Svagbegåvning
Varför ställer man denna diagnos den ger inte rätt till några insatser eller mediciner, hade lika gärna kunnat vara utan.
det är ingen IF eller Npf diagnos helt onödig?
Varför ställer man denna diagnos den ger inte rätt till några insatser eller mediciner, hade lika gärna kunnat vara utan.
Det känns mer som att en sådan "stämpel" är en slags varning till om man träffar en annan psykiatriker så att denne också förstår att man är pantad och behandlar en därefter.
Diagnosen ger en förklaring till varför en person har de svårigheter den har, och vilka insatser som skulle behövas. Som jag ser det är inte diagnosen i sig problemet, utan problemet är att stödet som behövs inte erbjuds av samhället. Men jag förstår absolut vad du menar med att det bara blir en stämpel. Det är helt galet att personer med svagbegåvning inte får den hjälp som behövs.
De flesta har en familj och det är väl bra om familjen förstår under grundskoletiden att ett barn har ett hinder och kanske måste utbildas extra och skyddas lite från världen?
Min vän har ett syskon med svag begåvning och det har varit ganska mycket bekymmer. Hen har lön och ett enkelt jobb och bor ihop med en partner som också är lite annorlunda, men min vän är ofta orolig för att hen ska bli lurad på pengar, köpa konstiga saker med mobilen osv osv. Hen klarar absolut inte av att byta mobil eller skaffa hjälp om datorn krånglar, då måste hen ha hjälp.
Svagbegåvning är ingen diagnos, det är alltså ingen läkare som ställer något sådant.
Diagnosen ger en förklaring till varför en person har de svårigheter den har, och vilka insatser som skulle behövas. Som jag ser det är inte diagnosen i sig problemet, utan problemet är att stödet som behövs inte erbjuds av samhället. Men jag förstår absolut vad du menar med att det bara blir en stämpel. Det är helt galet att personer med svagbegåvning inte får den hjälp som behövs.
Svagbegåvning är ingen diagnos, det är alltså ingen läkare som ställer något sådant.
Jo jag fick det som diagnos
marginell intelektuell funktionsnedsättning
/ svagbegåvning
när jag gjorde npf utredning
Jo jag fick det som diagnos
/ svagbegåvning
när jag gjorde npf utredning
/ svagbegåvning
ej IF utan svagbegåvning marginell
iq 70-85
Vi lever ett ondsint samhälle så där ligger hela svaret. Mitt krig mot det har börjat. Mig skall dem minsann inte få kontroll över.