själv.

MEN det är viktigt att förstå att hur var och en hanterar sina skuldkänslor är en INTERN process som bara finns i personens eget huvud. För en utomstående som inte kämpar med skuldkänslor över sitt agerande så är ett sånt resonemang  totalt irrationellt. De är anledningen till varför människor som varit otrogna nästan alltid tycker det var/är befogat och de som inte varit det håller inte med om det.

Så kort sagt, det handlar alltså INTE om bättre vetande eller upplysthet, det handlar snarare om svaghet och oförmåga att konfrontera sig själv och sitt samvete. Så det där med att känna sig "jagad av ett visst dåligt samvete" beror på att man valt att inte konfrontera sig själv kring sitt agerande utan kapslat in det och hittat vägar runt det och då kommer det där "visst dåligt samvete" oxå finnas kvar.

En skitfläck försvinner lixom inte av sig självt bara för att man undviker att titta på den, går runt den och låtsas som att den inte finns, och andra kommer ju garanterat se den klart och tydligt oavsett hur mycket man själv låtsas som att den inte finns.

• Anonym (sådär)
    Anonym (Livet och kärleken) skrev 2024-02-16 14:17:57 följande:

I dag lever vi i en mycket internationell värld, men många av oss svenskar verkar fortfarande försöka begränsa oss själva till att se det mesta med gamla vanliga trångsynta Svenska traditionella ögon. Många verkar inte ens ha vilja eller förmåga vara öppna för det faktum att traditioner, kultur, vanor, miljö, religion och allt annat har förändrats väldigt mycket under senare tid.

Självfallet är det gamla traditionella svenska sättet är inte så självklart, att det är det enda rätta sättet att se på livet, är inte så givet som det var förr och historiskt sett.

Nja, nu blandar du väl ihop äpplen och päron va?

Det är INTE knullandet i sig som är problemet med otrohet, det är att man gör det bakom ryggen på sin partner, dvs att man sviker, ljuger och manipulerar. Det är alltså svek, lögner och manipulation som anses vara oacceptabelt INTE sex med andra. Så länge du har sex med andra MED din partners tillåtelse på är det ingen som bryr sig och det klassas heller inte som otrohet.

Och ja faktisk så är svek, lögner och manipulation fortfarande lika oacceptabelt idag som det var förr helt enkelt för att få människor gillar att bli svikna, ljugna för och manipulerade av människor de litat på, och få människor vill umgås med människor som sviker, ljuger och manipulerar.

Och nej det är absolut inte ett svensk påfund, det gäller i stort sett hela planeten, det finns ingen kultur i världen där man tycker att svika, ljuga och manipulera andra är ok. Däremot kan det finns skillnader i hur man ser på sex men sex, svek, lögner och manipulation är helt skilda saker.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Wellpapp) skrev 2024-02-14 18:14:42 följande:

Jag gjorde det. Det slutade i katastrofal skilsmässa som tog flera år att ta sig igenom samt sjukskrivning för mig då jag rasade ihop då ett dåligt äktenskap,  smutsigt dubbelliv och skilsmässa tog ut sin rätt. 

Det är inte värt det.  Vi hade garanterat skilt oss iallafall men vi hade inte behövt betala ett så högt pris. 

Fast samtidigt så var det nog just att du rasade ihop och blev tvungen att bygga upp dig själv igen som oxå gjorde att du konfronterade dig själv över hur du agerat och till sist försonades med dig själv. 

Det tycker jag du ska ha all cred för för det är ingen lätt sak att göra och som många tyvärr undviker genom att hellre ljuga för sig själva och hitta på alla möjliga slags bisarra förklaringsmodeller för att springa ifrån sitt samvete.

Alla kan göra misstag, men hur man sen hanterar sina misstag säger mer om vem man egentligen är än misstaget i sig {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Livet och kärleken) skrev 2024-02-16 16:48:39 följande:
    Men det är väl ändå du som blandar ihop saker och ting?

Min fru mår alldeles utmärkt. Hon känner absolut inte något alls av vare sig svek, lögner eller manipulation.
    Hon är gladare och mera harmonisk nu än vad hon var när hon kände att jag önskade utveckling också inom de saker som jag önskade utveckla. 
    Hon slipper känna detta.
    Hon är harmonisk och hon är nöjd och lycklig med det faktum att jag är mera harmonisk än tidigare och därmed är hennes liv, vårt gemensamma liv och hela familjens liv mycket bättre och mera harmoniskt nu.

Min fru mår alldeles utmärkt och on har inga som helst sådana problem som du räknar upp.
    Jag känner min fru mycket väl och jag är absolut säker på att hon önskar inte ändra på något.
    De råder absolut ingen tvekan om att hon skulle inte vilja ändra på något, hon skulle inte föredra at återgå till att det blev som tidigare, när hon bar på känslor att jag inte var nöjd med vårt äktenskap och därmed inte nöjd med henne.
    Jag känner henne mycket väl och jag är absolut säker på detta.

Lögner är självfallet inget problem för någon människa, i alla de fall där lögnen inte medför några som helst negativa konsekvenser.
    Alla människor ljuger någon gång.
    Min fru har ljugit, jag har ljugit, du har ljugit, alla människor har ljugit och kommer att ljuga. Det vet du lika väl som jag.
    Alla människor manipulerar andra människor. Säljare som försöker sälja något manipulerar andra. Redan mycket små barn som vill ha något av sina föräldrar manipulerar mamma och pappa för att få det de önskar sig.

Vi vet alla att alla människor ljuger och manipulerar.
    Du pratar som att detta inte skulle förekomma men den enda du kan lura är ju dig själv. Om du vill försöka inbilla dig själv att din partner inte ljuger och manipulerar så är det helt upp till dig själv.

Din partner och alla andra levande människor förstår att du bara försöker inbilla dig själv något annat. 

Alla människor i hela världen ljuger och manipulerar, oavsett viken världsdel eller kultur.
    Om du vill försöka inbilla dig något annat så får det stå för dig själv. 

Min fru, våra barn, vår familj och alla nära mår alldeles utmärkt. Ingen drabbas på något sätt och ingen har några som helst negativa känslor av det slag som du försöker påstå.
    Jag känner min fru mycket väl, ingen annan människa känner henne så väl och så på djupet som jag, och jag är absolut säker på att hon föredrar att slippa drabbas av några sådana känslor som du beskriver. Jag älskar henne och jag tänker inte för något i världen sätta henne i den situationen så att hon skulle utsättas för sådana känslor som du beskriver.
    Att du önskar att jag skulle utsätta henne för detta spelar mig ingen som helst roll, för du har inte ens den minsta lilla aning vad du pratar om.
    Tror du din fru håller med dig om det?

Prova och berätta om dina "äventyr" för henne och se hur det går. Borde väl inte vara något problem om det du säger stämmer?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Marstrand) skrev 2024-02-16 17:44:52 följande:
    Det finns saker som en partner kanske inte är intresserad av och inte är bereddd att ge, men som den andra ändå har behov av.

Så det går inte att jobba med, för det är bara ett nej, och ett nej som måste respekteras.
    Och då är det ok att gå bakom ryggen, ljuga och manipulera?

Resonerar du likadant i andra sammanhang? När du vill saker som andra inte vill så struntar du i vad de vill och gör som du vill ändå fast i smyg?

Och är du ok med att andra gör likadant mot dig?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Marstrand) skrev 2024-02-16 18:21:13 följande:
    När det gäller samkönat osv stämmer det givetvis.

Men för vanliga affärer man- kvinna är det nog ingen slump att en av mina kvinnliga vänner från centraleuropa tyckte att det var naturligt och föreslog att inte göra något drastiskt utan utvärdera ett par år innan vi bestämmer oss. Så gör man i hennes omgivning.
    Det beror nog på att det är/varit betydligt svårare att skilja sig i många andra europeiska länder än i Sverige och man måste ange speciella skäl som ska bevisas för att skilsmässan ska godkännas.

Att man gör så i hennes omgivning kan ju bero på att det i många delar av europa tar 5-6 år att få igenom en skilsmässa. 

www.soderbergpartners.se/insikt/artiklar/juridik/karlek-och-skilsmassor-i-eu--vad-galler/
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Livet och kärleken) skrev 2024-02-19 10:02:46 följande:
    Ja, jag är helt säker att min fru håller med mig om att för henne och för vårt äktenskap, för vår kärlek och för vårt liv, så är allt är mycket bättre nu än vad det var innan.
    Så jag, jag är helt säker på att min fru håller med mig.
    Vet hon om att du ligger med andra? Och håller hon med dig att det är bra för ert äktenskap att du ligger med andra?
    Anonym (Livet och kärleken) skrev 2024-02-19 10:02:46 följande:
    Hon vill absolut inte ändra på allt detta som har blivit bättre.
    Därför går jag givetvis inte mot hennes vilja och berättar något som faktiskt och känslomässigt skulle försämra allt detta.
    Jag är tillräckligt klok för att inte göra tvärtemot hennes vilja.
    Hur vet du att du inte går mot hennes vilja om du inte frågat henne om hon är ok med att du ligger med andra?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Livet och kärleken) skrev 2024-02-19 09:57:12 följande:

Nej, du har fel. Det finns inget i det jag skriver som är motsägelsefullt. Missade du att läsa de två sista raderna innan du rent känslomässigt reagerade med att slänga iväg ditt inlägg?

Jag älskar det liv som vi lever. Men:
    Dels saknas en del inom sexlivet.
    Och dels saknas en del rent känslomässigt.

Gällande din sista rad; 
    Hur menar du? Jag gör ju faktiskt nåt åt min och vår situation. Läser du inte eller har du bara svårt att förstå?

Jag har beskrivit vad och hur jag tidigare har gjort, faktiskt, konkret och konstruktivt, utan att lyckas.
    Nu har jag valt att "Gör nåt åt din situation" på ett annat sätt, faktiskt, konkret och konstruktivt, på ett sätt som lyckas bättre, ger mycket bättre utfall och som känns mycket bättre för både min fru och för mig själv.

Jag har fullt medvetet valt att göra detta på ett sätt så att min fru slipper drabbas av svåra känslor och för att orsaka svåra följder för familjen, barnen och alla andra. Du får kalla det "gå bakom ryggen" om du vill men det rör mig inte för jag känner till min och vår situation, och jag känner min fru, mycket bättre än du.
    Och jag vet att mitt medvetna val är ett bättre val också för min fru, även om du känner att du har något konstigt personligt behov av att försöka få till en negativ vinkel på det.

Allt du skriver är motsägelsefullt eller rättare sagt ren jävla lögn för det enda du babblar på om är hur lycklig alla blir av att du knullar andra men vägrar svara på om din fru vet om att du ligger med andra och är ok med det.

Men tanke på hur du uppenbarligen inte vill att din fru får reda på det så är det ju jäkligt märkligt hur du kan påstå att det är så bra för alla, jag menar om det du gör är så himla bra för alla så borde det väl vara riskfritt att berätta det för henne, varför skulle hon vara emot nåt som är så bra?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Livet och kärleken) skrev 2024-02-19 10:37:41 följande:
    Allt detta, varje sak och varje fråga, har jag klart och tydligt svarat på.
    Läs en gång till, försök förstå innebörden i det jag skriver, i stället för att bara utgå från dina egna känslor.
    Du kan inte försöka inbilla dig själv att du finns i vår relation och att du skulle känna min fru.

Du får tycka annorlunda.
    Du får gärna berätta vad du tycker.
    Men du har varken rätt eller någon kunskap för att kunna säga att jag inte skulle har rätt att tycka annorlunda än du och det som jag ger uttryck för. 

När du läser, glöm då inte att du har ingen aning om vår situation och vårt liv, du känner inte min fru.
    Jag vet allt detta oändligt mycket bättre än du.

Hon vill vara lycklig och må bra.
    Jag gör självfallet mitt medvetna val att INTE gå mot hennes vilja i den saken.

Sedan är det upp till dig om du känner ett personligt behov av att få till någon negativ vinkling på detta. Du vet ju själv att du i verkligheten saknar all kunskap för att kunna döma, ändå försöker du göra det.
    Allt det negativa, dina egna behov, alla dina egna negativa känslor, det får stå för dig själv. 

Du ger intryck av att du mår riktigt dåligt av att både jag och min fru mår bra och är lyckliga i vår kärlek och i vår relation. Du ger intryck av att ha mycket svårt för att unna andra människor lycka?
    Nejdå det har du inte alls, du svarar hela tiden med att påpeka hur lycklig hon är men du har INTE svarat på om hon vet att du knullar andra och om hon är ok med det?

Varför duckar du frågan? Om det du gör är så bra för alla så borde det väl inte vara ett problem att hon får reda på det? Hur skulle hon kunna vara emot något som är så bra? 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Livet och kärleken) skrev 2024-02-19 10:47:15 följande:
    Ja, du får tycka det. Du får odla alla dina negativa känslor hur mycket du vill och så mycket som du själv känner behov av.

Det du påstår är sakfel och en lögn. Jag har aldrig hävdat det som du verkar inbilla dig.

Inget av det jag har skrivit är motsägelsefullt.
    Du gillar det inte, det jag skriver ger dig svåra känslor, detta är mycket uppenbart. Men likväl så stämmer det jag skriver och det är sant.
    Oavsett vilka spratt du tillåter dina egna känslor att spela dig.

Du hittar ju bara på saker. Min fru är absolut inte emot det som är bra. Tvärtom, vilket jag tydligt har beskrivit, så är hon för och hon gillar att allt detta numera är mycket bättre än tidigare.

Jag har mycket tydligt beskrivit vad som ligger bakom mitt medvetna val att inte berätta. 
    Att du inte gillar detta har inget med saken att göra.
    Vad du gillar eller inte gillar, vilka problem du har med dina egna personliga känslor, det är i verkligheten ingenting som rör eller berör vare sig min fru eller mig på minsta sätt. Klarar du inte att förstå ens detta?
    Jätteintressant men fortfarande inget svar på frågan.

Hmmm fåse nu, det är du som inte vill svara på om din fru vet att du knullar andra och om hon är ok med det... men hävdar att det är jag som hittar på?
Svar på tråden Dubbelliv - era erfarenheter?