Anonym (XXX) skrev 2024-02-05 10:53:57 följande:
Jo, jag har väninnor som jobbar som socialsekreterare, där får man höra en del. Folk anser sig vara berättigade till en massa saker. Socialsekreterarna får t.ex. ofta reda på att klienterna har bankkonton som de inte har redovisat, fast de har skrivit under på heder och samvete att de har redovisat alla sina tillgångar. Det kommer fram när socialsekreterarna plockar ut skattedeklarationen från Skatteverket; där framgår även ränteinkomster. Då säger personerna "ja men det där är ju mina SPARPENGAR! Dom har inte ni med att göra!".
Eller folk som inte har dragit in på sin konsumtion under en uppsägningstid på tre månader, fast de har vetat att de inte är med i någon A-kassa utan att det blir soc sedan. Då räknar soc med att de borde ha levt på socialbidragsnivån de senaste tre månaderna, och kräver in kontoutdrag för att kontrollera att de har gjort det. Har de inte gjort det, så blir det inget bidrag förrän den summan som de levt över socialbidragsnivån har "gått åt i tid", så att säga. Detta blir det ett himla liv om - de tycker inte att det är konstigt alls att fortsätta att slänga ut pengar, fast man är uppsagd och vet att man snart inte får någon inkomst mer!
Ja, jag kan tänka mig att socialsekreterare har en del att berätta.
Vet en granne till mig som lyckades lura till sig 50 000 i försäkringspengar från Folksam pga något påhittat. Dessa pengar såg han till att få in på sitt sparkonto som han hade öppnat i en annan bank för att inte soc skulle upptäcka det, han fick alltså bidrag samtidigt. Han levde loppan för pengarna och festade varje dag i drygt 1 månad. Sen när pengarna var slut och han pratade med soc visade det sig att någon hade tjallat till soc om att han fått pengar från Folksam, därför blev han utan bidrag i 3 månader, då de menade att de pengar han hade fått skulle räcka så länge, och då tiggde han pengar av andra för sin överlevnad (soc betalade hyran åt honom men inte något mer).
En annan person håvade in socbidrag från 2 kommuner samtidigt. Detta var i slutet av 80-talet när register inte samkördes på samma sätt som idag. Han fick dubbla bidrag i 7-8 månader innan det upptäcktes, och han blev återbetalningsskyldig, men sket i att betala, så det hamnade på kronofogden.
Det är mycket mygel ute i stugorna. Så vissa kanske inte ska gnälla på politiker som myglar och skaffar sig förmåner, när de inte är bättre själva.