• Anonym (Fundersam)

För barnens skull?

Hej, 

Måste kasta ut en fråga här. Min sambo och jag har separerat för ett år sedan. Våra döttrar är vuxna och allt har gått bra. Vad gäller fastigheter så har vi kvar ett torp som jag gärna vill sälja men hon önskar ha kvar. Vi har haft det under hela barnens liv så det är ju lite nostalgi och många minnen, men jag känner inte att jag önskar ha det samt att det kostar mycket i drift. Att fortsätta äga det ihop känns inte heller som ett alternativ eftersom vi visserligen är sams men tycker väldigt olika om hur stället ska underhållas och skötas eller vilka investeringar som skall göras. Jag vill gärna kunna hålla sams och jag ser det som en risk att samäga. Nu använder hon döttrarna i sin argumentation, hävdar att jag är egoistisk som vill köpas ut (hon har inte råd säjer hon) och att jag orsakar stor olycka för dem om de förlorar sitt barndomsställe där de varit på somrarna. Nu sist frågade hon om jag kunde nöja mig med en mindre summa än 50% av mäklarvärderingen för barnens skull, det handlar om rätt stora belopp (uppåt miljonen) som hon alltså vill att jag ger bort till henne för att barnen ska kunna ha kvar stället i framtiden. Döttrarna är vuxna så jag har pratat med dem några gånger, men de säjer att jag måste tänka på vad som är bäst för mig och att det vore kul med torpet men att det viktigaste är att vi båda är lyckliga. Så de resonerar moget. Men mitt ex säjer att när hon talat med dem har de uttalat sorg över att kanske inte behålla stället. Jag misstänker att hon bedriver ett spel där hon överdriver deras känslor för att hon själv så gärna vill kunna ha det kvar. Jag vill inte vara sniken eller ego, men tycker inte ni att det är väl mycket att ge henne uppåt en miljon för ett ställe som hon kommer att njuta av kanske tillsammans med någon annan man innan det är barnens tur att ta över? Det vore en sak att ge pengarna till dem, men det kan ju faktiskt dröja 30-40 år innan vi är döda och de tar över helt och fullt (om de ens vill det, kanske de skulle sälja). Skulle vilja veta hur ni andra tänker här? Hur ni reagerar på min historia. Tycker det är svårt och känner mig splittrad. Jag har råd att skänka pengarna, men det är klart att min ekonomi blir sämre och saker jag hellre hade velat göra med mitt liv kanske får stå åt sidan. 

• Svar på tråden För barnens skull?
  • Jemp

Du kan ju ge din del till döttrarna redan nu. Men det bygger ju på att de är intresserade, då ju även de får stå med kostnaderna och underhållet. 

Ett annat alternativ är att diskutera avbetalning så hon köper ut dig lite i taget, men det bör nog bollas med jurist då. 

• Anonym (Öö)

Skulle döttrarna vara intresserade av att köpa din del och samäga med deras mamma? 

Det kan säkert vara sant som ditt ex säger, att era döttrar känner sorg inför att förlora torpet, men att de är tillräckligt kloka för att inse att det inte är ett skäl att sabba din ekonomi. Man kan ju känna en sak utan agera på den känslan. 

• Anonym (Fundersam)

Döttrarna är vuxna, men väldigt unga och bor långt från torpet så de känner sig inte mogna att ta det ansvaret just nu i livet. Men det var en tanke som också slog mig. Det är nog först om en 10-15 år som det blir intressant på riktigt och då blir det ju som att jag sponsrar mitt ex tillvaro där, eventuellt med en ny man i väntan på att döttrarna mognat och blivit intresserade på det sättet att de kan ta ansvar och äga. 

• Anonym (Öö)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-01-30 16:41:24 följande:

Döttrarna är vuxna, men väldigt unga och bor långt från torpet så de känner sig inte mogna att ta det ansvaret just nu i livet. Men det var en tanke som också slog mig. Det är nog först om en 10-15 år som det blir intressant på riktigt och då blir det ju som att jag sponsrar mitt ex tillvaro där, eventuellt med en ny man i väntan på att döttrarna mognat och blivit intresserade på det sättet att de kan ta ansvar och äga. 

Ok. Det är ju också besvärligt att samäga, som du vet. I vår släkt fanns en sommarstuga som ägdes av fyra syskon och det var ständiga groll och gnäll om hur den skulle skötas. Till sist tog en av dem ett lån och köpte ut de andra. Så att dina barn skulle äga torpet tillsammans i framtiden är inte heller något givet. Prata mer med dem om detta. 

Det är så klart jättetråkigt för ditt ex om hon behöver sälja, men ibland bara är det så. Hon har ju inte råd. 

Använder du torpet något alls eller är du bara med och betalar? 

• Anonym (Fundersam)

Jag använder det lite, mest för att det inte ska kännas så hemskt att bara betala. Det är mysigt ibland att vara där, men också ledsamt. Kanske ser jag det som en påminnelse om något som en gång var fint men sedan under många år var riktigt dåligt (vårt förhållande alltså), mår inte helt bra när jag är där. Jag vill ju helst bli av med det, känns som ett ok.

• Anonym (Kr)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-01-30 16:41:24 följande:

En variant är att hon köper det av dig med en skuldsedel med säkerhet i huset. Ni kommer överrens om amorteringstid och ränta som funkar för er båda.

Du kommer få dina pengar över tid och hon huset till en hanterbar årlig kostnad.
  • PH76
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-01-30 17:19:26 följande:

Jag använder det lite, mest för att det inte ska kännas så hemskt att bara betala. Det är mysigt ibland att vara där, men också ledsamt. Kanske ser jag det som en påminnelse om något som en gång var fint men sedan under många år var riktigt dåligt (vårt förhållande alltså), mår inte helt bra när jag är där. Jag vill ju helst bli av med det, känns som ett ok.

Jag tycker att du ska förklara och vara tydlig runt dina känslor när du pratar med dig ex. Jag tycker inte att hon borde försöka slamma dig till att vara kvar.
  • Anonym

Om det är viktigt för döttrarna så kan ju de gå in som delägare i stugan.
    Det är sammanlagt tre vuxna, det borde de klara ekonomiskt. 

• Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-01-30 17:19:26 följande:

Jag tycker du ska känna dig fri att säga att du inte vill äga torpet tillsammans längre.
    Då får döttrarna och exet ta ställning till om de vill fortsätta äga huset. Ensam eller tillsammans. Kanske blir det någon sådan lösning. Men det får de lösa.
    Om du vill gå vidare, gör det.
  • Anonym (Fundersam)

Tack för era tankar! Döttrarna är inte sååå vuxna så det känns inte som ett alternativ att de engagerar sig nu. Jag tror att jag ska försöka få henne att köpa ut mig så mycket hon kan och sedan med skuldsedel på resten. Jag tror och känner att om jag ger bort för mycket kan det lätt bli fel och leda till att jag grämer mig. Inte bra. 

Svar på tråden För barnens skull?