• fornminne

    Är det självförsvar att bomba sönder Gaza?

    Mycket kan kan anklaga mig för, men inte att vara pk eller pro-palestinsk. Jag anser att båda Israel och Palestina har existensberättigande, jag anser att Israel har rätt att försvara sig samt att Hamas är medskyldiga till det som nu sker i Gaza.

    Hamas drog igång det hela genom att begå en avsiktlig och vidrig massaker på civila israeler. Att en del gick ut på gatorna i Sverige och andra länder och FIRADE detta, är sjukt. Nästan lika sjukt är att stora delar av det svenska etablissemanget inte verkade ta firandet eller hyllandet av Hamas på så stort allvar.

    Att judar är mer hotade i väst än de har varit under hela efterkrigstiden, är lika sjukt. Inte heller detta har tidigare tagits på så stort allvar. Och vi vet alla att hotet inte längre i första hand kommer från högerextremt håll.

    MEN. Med detta sagt. Frågan måste adresseras. I alla medier, som jag ser det.

    HUR kan Israels agerande inte fördömas hårdare? HUR kan det tillåtas fortsätta? En så storskalig invasion, med tiotusentals döda barn och hundratusentals på flykt samt på svältgränsen, kan inte rättfärdigas med självförsvar!

  • Svar på tråden Är det självförsvar att bomba sönder Gaza?
  • fornminne
    Anonym (CKA) skrev 2024-01-13 21:52:56 följande:
    Jaha, sååå... I ett av "världens mest tätbefolkade områden". Så hade det varit mindre civila i skottlinjen om man lätt beblanda sig med Hamas, än nu när det är uttrymt? 
    Du svarar väldigt selektivt. Svara på mina andra frågor i stället.

    Skulle du acceptera om samma sak hände i Sverige som i Gaza? Att du tvingades fly med dina barn till ett läger där det inte fanns tillräckligt med mat?

    Eller är det bara palestinier som ska finna sig i det.

    Hela min poäng - som du undviker att svara på - är att Israel inte hade behövt anfalla som de har gjort nu. Då hade inte lika många civila varken dödats eller behövt fly.

    Om Hamas spränger sin egen befolkning är det lika hemskt, lika vidrigt. Men då är det inte Israels fel.

    Ingen normal människa tar Hamas i försvar. Men många i väst - inklusive du - tar fortfarande Israels agerande i försvar.

    Israel bör fokusera på att skydda sin egen gräns bättre. Blir de beskjutna med raketer har de naturligtvis rätt att försvara sig. Det har hänt förr utan att Gaza nästan har utplånats, som nu.
  • Anonym (CKA)
    fornminne skrev 2024-01-13 22:02:35 följande:
    Du svarar väldigt selektivt. Svara på mina andra frågor i stället.
     Jag svarar på det jag känner för och vill. Och ju mer du drar såna här korkade kommentarer ut ur röven. Desto mindre kommer jag ta dina frågor seriöst då det är uppenbart att du bara slänger in en massa skit medans du försöker manipulera utgången av hela samtalet.. 

    Du tror alltså helt seriöst på att mindre människor hade hamnat i skottlinjen i världens mest befolkade område... Om man inte hade skickat ner pamfletter och bett dom att utrymma så att civila inte ska bli skadade?

    Att Hamas ska kunna gömma sig bakom, så att Israel får skulden
  • TvillingmammaVästgöte
    fornminne skrev 2024-01-13 22:02:35 följande:
    Du svarar väldigt selektivt. Svara på mina andra frågor i stället.

    Skulle du acceptera om samma sak hände i Sverige som i Gaza? Att du tvingades fly med dina barn till ett läger där det inte fanns tillräckligt med mat?

    Eller är det bara palestinier som ska finna sig i det.

    Hela min poäng - som du undviker att svara på - är att Israel inte hade behövt anfalla som de har gjort nu. Då hade inte lika många civila varken dödats eller behövt fly.

    Om Hamas spränger sin egen befolkning är det lika hemskt, lika vidrigt. Men då är det inte Israels fel.

    Ingen normal människa tar Hamas i försvar. Men många i väst - inklusive du - tar fortfarande Israels agerande i försvar.

    Israel bör fokusera på att skydda sin egen gräns bättre. Blir de beskjutna med raketer har de naturligtvis rätt att försvara sig. Det har hänt förr utan att Gaza nästan har utplånats, som nu.
    Om de skall skydda sin gräns mot Gaza bättre får de befästa den och i princip inte släppa in någon från Gaza. Hur skall Gazaborna då överleva?
  • Drottningen1970

    Det är såklart obegripligt att reaktionerna på Israels agerande är så tama. Det som pågår i gaza är en etnisk rensning. Man vill fördriva samtliga Palestinier. Inte bara utrota Hamas. 


    Att kritisera Israel är tabu. Då stämplas man som antisemit.

    Israels frikort att begå illgärningar hänger antagligen ihop med de brott mot mänskligheten som judarna utsattes för under 2.a världskriget. 

    Men vi måste våga ta bladet från munnen och se att Israel idag är de som begår folkmord.

    De vidrigheter som Hamas ägnat sig åt innebär inte frikort att begå folkmord. 


    Och varför pratas det inte mer om hur ?bosättarna? får härja fritt. De är lika sjuka extremister som Hamas.

  • fornminne
    Anonym (CKA) skrev 2024-01-13 22:06:40 följande:
     Jag svarar på det jag känner för och vill. Och ju mer du drar såna här korkade kommentarer ut ur röven. Desto mindre kommer jag ta dina frågor seriöst då det är uppenbart att du bara slänger in en massa skit medans du försöker manipulera utgången av hela samtalet.. 

    Du tror alltså helt seriöst på att mindre människor hade hamnat i skottlinjen i världens mest befolkade område... Om man inte hade skickat ner pamfletter och bett dom att utrymma så att civila inte ska bli skadade?

    Att Hamas ska kunna gömma sig bakom, så att Israel får skulden
    Vad är det du inte fattar? Om Israel inte hade invaderat som de har gjort, hade det inte behövts några förbannade pamfletter.

    Så att ifrågasätta Israels invasion, samt fråga om du skulle acceptera om samma sak hände i Sverige, om samma sak hände dina barn, är att manipulera utgången av samtalet? 

    Blev det för känsligt?

    Med tanke på hur du uttrycker dig, undrar man ju vem som drar korkade kommentarer ur röven.

    Jag svarar också på det jag känner och vill. Jag avslutar denna diskussion med dig nu.
  • Anonym (CKA)
    fornminne skrev 2024-01-13 22:14:08 följande:
    Vad är det du inte fattar? 
    Vad jag inte fattar är hur du kan påstå att mindre civila skulle dö om dom är kvar i skottlinjen och israel går in med marktrupper. 

    Får mig att fundera om du har nån koll på verkligheten? Eller om det bara är dina känslor. 
  • Anonym (CKA)
    fornminne skrev 2024-01-13 22:14:08 följande:
    Jag svarar också på det jag känner och vill. Jag avslutar denna diskussion med dig nu.
    Lika bra kanske, då dina argument får folk att tappa hjärnceller..
  • fornminne
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 22:07:12 följande:
    Om de skall skydda sin gräns mot Gaza bättre får de befästa den och i princip inte släppa in någon från Gaza. Hur skall Gazaborna då överleva?
    Hur ska Gaza-borna överleva nu menar du?

    Att befästa gränsen och nästan inte släppa in någon från Gaza, är inte optimalt. Men det är det minst dåliga alternativet, givet det vidriga som hände 7 oktober.

    Israel har både rätt och skyldighet att skydda sin egen befolkning. De har inte samma ansvar för Gaza-bornas väl och ve. Men de har inte rätt att mörda dem!

    Utan det nuvarande kriget hade hjälpsändningar och förnödenheter fortfarande kunnat komma in i Gaza. Israel hade också haft mycket lättare att rättfärdiga en sådan lösning efter 7 oktober. Därtill är Gaza-borna själva ansvariga för att bygga upp ett fungerande samhälle och sluta stödja Hamas.
  • Anonym (CKA)
    fornminne skrev 2024-01-13 22:14:08 följande:
    Med tanke på hur du uttrycker dig, undrar man ju vem som drar korkade kommentarer ur röven.
    Tro mig det är Du. 
  • Anonym (CKA)
    fornminne skrev 2024-01-13 21:47:42 följande:
    Förmodligen färre än nu.
    "Färre folk i skottlinjen i "världens mest tätbefolkade område". Om dom är kvar i området medans israel går in.."
Svar på tråden Är det självförsvar att bomba sönder Gaza?