Anonym (Deppig) skrev 2024-04-24 10:06:51 följande:
Fast det har jag inte. Jag har bara flytt.
Och allt tyder på att jag snart kommer behöva ge upp, för jag orkar inte lyssna på skuldbeläggandet något mer.
Och när han valde mig så fick jag något tryggt att luta mig mot. Och så visar det sig att han bara sökte stöd från något som också var trasigt.
Men hur kan du skuldbelägga dig för att du svarar nej till en man som är upptagen? Det borde vara motsatsen egentligen.
Om det är någon som ska skuldbeläggas så är det den som leker med två kvinnor. Ingen person som förtjänar sympati direkt.
Jag tror att du behöver söka hjälp för låg självkänsla, så du lär dig inse värdet av dig själv. Det finns nog ingen annan som kan hjälpa dig, och allra minst du själv. Så länge du faller för en man för att han får dig känna dig älskad men samtidigt ger dig tomma ord och löften, så kommer ditt självskadebeteende fortsätta.
Det viktigaste av allt är något ingen här kan hjälpa dig med,
att lära dig älska dig själv!
Först när du anser dig värd något har du styrkan att säga ifrån och ställa krav.
Det är inte en mans uppgift att få dig känna dig älskad. Det är din uppgift att lära dig älska dig själv, om så du än blir singel hela livet.
Just nu är du ett lätt byte för alla med dåliga avsikter, och du tillåter sådana att komma in i ditt liv. Om du ska bli stark och komma ifrån denna onda cirkel behöver du söka hjälp för det.
Han kommer aldrig respektera dig, när han vet att du inte säger ifrån eller står upp för dig själv. Chansen är större att han kommer ledsna med tiden än bli din.
Om du vill ha en ärlig chans, jobba på dig själv och bli stark nog att kräva att han lämnar sin fru innan han blandar in dig i ett triangeldrama.
Om man tillåter sig bli behandlad som en dörrmatta som kommer folk utnyttja det och trampa ner en. Inte bara din älskare utan många andra människor gör tyvärr så. Problemet är att du kanske njuter för stunden, men ditt självförakt kommer för alltid plåga dig tills du börjar säga ifrån. Det kommer bara leda till ännu sämre självkänsla och sämre självförtroende att fortsätta på samma spår.
Rädda dig själv, först och främst!