Inlägg från: Anonym (Baraentröttmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Baraentröttmamma)

Less denna onyanserade skärmtidsdebatt.

Jag är så utled denna skärmtidsdebatt att jag kreverar. Vi är ute med våra barn varje dag året om. I snö, regn, sol. Sommar, vinter höst och vår. Vi leker, vi sjunger, vi umgås. Men ja - vårt barn får se Bolibompadraken och Babblarna. Styrda klipp av oss, inget slösurfande, inget fritt Youtube.

Och säger jag det döms jag ut som en kass förälder. Strunt samma att vi lägger i hur mycket lektid som helst med barnen, pusslar med dem, ritar, går promenader. Dansar, sjunger, lagar mat och umgås. Äter ihop hela familjen varje dag. Strunt samma att det äldre barnet är motoriskt starkt pga all utetid och lek, strunt samma att vi har en fin relation. Strunt samma med allt. Att vi inte kör helt skärmfritt är tydligen nog att inget annat räknas.

Skärmtiden görs så jag ska kunna amma bebisen hemma utan att det stora barnet börjar leka hejvilt och farligt vilket hände för ofta och gjorde att jag inte kunde amma.

Skärmtiden görs också ibland så vi sjunger med barnet till videon och gör rörelser ihop. 

Men nämner jag att ja, vi har skärm. Då är jag en usel förälder för vissa. Exakt oavsett vad annat vi gör.

Är bara så himla less det här nu, den här totalt binära debatten kring skärm. 

Är jag helt ensam i detta?

• Svar på tråden Less denna onyanserade skärmtidsdebatt.
    Mrs Moneybags skrev 2024-01-14 21:02:02 följande:

Hur gamla är barnen?
    Rekommendationen är väl en timme om dagen för 2-5-åringar. Det borde man väl klara? 

Barnet är två. Vi underskrider 1 h ibland (är båda vuxna hemma blir det ofta 0 h) och överskrider  ibland. Nu hsr vi haft  återkommande förkylning på både bebis och tvååringen i två månaders tid och är jag hemma med båda ensam; en eller båda är sjuka och vi är igensnöade, ja, då blir det mer.
    Anonym (M) skrev 2024-01-14 20:58:31 följande:

Oj, vilka konstiga människor du umgås med. Menar du att de själva aldrig använder skärmar?

Eller är det en slags skryttråd?

Jag vet inte hur de gör, nej.  
    Anonym skrev 2024-01-14 21:08:12 följande:

Folk kommer alltid ha negativa åsikter, vad man än gör.
    Sluta tänk att du ska göra alla nöjda.
    En sak man kan göra är att svara lite mer svävande på frågor och inte lämna ut detaljer

Ja, ska börja med det. Kände mig bara så kass. 
    Anonym (Gilla läget) skrev 2024-01-14 21:24:20 följande:

Tja, fakta är ofta onyanserat....

Fast bu är det ju inte fakta än heller, om man kollar noggrannare i vad som sägs om skärmar och barn, utan en hel himla massa åsikter. Det stör mig enormt med.
    Anonym (Gilla läget) skrev 2024-01-14 21:33:08 följande:
    Nja, om man tittar på forskningsresultaten så är det ju fakta och inte åsikter. Sedan vad kreti och pleti inbillar sig eller tycker, det är en helt annan sak.
    Exskt vilka resultat är det du pekar på här? Jag har läst tex både utlåtandet från barnläkarna och Elza Dunkels kommentarer kring dem. Har du?
    Anonym (Gilla läget) skrev 2024-01-14 21:33:08 följande:
    Nja, om man tittar på forskningsresultaten så är det ju fakta och inte åsikter. Sedan vad kreti och pleti inbillar sig eller tycker, det är en helt annan sak.
    Vill också lyfta här att forskningsresultat inte är lika med absoluta sanningar, utan att det är viktigt att se hur det genomförts, hur resultat tolkats och vad det är man tittar på. Det glöms ofta i debatter kring forskning med.
    Anonym (Gilla läget) skrev 2024-01-14 21:41:59 följande:
    "Barnläkarna"? Inget namn på dem...? Och sedan hänvisar du till en pedagogisk forskare, dvs helt annat fält?

Här har du om du vill läsa. Hoppas att källor som KI, Läkartidningen, Yale m.fl. duger.

www.hjarnfonden.se/2023/07/professor-anett-sundqvist-sa-paverkas-barnens-utveckling-av-foraldrars-mobilanvandande/&gclid=CjwKCAiAqY6tBhAtEiwAHeRopRMu773_ETMEECgtuK7DbekH1OQsfjn81_Zkkn7v8FltieevibnCRBoC0x8QAvD_BwE

lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2023/11/barnlakarforeningen-ger-ut-konkreta-rad-om-skarmtid-for-barn/

www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-sma-barn-ska-inte-sitta-med-skarmar

it-halsa.se/forskning-samband-mellan-overdriven-skarmtid/

marcusoscarsson.se/ny-forskning-skakande-upptackt-gallande-barn-och-skarmtid/

Samma barnläkare du hänvisar till i dina länkar. Alltså Barnläkarföreningen.  Vars tolkning då enligt henne inte är helt i enlighet med vad rapporterna säger.

https://www.expressen.se/mama/mamaliv/kritiken-mot-nya-raden-om-skarm-det-handlar-om-moralpanik/

https://www.telia.se/privat/digital-foralder/digital-foralder-artiklar/elza-dunkels-om-skarmtid-for-barn

Anonym (Gilla läget) skrev 2024-01-14 21:42:53 följande:
    Tack, men efter snart ett decennium av universitetsstudier upp till forskarnivå är jag välbekant med den vetenskapliga processen.
    Jag med. 

Jag vänder mig emot det att så mångs uttalar sig så extremt självsäkert om skärmars elakhet utan att kunna peka på exakt vad det är man avser.

- de ger stillasittande! Jaha, men om jag låter mitt barn röra sig alla andra timmar, och du låter ditt barn sitta stilla mer i övrigt - vem blir mer stillasittande över dygnet?
    - det är ett evigt flöde av info! - ok men om jag ställer in 10 lugna klipp barnet kan se och inte klicka sig vidare ut på nätet, är det då samma effekt som ohejdad TikTok eller Youtube? 

Tycker också rådet med noll skärmtid, men att det ändå kan vara okej med Facetime till släktingar är skevt om skärmar nu i sig är farliga. Antingen är de ju det eller så är innehållet också en faktor som avgör.

Svar på tråden Less denna onyanserade skärmtidsdebatt.