Inlägg från: Anonym (Reality check) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Reality check)

Är jag fast här nu?

Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 19:40:53 följande:
    Tror du att jag kan räknas dit? Min man är inte elak på det sättet eller utsätter mig för våld på något sätt.
    Ts fatta att han tekniskt sett håller dig fången. Du förstår väl att han har gjort sig av med ditt pass? Du förstår väl varför han skjuter fram besök och aldrig kan åka med dig för att fixa ett nytt? Han skiter säkert i relationen men han skiter i dig också.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 21:30:15 följande:
    Tror iofs också att han tröttnat på mig, men då borde han väl vilja bli av med mig?
    Paradoxalt nog är det många män som honom som ändå vill ha kvar kvinnan av olika skäl. Bekvämlighet är en, stolthet en annan. Eller så skiter han fullständigt i om du sitter fast där men tänker inte lyfta ett finger för att hjälpa dig.
  • Anonym (Reality check)

Ts, om jag var du så skulle jag uppsöka svensk ambassad eller konsulat och vägra röra mig från deras mark innan jag får hjälp. Det finns ju människor som inte har levande släktingar och de måste ju också kunna åka hem på något sätt.

Packa väskorna och fly.

• Anonym (Reality check)

Har du inget giltigt ID alls?? Varken ID eller körkort? Vilket land gäller det?

• Anonym (Reality check)
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 22:06:59 följande:
    Jag är lite kluven. Mitt äktenskap är heldött, men jag har ett fungerande liv med jobb, vänner etc. Behöver jag fly?

Tror jag börjar med att verkligen sätta ner foten hemma och om det inte funkar, kontakta UD för råd.
    Ja det verkar inte bättre. Vill du bo kvar i landet?
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 22:08:15 följande:
    Har det betydelse för svenska passreglerna?
    Ja det är ju det landets regler som gäller för identifikation.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 22:10:33 följande:
    Jag har ett körkort, men inte ett svenskt. Vill helst inte säga exakt vilket land jag bor i, då jag redan avslöjat så mycket om min situation och har vänner på FL. Tänker att Sverige passregler är desamma, eller tänker jag fel?
    Men då kan du ju identifiera dig iaf. Varför kan du inte skaffa pass med ditt körkort från det landet?

Passregler gäller så klart även för utresan, dvs från landet där du är. Eller om du bor så du kan köra bil till Sverige.
Svar på tråden Är jag fast här nu?