Svagbegåvning
Varför ställer man denna diagnos den ger inte rätt till några insatser eller mediciner, hade lika gärna kunnat vara utan.
det är ingen IF eller Npf diagnos helt onödig?
Varför ställer man denna diagnos den ger inte rätt till några insatser eller mediciner, hade lika gärna kunnat vara utan.
det är ingen IF eller Npf diagnos helt onödig?
Svagbegåvning är ingen diagnos, det är alltså ingen läkare som ställer något sådant.
Jo jag fick det som diagnos
marginell intelektuell funktionsnedsättning
/ svagbegåvning
när jag gjorde npf utredning
marginell intelektuell funktionsnedsättning
/ svagbegåvning
ej IF utan svagbegåvning marginell
iq 70-85
Jag tror också det är viktigt att veta detta, då du kommer behöva få lite anpassat bemötande tex i vården också. Självklart ska man individanpassa med eller utan någon diagnos, men kan ändå underlätta.
Bra för dig själv att veta också så att du tar dig an utbildningar och så som passar dig.
Jag vet inte hur gammal du är men kan ringa mig att om man inte vet att det finns en begränsning som man inte kan göra något åt så kanske det är jobbigt att inte förstå varför man inte får högre betyg eller så.
Men ok är det först under 70 iq som man har rätt till LSS alltså?
Känner en person som fick diagnosen lindrig intellektuell funktionsnedsättning i 20 års åldern. Från att inte ha klarat skola och bara enkla jobb som han inte heller kunde behålla, så fick han egen lägenhet via LSS och daglig verksamhet så att han har en sysselsättning.
Han blev deprimerad ett par år och hade väldigt svårt att acceptera diagnosen. Sen träffade han nya vänner med samma diagnos, fick en flickvän.. och verkar trivas mycket bättre än innan.
Var helt klart bra för honom att umgås med likasinnade.
Konstigt att samhället är så att om man har iq 75, tex, så får man knappt någon hjälp.
Är idag 34 år
Min bekant, som ju har en lägre begåvning än dig, jobbade på Ica i kassan och att plocka varor.
Hur fungerar Samhall, antar att du får lön där? Kan det leda till ett vanligt jobb?
Har du tänkt något på vilka andra jobb som kan passa, som du kanske också förhoppningsvis skulle tycka var roliga?
Något som hjälper många komma ut en depression är att få en meningsfullhet, att känna att man bidrar. Som tex att ha ett jobb så att man kan känner att man gör något vettigt av tiden som kan hjälpa andra.
Hur länge jobbade din bekant kvar på Ica?
Har funderar på ica eller annat jobb men chefer säger att det är hårdare krav på vanligt jobb
dom tycker jag ska vara kvar på Samhall?
Hur länge jobbade din bekant kvar på Ica?
Har funderar på ica eller annat jobb men chefer säger att det är hårdare krav på vanligt jobb
dom tycker jag ska vara kvar på Samhall?
Hm jag vet inte faktiskt. Vet att han också jobbade på Gröna lund varje sommar som säsongsarbete som han trivdes väldigt bra med.
Kan tänka mig att Samhall har andra regler. Säkert lite lägre löner också dock?
Hoppas du hittar något sammanhang som passar bra.
Okej nej jag får ingen hjälp av samhället inga bidrag eller stöd
försäkringskassan säger jag ska klara heltid men jag orkar inte heltid . får kanske bli socialbidrag senare
bor i bostadsrätt så får väl inte ens det
Har ångest
får nog ingen hjälp sjukskrivning/sjukersättning av försäkringskassan pga att det inte är en diagnos eller sjukdom
Puff