• Anonym (Fast?)

Är jag fast här nu?

Bor utomlands med min man sedan många år. De senaste åren har det varit riktigt illa. Vi gör inget och verkar mest undvika varandra, mycket irritation och jag känner mig så oönskad och i vägen. Jag har känt länge att det börjar bli dags att gå vidare.

Men nu till frågan. Mitt pass är försvunnet. För att få ett nytt pass måste jag åka till landets ambassad ungefär tio timmar bort. Jag behöver en anhörig som intygar att jag är jag. Har bara min man. När jag säger att vi måste fixa detta så säger han alltid att han inte kan. Ofta för att han har för ont i ryggen. Nu har jag börjat fundera om det är han som slängt eller gömt mitt pass. Kanske är paranoid, men det är bara borta. Och jag sitter fast. Om jag lämnar, så kommer han inte att följa mig till ambassaden. Men orkar snart inte leva såhär. Läste att man kunde be någon officiell person följa med, men av personerna som föreslogs har jag bara en läkarkontakt. Men min läkare lär ju inte följa med mig. Jag är fast här antar jag? Eller?

• Svar på tråden Är jag fast här nu?
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (faktor) skrev 2024-01-10 21:18:27 följande:
    Du har velat resa hem flera gånger och han bara svamlar och vägrar resa till ambassad för att fixa pass åt dig, klart som tusan att det är olaga tvång/ att inskränka någons frihet!

Låter som du skulle behöva avprogrammeras hos psykolog.
    Ja, så är det. Men jag har väl inte stått på mig heller. Mer frågat om vi kan boka tid på ambassaden. Ska försöka vara hårdare.
  • Anonym (faktor)
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 21:18:02 följande:
    Har vänt upp och ner på huset flera gånger redan.

Jo, jag jobbar. Hur så?

Nej, jag har inte svenskt körkort eftersom jag inte bor i Sverige. Har körkort för där jag bor. Körkort är inte heller en giltig id-handling för svenskt pass.
    Körkort är den enda handling som du kan hämta ut ditt nya pass med när ditt gamla pass har kommit bort eller gått ut, i Sverige. Har man inte det måste man liksom du skriver få någon annan nära familj eller annan pålitlig individ att intyga att man är den man är.

Men om du vill ha hjälp så ringer du UD och frågar hur du gör i det landet där du är, när din man beter sig som en skitstövel/kidnappare.

Att sitta här och gissa hjälper knappast.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (faktor) skrev 2024-01-10 21:23:05 följande:
    Körkort är den enda handling som du kan hämta ut ditt nya pass med när ditt gamla pass har kommit bort eller gått ut, i Sverige. Har man inte det måste man liksom du skriver få någon annan nära familj eller annan pålitlig individ att intyga att man är den man är.

Men om du vill ha hjälp så ringer du UD och frågar hur du gör i det landet där du är, när din man beter sig som en skitstövel/kidnappare.

Att sitta här och gissa hjälper knappast.
    Ja, jag får göra det. Ska säga ifrån på skarpen och om det inte funkar så kontaktar jag UD. Tack snälla för det tipset. Läst på så mycket om passregler men aldrig tänkt tanken med UD.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 19:40:53 följande:
    Tror du att jag kan räknas dit? Min man är inte elak på det sättet eller utsätter mig för våld på något sätt.
    Ts fatta att han tekniskt sett håller dig fången. Du förstår väl att han har gjort sig av med ditt pass? Du förstår väl varför han skjuter fram besök och aldrig kan åka med dig för att fixa ett nytt? Han skiter säkert i relationen men han skiter i dig också.
  • Tow2Mater
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 21:21:14 följande:
    Mitt körkort är för landet jag bor i, inte för Sverige. Så nej, tyvärr inte.
    Från Svensk Ambassads hemsida:

In order to apply for/renew a passport or national ID card;
    Valid Swedish or (land du bor i) photo ID with clearly visible signature, if your passport has expired or is lost.  

Har du inget ID alls ?

• Anonym (Fast?)
    Tow2Mater skrev 2024-01-10 21:27:09 följande:
    Från Svensk Ambassads hemsida:

In order to apply for/renew a passport or national ID card;
    Valid Swedish or (land du bor i) photo ID with clearly visible signature, if your passport has expired or is lost.  

Har du inget ID alls ?
    Kan du länka snälla? Var läser du detta?

Har körkort för landet jag bor i.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-01-10 21:26:38 följande:
    Ts fatta att han tekniskt sett håller dig fången. Du förstår väl att han har gjort sig av med ditt pass? Du förstår väl varför han skjuter fram besök och aldrig kan åka med dig för att fixa ett nytt? Han skiter säkert i relationen men han skiter i dig också.
    Tror iofs också att han tröttnat på mig, men då borde han väl vilja bli av med mig?
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 21:30:15 följande:
    Tror iofs också att han tröttnat på mig, men då borde han väl vilja bli av med mig?
    Paradoxalt nog är det många män som honom som ändå vill ha kvar kvinnan av olika skäl. Bekvämlighet är en, stolthet en annan. Eller så skiter han fullständigt i om du sitter fast där men tänker inte lyfta ett finger för att hjälpa dig.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-01-10 21:35:21 följande:
    Paradoxalt nog är det många män som honom som ändå vill ha kvar kvinnan av olika skäl. Bekvämlighet är en, stolthet en annan. Eller så skiter han fullständigt i om du sitter fast där men tänker inte lyfta ett finger för att hjälpa dig.
    Ja, kanske det. Han pratar mycket om mig med kollegor och vänner, nämner mig på sociala medier och sånt, men hemma tittar han inte ens på mig. Paradoxalt är verkligen ordet. Vet inte vad jag ska tro längre. Känner bara att jag måste bort.
  • Anonym (Ulrika)

Kontakta ambassaden eller UD för att hitta en lösning!
    Har du inga vänner i Sverige som skulle kunna hjälpa dig? Det beror ju på vilket land det handlar om, vilken kontakt ni har och hur mycket pengar du har... (en vän kanske kan möta dig i landets huvudstad)

Svar på tråden Är jag fast här nu?