Svagbegåvning
Svagbegåvning är ingen diagnos, det är alltså ingen läkare som ställer något sådant.
Svagbegåvning är ingen diagnos, det är alltså ingen läkare som ställer något sådant.
Diagnosen ger en förklaring till varför en person har de svårigheter den har, och vilka insatser som skulle behövas. Som jag ser det är inte diagnosen i sig problemet, utan problemet är att stödet som behövs inte erbjuds av samhället. Men jag förstår absolut vad du menar med att det bara blir en stämpel. Det är helt galet att personer med svagbegåvning inte får den hjälp som behövs.
Jo jag fick det som diagnos
marginell intelektuell funktionsnedsättning
/ svagbegåvning
när jag gjorde npf utredning
marginell intelektuell funktionsnedsättning
/ svagbegåvning
ej IF utan svagbegåvning marginell
iq 70-85
Med en fastställd IQ på 70-85 är man berättigad en särskild form av stöd från Arbetsförmedlingen faktiskt. Internationellt ser det annorlunda ut och diagnoser är internationella. Det är absolut en viktig diagnos som förklaringsmodell, både för patienten själv men även för omgivningen. Både för att uppmärksamma de svårigheter patienten har samt för att patienten ska få rätt stöd och förutsättningar inom ex skola.
Vi pratar om Sverige nu inte om andra länder.
Man får inte gå till habiliteringen om man bara har svagbegåvning man måste i så fall ha en diagnos också exempelvis autism och då har man rätt till extra stöd från Arbetsförmedlingen.
Som jag sa man har ingen rätt till något extra stöd som inte alla har rätt till i skolan.
Marginell intellektuell funktionsnedsättning ÄR intellektuell funktionsnedsättning. Svagbegåvning är INTE if. Du kanske bör läsa innan du kommenterar.