Anonym (Deppig) skrev 2024-08-12 09:19:17 följande:
Jag har inget värde, det är velt helt tydligt nu?
Jag har ingenting som håller mig fast, inget som jag tillför till någon annan. Är ingenting utom en börda för andra. Vad har jag? Min familj, som inte har något ut av mig. Som gärna talar om hur mycket jag förstör och vilken last jag är. Jag har ingen partner. Mina vänner bor för långt borta. Och ärligt så tillför jag inget där heller, de har sina liv som flyter på gott ändå. Mitt jobb? Visst, jag är lojal och hårt arbetande men det finns gott om människor som är bättre än mig på det här. Jag utnyttjar systemet i Sverige genom att ha samtal med en psykolog för att jag ska må bättre men till vilken nytta? Är man inte omtyckt så är man inte och vad skulle det göra för skillnad om jag börjar må bra och sätter gränser? Och om jag nu börjar må bättre är det ju ingen garanti för att jag skulle få något av det jag önskar. Jag börjar vara för gammal för barn, och för det behöver jag en partner. Och det finns mängder av kvinnor som är sötare, snyggare, smartare, trevligare än vad jag är så den möjligheten känns ju också försvinnande liten.
Jag har en gammal hund som inte kommer finnas för alltid. Och det var det.
Jag tror att en stor anledning till att du fastnat för en man som beter sig illa, är för att du inte känner dig värd något bättre. Men det är inte riktig kärlek, och du kommer aldrig bli älskad på riktigt förrän du lär dig älska dig själv. Inse att du är värd precis lika mycket som någon annan människa!
Du behöver jobba på ditt självförtroende, för då kommer oftast det mesta att falla på plats. Om inte annat så kommer livet åtminstone bli bättre och risken mindre att du faller för fel typer.
I övrigt känner jag igen det mesta av dina känslor. Har inga vänner och jag har aldrig blivit bra behandlad av min familj ( de har tryckt ner mig och givit mig allt sämre självbild och självkänsla). En dag insåg jag att det enda som skulle få mig att må bättre var att bryta kontakten så mycket som möjligt. Precis som du behöver bryta kontakten med människor som får dig att må sämre.
Hur ska du annars någonsin kunna känna dig värdefull?