• Njcke

Svagbegåvning

Varför ställer man denna diagnos den ger inte rätt till några insatser eller mediciner, hade lika gärna kunnat vara utan.
    det är ingen IF eller Npf diagnos helt onödig?

• Svar på tråden Svagbegåvning
  • Anonym (Bimbodum)

Det känns mer som att en sådan "stämpel" är en slags varning till om man träffar en annan psykiatriker så att denne också förstår att man är pantad och behandlar en därefter. 

• Cereal Killer

Diagnosen ger en förklaring till varför en person har de svårigheter den har, och vilka insatser som skulle behövas. Som jag ser det är inte diagnosen i sig problemet, utan problemet är att stödet som behövs inte erbjuds av samhället. Men jag förstår absolut vad du menar med att det bara blir en stämpel. Det är helt galet att personer med svagbegåvning inte får den hjälp som behövs. 

• Anonym (Betty)

De flesta har en familj och det är väl bra om familjen förstår under grundskoletiden att ett barn har ett hinder och kanske måste utbildas extra och skyddas lite från världen?

Min vän har ett syskon med svag begåvning och det har varit ganska mycket bekymmer. Hen har lön och ett enkelt jobb och bor ihop med en partner som också är lite annorlunda, men min vän är ofta orolig för att hen ska bli lurad på pengar, köpa konstiga saker med mobilen osv osv. Hen klarar absolut inte av att byta mobil eller skaffa hjälp om datorn krånglar, då måste hen ha hjälp.

• Anonym (oiouyj)
    Njcke skrev 2024-01-27 06:18:31 följande:
    Svagbegåvning

Varför ställer man denna diagnos den ger inte rätt till några insatser eller mediciner, hade lika gärna kunnat vara utan.
    det är ingen IF eller Npf diagnos helt onödig?

Det kan vara bra för olika saker. Tex förklarar det varför en person förstår saker långsammare än andra eller behöver extra tid eller stöd för att klara av en sak. 
  • Sunflora

Svagbegåvning är ingen diagnos, det är alltså ingen läkare som ställer något sådant. 

• Sunflora
    Cereal Killer skrev 2024-01-27 07:48:53 följande:

Diagnosen ger en förklaring till varför en person har de svårigheter den har, och vilka insatser som skulle behövas. Som jag ser det är inte diagnosen i sig problemet, utan problemet är att stödet som behövs inte erbjuds av samhället. Men jag förstår absolut vad du menar med att det bara blir en stämpel. Det är helt galet att personer med svagbegåvning inte får den hjälp som behövs. 

Svagbegåvning är inte en diagnos. 
  • Njcke
    Sunflora skrev 2024-01-27 22:20:30 följande:

Svagbegåvning är ingen diagnos, det är alltså ingen läkare som ställer något sådant. 

Jo jag fick det som diagnos

marginell intelektuell funktionsnedsättning 
    / svagbegåvning

när jag gjorde npf utredning

• Sunflora
    Njcke skrev 2024-01-27 22:29:52 följande:

Jo jag fick det som diagnos

/ svagbegåvning

när jag gjorde npf utredning

Svagbegåvning är inte samma sak som marginell (lindring) intellektuell funktionsnedsättning. Svagbegåvning är när ens IQ ligger på normalkurvans nedre del dvs på 70-85. För att få en if diagnos ska ens IQ ligga på under 70. 
  • Njcke
    Sunflora skrev 2024-01-27 22:35:22 följande:
    Svagbegåvning är inte samma sak som marginell (lindring) intellektuell funktionsnedsättning. Svagbegåvning är när ens IQ ligger på normalkurvans nedre del dvs på 70-85. För att få en if diagnos ska ens IQ ligga på under 70. 

/ svagbegåvning

ej IF utan svagbegåvning marginell 
    iq 70-85

• Anonym (.)

Vi lever ett ondsint samhälle så där ligger hela svaret. Mitt krig mot det har börjat. Mig skall dem minsann inte få kontroll över.

Svar på tråden Svagbegåvning