Inlägg från: Anonym (Oroad..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

OlgaElvira skrev 2024-02-03 14:04:12 följande:
    Döm inte någon annan förrän du gått en mil i hans mockasiner. 
    Jag har gått i lågavlönades mockasiner också och kan därför uttala mig. Hade jag varit född i en rik familj hade det varit annorlunda. Men jag kan relatera till en arbetsplats jag var på innan jag vidareutbildade mig. Där var gott om folk som levde "ur hand i mun" och som pratade om allt de skulle köpa och skaffa sig, fast deras låga löner skulle kräva att de sparade ihop till det under en längre tid. Vissa kunde inte vänta utan tog stora lån som de sedan inte kunde betala tillbaka och därför hamnade de hos kronofogden.

• Anonym (Oroad..)
    Sunflora skrev 2024-02-03 14:44:22 följande:
    I vilken värld lever du? Billiga hyresrätter är skitsvårt att få, för att överhuvudtaget få en hyreslägenhet (vilken som helst) krävs flera år i bostadskö vill man ha en billig lägenhet får man räkna med minst 10 års kötid. Man måste vara 18 år för att få ställa sig i kön så ingen under 28 kommer få dessa lägenheter. 
    Det beror väl på om man bor på större eller mindre orter? Min dotter fick en lägenhet hos en privat hyresvärd direkt efter hon hade bett om att få komma och titta på den. Och jag vet andra som inte behövt stå i kö alls länge. Men det är säkert så i vissa större städer.

• Anonym (Oroad..)
    EnAnonumius skrev 2024-02-03 14:30:33 följande:
    Wow, Lyxfällan...

Du vet hur många procent av befolkningen är med i Lyxfällan förstår jag? Så du kan göra en empiriska utlånande om "lågavlönande i gemen"? 🙄

Sedan så undra jag varför du inte svarade på min fråga?  Jag frågade aldrig om något om "vad som ligger i tiden". 

Jag ställer min fråga igen.

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film?
    Det är viktigt att förstå sig på tidsandan i den tid man lever i och sådant som är TENDENTIÖST vad gäller folks beteenden.

Folk som inte är så noga har en tendens att förneka sådant som de mer klarsynta noterar över tid. Det är uppenbart att vi nu lever en tid då folk prioriterar nöjen och njutningar framför ansvar och sådant som känns jobbigt och tråkigt. Vi har en stor del av befolkningen som är sjukskrivna/ långtidssjukskrivna och folk idag längtar efter att få gå i pension så de slipper jobba. Jag ansåg att Reinfeldt var en bra statsminister, eftersom han vågade ifrågasätta de höga sjuktalen, och ansåg helt riktigt att det ska löna sig bättre att arbeta än att gå på bidrag. Han förstod att människor mår bäst av att vara arbetsamma och strävsamma, eftersom det ger människor en känsla av mål och mening i sina liv.

• Anonym (Oroad..)
    Sunflora skrev 2024-02-03 15:34:57 följande:
    Hur gammal är din dotter? Flyttade hon hemifrån innan 2015 är hennes erfarenheter inte relevanta längre. Befolkningen har ökat oproportionerligt mycket de senaste 10 åren pga invandring och det har inte byggts i motsvarande takt därför är det skitsvårt att få bostad även på mindre orter idag. Det finns såklart avbefolkningskommuner också men där finns det inga jobb. 
    Har du själv eller folk du känner sökt bostad de senaste åren så att du "vet" att det är så eller är det bara något du konstaterat för att vissa har påstått att det är så?

• Anonym (Oroad..)
    EnAnonumius skrev 2024-02-03 15:41:30 följande:
    Vet du överhuvudtaget var "Tendentiöst" betyder... För det är knappast något du kan använda dig i sammanhanget "ligger i tiden"/"tidsanda".

Och varför fortsätter du att ducka min fråga?

Ditt utlägg här har ju knappast något samröre med det du citerade och svarade på egentligen...

Då tar vi frågan EN gång till.

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film? 
    Jag säger inte att alla lever så, men att många gör det, även om vissa inte vill erkänna det. Och märk inte mina ord, jag är nog desto mer utbildad än du så jag vet vad jag pratar om.

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (Yta yta yta) skrev 2024-02-03 15:51:25 följande:
    För att det på gruppnivå är fakta, kanske? Om man så bara erkänner det ganska uppenbara sambandet mellan utbildning och högre lön så är det ingen direkt svår slutsats att dra. 

Klasstillhörighet och ålder tycks i hög grad bestämma vilket bröd vi svenskar äter.

Lågutbildade och yngre föredrar ljust, sött bröd. Högutbildade och äldre väljer oftare rågbröd.

www.svd.se/a/nqw0o/lagutbildade-och-yngre-ater-onyttigt-brod

Högutbildade är bra på ta till sig information om olika riskbeteenden. Det är en förklaring till att de röker mindre, äter bättre, rör på sig mer och lever 5?6 år längre än lågutbildade. Med en eftergymnasial utbildning och höga inkomster har man en lägre sjuklighet under livet.

www.svd.se/a/3E27rL/svenska-alkoholvanor-rika-och-hogutbildade-dricker-mer

"Det spelar nästan ingen roll vilka sjukdomar det handlar om. Patientens utbildningsnivå är avgörande för hälsan på alla plan. Till exempel uppger 49 procent av stockholmarna mellan 50 och 78 år, med förgymnasial utbildning, att de lider av högt blodtryck. Motsvarande siffra för högutbildade är 29 procent.

? När vi har tittat på sjukhusinläggningar kan vi även se att personer med låg utbildning har tre och en halv gång så hög risk för att drabbas av stroke och 2,6 gånger högre risk att få en hjärtinfarkt, säger Vicky Bartelink.

Samma skillnad syns vid diabetes, som är dubbelt så vanligt bland lågutbildade, jämfört med högutbildade.

? Lågutbildade har också fler riskfaktorer för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar som rökning, övervikt och högt blodtryck, säger Vicky Bartelink."

swenurse.se/omvardnadsmagasinet/vara-artiklar/oppna/2023-09-19-sa-ojamlik-ar-halsan-i-sverige
    Tack. Viktiga länkar och viktig info.

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (Polka) skrev 2024-02-03 17:35:09 följande:
    Och ändå fick min son boendes i Växjö ny hyreslägenhet utan att stå i kö. Flyttar in i mars 2024. 
    Precis, och då är ändå Växjö en större stad.

• Anonym (Oroad..)
    Sunflora skrev 2024-02-03 17:54:24 följande:
    Växsjö är INTE en större stad, det bor ca 100 000 personer där. 
    Anonym (Polka) skrev 2024-02-03 17:35:09 följande:
    Och ändå fick min son boendes i Växjö ny hyreslägenhet utan att stå i kö. Flyttar in i mars 2024. 
    Är det en nybyggd lägenhet? De är lättare att få eftersom hyran är svinhög. 
    Det är en relativt stor stad. De största städerna i Småland är Växjö, Kalmar och Jönköping.

• Anonym (Oroad..)
    Sunflora skrev 2024-02-03 18:13:02 följande:
    Den ligger inte ens i topp 20 över Sveriges största kommuner. En större stad är exempelvis Uppsala, Linköping och Västerås. 
    Jag pratar inte om städer som ligger i "topp 20". Säger bara att det är en relativt stor stad.

• Anonym (Oroad..)
    d0MiN077 skrev 2024-02-03 18:10:54 följande:
    Vi alla har olika förutsättningar i livet. Vi alla är dåliga på något. Du har också dåliga på något.
    Visst. Men att lära sig ta ansvar för sin ekonomi borde ingå i uppfostran.

Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?