• Anonym (Fast?)

Är jag fast här nu?

Bor utomlands med min man sedan många år. De senaste åren har det varit riktigt illa. Vi gör inget och verkar mest undvika varandra, mycket irritation och jag känner mig så oönskad och i vägen. Jag har känt länge att det börjar bli dags att gå vidare.

Men nu till frågan. Mitt pass är försvunnet. För att få ett nytt pass måste jag åka till landets ambassad ungefär tio timmar bort. Jag behöver en anhörig som intygar att jag är jag. Har bara min man. När jag säger att vi måste fixa detta så säger han alltid att han inte kan. Ofta för att han har för ont i ryggen. Nu har jag börjat fundera om det är han som slängt eller gömt mitt pass. Kanske är paranoid, men det är bara borta. Och jag sitter fast. Om jag lämnar, så kommer han inte att följa mig till ambassaden. Men orkar snart inte leva såhär. Läste att man kunde be någon officiell person följa med, men av personerna som föreslogs har jag bara en läkarkontakt. Men min läkare lär ju inte följa med mig. Jag är fast här antar jag? Eller?

• Svar på tråden Är jag fast här nu?
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Ulrika) skrev 2024-01-10 21:47:21 följande:

Kontakta ambassaden eller UD för att hitta en lösning!
    Har du inga vänner i Sverige som skulle kunna hjälpa dig? Det beror ju på vilket land det handlar om, vilken kontakt ni har och hur mycket pengar du har... (en vän kanske kan möta dig i landets huvudstad)

Jag har både pengar och vänner, problemet är att det måste vara en nära anhörig som förälder eller far/morförälder. Har tyvärr bara min dementa pappa i livet. Ska dock kontakta UD och hoppas att de kan ge mig råd.
  • Anonym (Fast?)
    Åh herregud!! Tack snälla du!

Detta verkar vara USA och jag bor inte där. Står annat för mitt land med det borde ju vara svenska passregler som gäller. Fick ett hopp nu! Hoppas hoppas att ambassaden i mitt land också godtar körkort.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 21:59:18 följande:
    Åh herregud!! Tack snälla du!

Detta verkar vara USA och jag bor inte där. Står annat för mitt land med det borde ju vara svenska passregler som gäller. Fick ett hopp nu! Hoppas hoppas att ambassaden i mitt land också godtar körkort.
    Åh nej, på polisens hemsida står det svenskt körkort:

polisen.se/en/services-and-permits/passport-and-national-id-card/
  • Anonym (Reality check)

Ts, om jag var du så skulle jag uppsöka svensk ambassad eller konsulat och vägra röra mig från deras mark innan jag får hjälp. Det finns ju människor som inte har levande släktingar och de måste ju också kunna åka hem på något sätt.

Packa väskorna och fly.

• Anonym (Fast?)

Det är detta som står på polisens hemsida:

Valid identification at the time of application

When applying for a new passport or national ID card, you must be able to present identification. The following are considered approved forms of identification:

A valid Swedish passport (a provisional passport is not a valid form of identification)

A valid Swedish national ID card

A valid Swedish driver's license

A Swedish SIS-branded ID card or an ID card issued by a government authority, e.g., the Swedish Tax Agency

In the event that you do not have identification, your husband, wife, parent, grandparent, sibling of a legal age with their own identification, or guardian can attest to your identity. A provisional passport is not a valid form of identification when applying for a passport.

• Anonym (Fast?)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-01-10 22:03:51 följande:

Ts, om jag var du så skulle jag uppsöka svensk ambassad eller konsulat och vägra röra mig från deras mark innan jag får hjälp. Det finns ju människor som inte har levande släktingar och de måste ju också kunna åka hem på något sätt.

Packa väskorna och fly.

Jag är lite kluven. Mitt äktenskap är heldött, men jag har ett fungerande liv med jobb, vänner etc. Behöver jag fly?

Tror jag börjar med att verkligen sätta ner foten hemma och om det inte funkar, kontakta UD för råd.
  • Anonym (Reality check)

Har du inget giltigt ID alls?? Varken ID eller körkort? Vilket land gäller det?

• Anonym (Fast?)
    Anonym (Ann) skrev 2024-01-10 22:04:11 följande:
    Vilket land bor du i?
    Har det betydelse för svenska passreglerna?

Svar på tråden Är jag fast här nu?