• Anonym (Baraentröttmamma)

Less denna onyanserade skärmtidsdebatt.

Jag är så utled denna skärmtidsdebatt att jag kreverar. Vi är ute med våra barn varje dag året om. I snö, regn, sol. Sommar, vinter höst och vår. Vi leker, vi sjunger, vi umgås. Men ja - vårt barn får se Bolibompadraken och Babblarna. Styrda klipp av oss, inget slösurfande, inget fritt Youtube.

Och säger jag det döms jag ut som en kass förälder. Strunt samma att vi lägger i hur mycket lektid som helst med barnen, pusslar med dem, ritar, går promenader. Dansar, sjunger, lagar mat och umgås. Äter ihop hela familjen varje dag. Strunt samma att det äldre barnet är motoriskt starkt pga all utetid och lek, strunt samma att vi har en fin relation. Strunt samma med allt. Att vi inte kör helt skärmfritt är tydligen nog att inget annat räknas.

Skärmtiden görs så jag ska kunna amma bebisen hemma utan att det stora barnet börjar leka hejvilt och farligt vilket hände för ofta och gjorde att jag inte kunde amma.

Skärmtiden görs också ibland så vi sjunger med barnet till videon och gör rörelser ihop. 

Men nämner jag att ja, vi har skärm. Då är jag en usel förälder för vissa. Exakt oavsett vad annat vi gör.

Är bara så himla less det här nu, den här totalt binära debatten kring skärm. 

Är jag helt ensam i detta?

• Svar på tråden Less denna onyanserade skärmtidsdebatt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Baraentröttmamma) skrev 2024-01-14 20:51:29 följande:
    Less denna onyanserade skärmtidsdebatt.

Jag är så utled denna skärmtidsdebatt att jag kreverar. Vi är ute med våra barn varje dag året om. I snö, regn, sol. Sommar, vinter höst och vår. Vi leker, vi sjunger, vi umgås. Men ja - vårt barn får se Bolibompadraken och Babblarna. Styrda klipp av oss, inget slösurfande, inget fritt Youtube.

Och säger jag det döms jag ut som en kass förälder. Strunt samma att vi lägger i hur mycket lektid som helst med barnen, pusslar med dem, ritar, går promenader. Dansar, sjunger, lagar mat och umgås. Äter ihop hela familjen varje dag. Strunt samma att det äldre barnet är motoriskt starkt pga all utetid och lek, strunt samma att vi har en fin relation. Strunt samma med allt. Att vi inte kör helt skärmfritt är tydligen nog att inget annat räknas.

Skärmtiden görs så jag ska kunna amma bebisen hemma utan att det stora barnet börjar leka hejvilt och farligt vilket hände för ofta och gjorde att jag inte kunde amma.

Skärmtiden görs också ibland så vi sjunger med barnet till videon och gör rörelser ihop. 

Men nämner jag att ja, vi har skärm. Då är jag en usel förälder för vissa. Exakt oavsett vad annat vi gör.

Är bara så himla less det här nu, den här totalt binära debatten kring skärm. 

Är jag helt ensam i detta?

Oj, vilka konstiga människor du umgås med. Menar du att de själva aldrig använder skärmar?

Eller är det en slags skryttråd?

• Mrs Moneybags

Hur gamla är barnen?
    Rekommendationen är väl en timme om dagen för 2-5-åringar. Det borde man väl klara? 

• Anonym

Folk kommer alltid ha negativa åsikter, vad man än gör.
    Sluta tänk att du ska göra alla nöjda.
    En sak man kan göra är att svara lite mer svävande på frågor och inte lämna ut detaljer

Mrs Moneybags skrev 2024-01-14 21:02:02 följande:

Hur gamla är barnen?
    Rekommendationen är väl en timme om dagen för 2-5-åringar. Det borde man väl klara? 

Barnet är två. Vi underskrider 1 h ibland (är båda vuxna hemma blir det ofta 0 h) och överskrider  ibland. Nu hsr vi haft  återkommande förkylning på både bebis och tvååringen i två månaders tid och är jag hemma med båda ensam; en eller båda är sjuka och vi är igensnöade, ja, då blir det mer.
    Anonym (M) skrev 2024-01-14 20:58:31 följande:

Oj, vilka konstiga människor du umgås med. Menar du att de själva aldrig använder skärmar?

Eller är det en slags skryttråd?

Jag vet inte hur de gör, nej.  
    Anonym skrev 2024-01-14 21:08:12 följande:

Folk kommer alltid ha negativa åsikter, vad man än gör.
    Sluta tänk att du ska göra alla nöjda.
    En sak man kan göra är att svara lite mer svävande på frågor och inte lämna ut detaljer

Ja, ska börja med det. Kände mig bara så kass. 
  • Anonym (Gilla läget)

Tja, fakta är ofta onyanserat....

Anonym (Gilla läget) skrev 2024-01-14 21:24:20 följande:

Tja, fakta är ofta onyanserat....

Fast bu är det ju inte fakta än heller, om man kollar noggrannare i vad som sägs om skärmar och barn, utan en hel himla massa åsikter. Det stör mig enormt med.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Baraentröttmamma) skrev 2024-01-14 21:32:11 följande:
    Fast bu är det ju inte fakta än heller, om man kollar noggrannare i vad som sägs om skärmar och barn, utan en hel himla massa åsikter. Det stör mig enormt med.
    Nja, om man tittar på forskningsresultaten så är det ju fakta och inte åsikter. Sedan vad kreti och pleti inbillar sig eller tycker, det är en helt annan sak.
    Anonym (Gilla läget) skrev 2024-01-14 21:33:08 följande:
    Nja, om man tittar på forskningsresultaten så är det ju fakta och inte åsikter. Sedan vad kreti och pleti inbillar sig eller tycker, det är en helt annan sak.
    Exskt vilka resultat är det du pekar på här? Jag har läst tex både utlåtandet från barnläkarna och Elza Dunkels kommentarer kring dem. Har du?
Svar på tråden Less denna onyanserade skärmtidsdebatt.