Vad får man kräva av tonåringar?
Ska man behöva kolla att det finns toalettpapper varje gång man går på toa också?
Varför inte sätta dig ner med din tonåring och prata om saken? På ett lättsamt sätt, två jämlikar emellan typ.
Prata om att det är den enda isen som går ner i din termos och det blir lite svårt och jobbigt för dig om den inte finns på morgonen. Att tonåringen jättegärna får ta is men att det vore väldigt bra om hen kan använda någon av de andra fyra lådorna och så använder du den med långsmala fack. Och att om tonåringen råkar ta så gör det såklart inget men vore superbra då om hen kom ihåg att fylla på.
Ofta blir det ju att man tar upp saker just när man är arg eller sur. Det blir aldrig bra eftersom den andra då ofta hamnar i försvarsställning. Ta upp saker när ni båda är glada, mätta och kan ha bra samtal. Inga anklagande toner som Du glömde ditten och datten! Utan utgå från dig själv. Jag såg att isen var slut, är du snäll och tar av den jag inte behöver istället osv.
Berömma och berömma? Det viktiga är att man visar kärlek, annars förstör man relationen med sin tonåring. Det är viktigt att skilja på handling och person. Man kan säga att jag blir arg och ledsen när du inte fyller på isbitarna. När jag vill ta en drink och det inte finns is, då blir jag jättebesviken.
Det man inte skall säga är saker som: Du är värdelös! Att du aldrig lär dig! Du är hopplös! Jag orkar inte med dig! Eller ännu värre saker som skadar både tonåringens självkänsla och relationen.
Sen tycker jag personligen att detta med isbitar är som en storm i ett vattenglas. Men om det är viktigt för TS så är det ju så.
Vill bara ge dig lite pepp Ts, du är en bra och fin mamma, som nu är frustrerad över att din tonåring har huvudet i sanden eller det blå. Det är faktiskt helt ok och väldigt vanligt. Fortsätt välja strider, fortsätt tryck på det du tycker är viktigt, öka upp lite med positiv förstärkning kring hur han är som person. Du är inte helt fel ute, och du kämpar för att hitta en bra balans och reflekterar över ditt sätt att vara. Du är nån om att ni alla ska ha det bra där hemma. Det är ett stort sundhetstecken.
Könsroller och ta hand om hushållet ensam? Låter som att det är maken du har problem med , snarare än tonåringen?
Personligen tycker jag att man inte kan enbart hålla sig till handlingar, man måste också kunna säga till sina barn att man är stolt över dem och älskar dem. Särskilt som du kritiserar så ofta och så mycket.
För att svara på grundfrågan: Om det ständigt är brist på is och många vill ha det. Lös det problemet. Lägg sedan energi på det som är svårare att lösa.
Bästa sättet med det mesta är inte gnäll och skäll, det får ju vem som helst att krypa ur skinnet.
Nej skit i att fylla på is, göm eget i en ispåse under grönsakerna eller liknande. Nästa gång han vill ha is så är det tomt.
Lämnad en tallrik framme på hans plats, låt den stå till nästa middag. Etc etc etc. Biter och bildar så otroligt mycket bättre än gnäll.
Skiter mina ungar (10 åringar) i mössan säger jag inte ett ord om saken, sen blir det grin över kalla öron. Det hände en gång i november, nu tas mössan på automatik. Medans min kära hustru kan älta, skälla och gnälla hål i skallen på alla i närheten, samma saker varje dag utan framgång. Men jag jobbar på samma sätt med henne, låter kvinnan trötta ut sig själv och hitta andra vägar framåt?.