Less denna onyanserade skärmtidsdebatt.
Jadåså? Vilken psykisk ohälsa? Varför? All skärm? När upphör risken menar du? Eller är det även fara för kontorsar ned 8 h srbetstid vud datorn?
Jadåså? Vilken psykisk ohälsa? Varför? All skärm? När upphör risken menar du? Eller är det även fara för kontorsar ned 8 h srbetstid vud datorn?
Jag anser att de läkarna har konstiga sätt att tolka forskning och därmed litar jag inte på det.
- varför är det ok med facetime men inte snnan skärm om skärmen i sig är farlig? Hur skiljer facetime sig från att se en video?
- varför är det ok med att trösta med skärm vid läkarbesök men inte annars?
- hur definieras skärmtid och är 30 min långsam SVT pedagogiskt barnprogram med klossar, förg och form detsamma som 30 min klickande bland högintebsiva klipp på youtube?
Det beror ju också på vad du som förälder gör med barnen utanför skärmen. Vi tittar på klipp där folk dansar till barnsånger med rörelser. Sen gör vi rörelserna ihop, och sen vill barnet dansa själv utan videon men med oss vuxna som deltagare. Då kan jag lätt lägga en timme bara på dansen. Vi tittar på klipp om färg och form och övar sen själva.
Om nu olika skärmtid är olika bra, vilket jag inte motsäger så är det SÅ msn ska uttrycka det. Inte att ?skärmtid? är dåligt.
Det är vad jag menar är onyanserat.
Det är mängden skärmtid som spelar roll. Sen tycker jag du kan skippa Babblarna. Det är utvecklat för barn med språksvårigheter men sen har företaget som köpte idén valt att marknadsföra det till alla barn för att tjäna pengar. Vi valde bort det och våra barn utvecklades snabbare än alla andra barn i samma ålder.
Skärmtid leder till otåliga barn som får svårare att hantera situationer i verkliga livet. Det är viktigt för barn att testa tålamodet. De måste få gråta och ha det lite jobbigt för att deras hjärnor ska utvecklas på bästa sätt.
Jaså? Gissar att du sa samma om videospel med.
Och åter, nyansen. Vad menad just du med begreppet skärmtid?
Ja faktiskt. Läste du min trådstart?
Jag vänder mig emot den ONYANSERADE bilden. Där man ska visa sig så duktig som inte har skärmtid för barnen. Men inte alltid direkt bryr sig sen, står med mobilen själv i handen när barnen leker, där man helt och fullt struntar i innehållet på vad barnen ser och hur skärmarna och det som tittas på används.
Om jag tex läser en bok på en skärm är det skärmtid.
Om jag tittar på bolibompa på TV är det lika mkt skärmtid som på en telefon, ändå anser en del att TVn är mer ok (kanske för att den generationen växte upp så?)
Själv såg jag Fem Myror är Fler än Fyra elefanter när jag växte upp, väldigt mkt. Jag kom att älska ord och hade lånat hela bibliotekets barnavdelning innan jag började skolan. För mig var den skärmtiden fantastisk. Det är ju bara ett anekdotiskt exempel, men då det inte brukar vara främmande för de som vill bannlysa skärmtid så kan jag också slänga in ett i ringen.