• Anonym (Öö)

För barnens skull?

Skulle döttrarna vara intresserade av att köpa din del och samäga med deras mamma? 

Det kan säkert vara sant som ditt ex säger, att era döttrar känner sorg inför att förlora torpet, men att de är tillräckligt kloka för att inse att det inte är ett skäl att sabba din ekonomi. Man kan ju känna en sak utan agera på den känslan. 

• Anonym (Öö)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-01-30 16:41:24 följande:

Döttrarna är vuxna, men väldigt unga och bor långt från torpet så de känner sig inte mogna att ta det ansvaret just nu i livet. Men det var en tanke som också slog mig. Det är nog först om en 10-15 år som det blir intressant på riktigt och då blir det ju som att jag sponsrar mitt ex tillvaro där, eventuellt med en ny man i väntan på att döttrarna mognat och blivit intresserade på det sättet att de kan ta ansvar och äga. 

Ok. Det är ju också besvärligt att samäga, som du vet. I vår släkt fanns en sommarstuga som ägdes av fyra syskon och det var ständiga groll och gnäll om hur den skulle skötas. Till sist tog en av dem ett lån och köpte ut de andra. Så att dina barn skulle äga torpet tillsammans i framtiden är inte heller något givet. Prata mer med dem om detta. 

Det är så klart jättetråkigt för ditt ex om hon behöver sälja, men ibland bara är det så. Hon har ju inte råd. 

Använder du torpet något alls eller är du bara med och betalar? 

Svar på tråden För barnens skull?