• Sunflora

Svagbegåvning

Svagbegåvning är ingen diagnos, det är alltså ingen läkare som ställer något sådant. 

• Sunflora
    Cereal Killer skrev 2024-01-27 07:48:53 följande:

Diagnosen ger en förklaring till varför en person har de svårigheter den har, och vilka insatser som skulle behövas. Som jag ser det är inte diagnosen i sig problemet, utan problemet är att stödet som behövs inte erbjuds av samhället. Men jag förstår absolut vad du menar med att det bara blir en stämpel. Det är helt galet att personer med svagbegåvning inte får den hjälp som behövs. 

Svagbegåvning är inte en diagnos. 
  • Sunflora
    Njcke skrev 2024-01-27 22:29:52 följande:

Jo jag fick det som diagnos

marginell intelektuell funktionsnedsättning 
    / svagbegåvning

när jag gjorde npf utredning

Svagbegåvning är inte samma sak som marginell (lindring) intellektuell funktionsnedsättning. Svagbegåvning är när ens IQ ligger på normalkurvans nedre del dvs på 70-85. För att få en if diagnos ska ens IQ ligga på under 70. 
  • Sunflora
    Njcke skrev 2024-01-27 22:53:26 följande:

marginell intelektuell funktionsnedsättning 
    / svagbegåvning

ej IF utan svagbegåvning marginell 
    iq 70-85

Marginell intellektuell funktionsnedsättning är vad som tidigare kallades lättare utvecklingsstörning det är INTE samma som svagbegåvning. Om du har ett IQ på 70-85 har du INTE en intellektuell funktionsnedsättning. Svagbegåvning är ingen diagnos. 
  • Sunflora
    Anonym (Psykolog) skrev 2024-01-30 01:38:43 följande:

Med en fastställd IQ på 70-85 är man berättigad en särskild form av stöd från Arbetsförmedlingen faktiskt. Internationellt ser det annorlunda ut och diagnoser är internationella. Det är absolut en viktig diagnos som förklaringsmodell, både för patienten själv men även för omgivningen. Både för att uppmärksamma de svårigheter patienten har samt för att patienten ska få rätt stöd och förutsättningar inom ex skola. 

Det är ingen diagnos. Jag tror man måste ha en funktionsnedsättning eller sjukdom för att få extra hjälp från Arbetsförmedlingen. Man har inte rätt till något extrastöd alls i skolan (förutom det alla har rätt till) 
  • Sunflora
    Anonym (Psykolog) skrev 2024-01-31 11:45:35 följande:
    Stämmer att det inte är någon diagnos men det är en term som används av bland annat vården. Och har du en utredning med fastställd IQ på mellan 70-85 så får du ett annat stöd från Arbetsförmedlingen. Jag vet att det är så då jag jobbar som psykolog på habiliteringen. 

Alla har rätt att få det stöd och hjälp de behöver i skolan oavsett diagnos eller ej. Men en fastställd låg begåvning (IQ 70-85) gör det lättare för omgivningen att förstå vad svårigheterna ligger i då det kan vara en klurig målgrupp där det inte alltid är tydligt att det är låg begåvning som är det som ställer till det. 

Du kan söka mer på begreppet "borderline intellectual functioning" som är den internationella termen. I andra länder ser stödet helt annorlunda ut jämfört med Sverige.

Vi pratar om Sverige nu inte om andra länder.

Man får inte gå till habiliteringen om man bara har svagbegåvning man måste i så fall ha en diagnos också exempelvis autism och då har man rätt till extra stöd från Arbetsförmedlingen. 

Som jag sa man har ingen rätt till något extra stöd som inte alla har rätt till i skolan. 

• Sunflora

Marginell intellektuell funktionsnedsättning ÄR intellektuell funktionsnedsättning. Svagbegåvning är INTE if. Du kanske bör läsa innan du kommenterar. 

Anonym (Hm) skrev 2024-03-14 03:04:13 följande:
    Fast ts säger ju gång på gång att hen har fått just diagnosen marginell intellektuell funktionsnedsättning/svagbegåvning. Hen säger inte någonstans att hen fått diagnosen intellektuell funktionsnedsättning - det är bara du som verkar blanda ihop dessa två saker... 
Svar på tråden Svagbegåvning