• Anonym (Ts)

Varför vill inte folk få söner??

Har hängt jär på FL ett tag och sett ett antal trådar om detta. 

Varför vill folk inte få söner? Läst om mammor (och iaf en pappa) som bara vill ha döttrar. En av varje är ok, två dötttar ok men två söner en besvikelse.

Varför? Är själv mamma till två grabbar och fattar inte. Vad är grejen?

• Svar på tråden Varför vill inte folk få söner??
  • Cereal Killer

En anledning kan vara att man ser pojkar/män som vildare, agressiva, mer känslokalla, mindre kapabla i skolan osv medan flickor anses ha mjukare personligheter och ha mer nära till sina känslor.

Sen tror jag att man ofta önskar att barnet blir en liten miniversion av en själv, och en möjlighet att återuppleva den egna barndomen. Man kanske tänker tillbaka på lyckliga stunder där man ofta ägnade sig åt typiska ?flicklekar?, och då blir liksom det naturliga på något sätt att önska att barnet får uppleva exakt samma lyckliga ögonblick. Man ser ju ibland jättemärkliga förklaringar till att kvinnor önskar sig flickor. Typ, ?Jag vill kunna göra gulliga flätor i barnets hår?. Det handlar säkert om att kvinnan själv minns mysiga stunder med sin mamma när hon fick håret flätat eller minns hur hon tittade sig i spegeln efteråt och kände sig lycklig, och att hon önskar att hon ska få återuppleva detta på något sätt.

• Anonym (Alba)

I vår släkt har det bara fötts flickor nu senaste 10 åren. Nu skulle svågern få ditt första barn med sin tjej. Det ska bli en pojke. Alla JUBLADE! Äntligen en liten grabb!

• Mimosa86

Handlar nog bara om förutfattade meningar om könen.

Jag har två döttrar i nära ålder. HELT olika energier och personligheter. Äldsta leker bäst med pojkar, minsta bäst med tjejer. Olika intressen och syn på saker och ting trots samma uppfostran.

Så i slutändan är det inte kön som avgör. Det är personligheten. Alla människor är din egen individ oavsett kön.

• Postman
    Cereal Killer skrev 2024-01-13 11:42:01 följande:

En anledning kan vara att man ser pojkar/män som vildare, agressiva, mer känslokalla, mindre kapabla i skolan osv medan flickor anses ha mjukare personligheter och ha mer nära till sina känslor.

Precis så plus att många tror att de kan väga upp många flickors dåliga situation ute i världen med att premiera flickorna här.  
  • Anonym (H)

Eller så är de som vill ha tjejer mer benägna att skriva inlägg på familjeliv. Är inte direkt en rättvis bild av vilket kön som de flesta föredrar. 

• Anonym (Ja)

I västvärlden står kvinnor högre än män. Kvinnor klarar skolan bättre, har högre utbildning, har akademiska jobb, har friheten att göra vad man vill på ett annat sätt än män.

Det handlar om status. 

• Anonym (Claudette)

Jag är verkligen lycklig över att kunna bidra med en självständig, artig, smart och välutbildad ung man till det allmänna urvalet, och jätteglad för att han har fina vänskaper med tjejer också och inte bara killgänget.

Både killar och tjejer kan klart vara struliga under uppväxten, men på olika sätt och vad man tycker är jobbigast kan faktiskt vara individuellt. 

• Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2024-01-13 12:29:41 följande:

Eller så är de som vill ha tjejer mer benägna att skriva inlägg på familjeliv. Är inte direkt en rättvis bild av vilket kön som de flesta föredrar. 

Håller med. De som inte bryr sig startar ju inga trådar om det. 
  • Anonym (Ts)

Hm, ja miniversionen kanske är något. Men båda mina söner har tydliga drag av mig så de är ju också mina minis liksom.

Mest bara reagerat att jag settt flera trådar på temat om pojkbesvikelse liksom.

Svar på tråden Varför vill inte folk få söner??