• Anonym (Fundersam)

Kan en Homo plötsligt bli Hetro?

Vad tror ni ärligt? Man har ju hört om både killar och tjejer som varit heter eller trott sig vara att de plötsligt inser att de är Homo.

Men har en polare som alltså redan när ham var riktigt liten visade att han gillade killar. Sagt hela tiden att han tycker fi**a är äckligt och att han föredrar K*K.

Nu plötsligt så är han omvänd och säger att han inte alls är Homo längre och han vill bara ha Fi**a och ingenting annat.

Kan man verkligen vända så tvärt efter sjukt många år som Homo?🤔

• Svar på tråden Kan en Homo plötsligt bli Hetro?
  • Anonym (Pippi)
    Anonym (Serputer) skrev 2024-01-08 15:20:54 följande:

Det finns olika varianter på läggning. Jag tar inte min egen läggning för givet, även om jag finner det osannolikt att jag skulle göra ett lappkast. Tror inte det är mänskligheten till gagn att betrakta saker som exakta grupper. Människor är mänskliga och läggning varierar.

Något som är intressant är att män i större grad är homosexuella om de är den tredje sonen (eller mer) Kan förklaras evolutionärt också tydligen

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fraternal_birth_order_and_male_sexual_orientation

Gäller samma evolutionära förklaringsmodell i homosexualitet hos män - när fadern får tre manliga avkommor? Föds tredje sonen med en ökad sannolikhet (5%) att utveckla en homosexuell läggning i jämförelse med första sonens (2%)? Om fadern reproducerat tre söner med två eller t o m med tre olika kvinnor. I så fall inverkar rent logiskt ingen ökad risk/chans till en ökning i frekvensen av homosexualitet hos sönerna. När proteinmarkören som forskats fram berör kvinnlig reproduktion men inte manlig reproduktion? 

I studien inverkar NLGN4Y-1-proteinet på moderns födsel av söner korrelerat till homosexualitet i en stigande skala baserat på antalet manliga födslar. 

Sannolikheten att sonen utvecklar en homosexuell läggning enligt följande i studien:

2% för första sonen

3% för andra sonen 

5% för tredje sonen och så vidare. 

Anser personligen om jag tagit in statistiken korrekt sannolikheten att födas med en homosexuell inriktning är relativt begränsad om du av din mor föds som kille nummer tre. Risken/chansen är 5%. Kulturella, sociala och psykologiska förklaringar utöver biologiska bör med andra ord kunna inverka på sexuell inriktning. Alternativt befinner sig genetisk-biologisk forskning i sin linda här. Nya rön är säkert att förvänta sig i framtiden när gentekniken utvecklas i en rasande fart. 

• Sunflora
    Anonym (Pippi) skrev 2024-01-10 22:38:33 följande:

Gäller samma evolutionära förklaringsmodell i homosexualitet hos män - när fadern får tre manliga avkommor? Föds tredje sonen med en ökad sannolikhet (5%) att utveckla en homosexuell läggning i jämförelse med första sonens (2%)? Om fadern reproducerat tre söner med två eller t o m med tre olika kvinnor. I så fall inverkar rent logiskt ingen ökad risk/chans till en ökning i frekvensen av homosexualitet hos sönerna. När proteinmarkören som forskats fram berör kvinnlig reproduktion men inte manlig reproduktion? 

I studien inverkar NLGN4Y-1-proteinet på moderns födsel av söner korrelerat till homosexualitet i en stigande skala baserat på antalet manliga födslar. 

Sannolikheten att sonen utvecklar en homosexuell läggning enligt följande i studien:

2% för första sonen

3% för andra sonen 

Anser personligen om jag tagit in statistiken korrekt sannolikheten att födas med en homosexuell inriktning är relativt begränsad om du av din mor föds som kille nummer tre. Risken/chansen är 5%. Kulturella, sociala och psykologiska förklaringar utöver biologiska bör med andra ord kunna inverka på sexuell inriktning. Alternativt befinner sig genetisk-biologisk forskning i sin linda här. Nya rön är säkert att förvänta sig i framtiden när gentekniken utvecklas i en rasande fart. 

Sexuell läggning är vad jag förstår biologisk men inte genetisk. 
  • Anonym (Serputer)

2% för första sonen

3% för andra sonen 

Som jag förstått handlar det om modern. Även om de första två pojkfostren dött/missfall/ abort. Även om barnet växer upp som ensambarn. Homosexualitet ökar ju fler söner som föds. 

Ja, andra faktorer spelar roll för en persons läggning. Men det betyder också att homosexualitet är en naturlig del av människan och mänsklighet. Vissa föds med det.

• Anonym (Serputer)
    Two studies have estimated between 15% and 29% of gay men owe their sexual orientation to this effect, but noted that the number may be higher since prior miscarriagesand terminations may have exposed their mothers to Y-linked antigens.
  • Anonym (Kalle)

2% för första sonen

3% för andra sonen 

tror mer det handlar om dedikation och hur mycket tid man är beredd att lägga. 

de säger att man behöver lägga 10.000 timmar för att bli riktigt bra på nånting, tror definitivt att om man lägger 10.000 timmar på bögerier, helst tillsammans med erfarna och pedagogiska gays som kan ge feedback, så kan vem som helst bli en riktigt bra gay oavsett var man är i syskonskaran. 

• Anonym (Micke)
    Liza13 skrev 2024-01-10 01:19:56 följande:

Fråga Jonas Gardell eller Mark Levengod om dom skulle kunna bli Hetero över en natt?

Nja tror inte det va..så inte så troligt att man byter så där, men men fråga Jonis han borde ju veta  Drömmer

Om vi ändå är inne på avdelingen kändisar så kan du ju studera författaren
    Louise Boije av Gennäs som levde med Mian Lodalen.
    Växte upp som lesbisk men gjorde slut och gifte sig med en man och fick 2 barn
  • Anonym (Pippi)
    Anonym (Micke) skrev 2024-01-11 09:12:08 följande:

I de intervjuer jag tagit del av hävdar Louise Boije av Gennäs med bestämdhet Mian Lodalen är den endaste kvinna hon levt med och attraherats av. Den saken förvånar mig som tjej inte det minsta. Mian Lodalen har det vad nu det består av. 

Jag är själv heterosexuell men fann märkligt nog då när Mian Lodalen figurerade livligt i media henne attraktiv i vissa avseenden med det i utstrålning. Ett bra exempel på hur missvisande strikta kategoriseringar av hetero-, bi- och homosexualitet blir i praktiken. Ja, rent teoretiskt kan de för all del fungera (och lugna trygghetssökare). Som en tendens då men det är också allt. 

• Anonym (Nic)

Sunflora
    Nej, det är inget faktum att han tänder på män och kvinnor nu. Det är oerhört fult av dig att du tar dig rätten att ställa dig över honom och bestämma över vad han anser sig attraherad av.

• Anonym (Nic)

Sunflora
    Sexuell läggning är delvis biologisk, delvis miljömässig.

• Anonym (Pippi)
    Anonym (Micke) skrev 2024-01-11 09:12:08 följande:

Länkar till en klarsynt och i ämnet intressant intervju med författarinnan Louise Boije af Gennäs. I den uttrycks Den tillfälliga passionen med någon av samma kön är ett outforskat rum. - Orden - Att du en gång vågar säga ja till den oväntade kärleken, utan definiera om hela din sexualitet en tydlig röd tråd i artikeln. Delar den till fullo. 

Läsarresponsen var stark när Louise släppte romanen Stjärnor utan svindel med referenser till självupplevda relationen till Mian Lodalen. I brev sade både män och kvinnor samma sak: Jag är heterosexuell, men har en gång i livet upplevt en himlastormande passion med en person för att sedan gå tillbaka och fortsätta leva lyckligt som heterosexuell. 

Det finns flera beteckningar för olika livsföringar men ingen som är direkt applicerbar för det här fenomenet! Louise spekulerar i ett F som i fri? Eller ett P som i passion? 

www.aftonbladet.se/kultur/a/g6Vrx5/intervju-med-louise-boije-af-gennas

• Anonym (Pippi)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-01-11 08:45:55 följande:

tror mer det handlar om dedikation och hur mycket tid man är beredd att lägga. 

de säger att man behöver lägga 10.000 timmar för att bli riktigt bra på nånting, tror definitivt att om man lägger 10.000 timmar på bögerier, helst tillsammans med erfarna och pedagogiska gays som kan ge feedback, så kan vem som helst bli en riktigt bra gay oavsett var man är i syskonskaran. 

Menar du på allvar allt handlar om vår dedikation och vår tid som vi lägger ned. Typ i en systematisk och sekt påminnande hjärntvätt eller? Som i sin tur kunde leda till en permanent eller kvarstående omvändelse av sexuell preferens av något slag? 

Inbillar du dig i så fall om kvinnor lade ned 10.000 timmar för att bli riktigt bra på något och helst med en riktigt bra lesbisk kvinna, automatiskt själva blir lesbiska?? Nej, hjärntvätt funkar aldrig. Känslor av attraktion kommer inifrån och inte av yttre tvång eller av en av- eller omprogrammering. Om så sexuell eller erotisk sådan. Synar dina kort och tror du skämtar med ditt ologiska exempel.
  • Sunflora
    Anonym (Nic) skrev 2024-01-13 03:37:27 följande:

Sunflora
    Sexuell läggning är delvis biologisk, delvis miljömässig.

Med miljömässig menar man miljön i magen under graviditeten (alltså hormoner fostret får från mamman) det betyder inte uppfostran mm
  • Anonym (Nic)
    Sunflora skrev 2024-01-13 12:07:38 följande:
    Med miljömässig menar man miljön i magen under graviditeten (alltså hormoner fostret får från mamman) det betyder inte uppfostran mm
    Nej, även miljön i uppväxt och vuxenliv.

Det är mycket naivt faktiskt att inbilla sig att sexualiteten skulle vara ristad i sten från födseln. 
  • Anonym (Nic)
    Anonym (Nic) skrev 2024-01-13 12:18:28 följande:

Det är mycket naivt faktiskt att inbilla sig att sexualiteten skulle vara ristad i sten från födseln. 
    I synnerhet med tanke på hur komplex människans hjärna är.
  • Anonym (Ja)

Ja det är väl upp till honom. Sexualiteten är ju rätt så flytande för många. Googla Kinsey-skalan. Och var en är på skalan kan ju ändras med åren.

• Sunflora
    Anonym (Nic) skrev 2024-01-13 12:18:28 följande:

Anonym (Nic) skrev 2024-01-13 03:30:20 följande:

Sunflora
    Nej, det är inget faktum att han tänder på män och kvinnor nu. Det är oerhört fult av dig att du tar dig rätten att ställa dig över honom och bestämma över vad han anser sig attraherad av.

Sexuell läggning är medfödd och man kan inte byta sexuell läggning. Varför tjatar du om att jag bestämmer? Det är ett faktum att han gillar både tjejer och killar. Om någon satt vid ett piano och spelade och personen sa att han ansåg att det var en trumma inte ett piano anser du att jag ställer mig över honom och dikterar vilket instrument han ska spela om jag inte köper hans resonemang utan anser att det visst är ett piano oavsett vilken definition han själv har? 

• Anonym (Nic)
    Sunflora skrev 2024-01-13 13:48:38 följande:
    Anonym (Nic) skrev 2024-01-13 03:30:20 följande:

Sunflora

Sexuell läggning är medfödd och man kan inte byta sexuell läggning. Varför tjatar du om att jag bestämmer? Det är ett faktum att han gillar både tjejer och killar. Om någon satt vid ett piano och spelade och personen sa att han ansåg att det var en trumma inte ett piano anser du att jag ställer mig över honom och dikterar vilket instrument han ska spela om jag inte köper hans resonemang utan anser att det visst är ett piano oavsett vilken definition han själv har? 

Nej, det är inget ristat i sten. Och det är inte din sak att bestämma vad han tänder på.Du vet inte ens hans motiv till att han tidigare varit homo. Du bara gissar och ställer dig över hans känslor. Oerhört fult som sagt.
  • Anonym (Pippi)
    Anonym (Serputer) skrev 2024-01-10 22:55:22 följande:

Som jag förstått handlar det om modern. Även om de första två pojkfostren dött/missfall/ abort. Även om barnet växer upp som ensambarn. Homosexualitet ökar ju fler söner som föds. 

Ja, andra faktorer spelar roll för en persons läggning. Men det betyder också att homosexualitet är en naturlig del av människan och mänsklighet. Vissa föds med det.

Jo jag har skummat igenom intressanta studien men behöver nog nagelfara den på nytt med pigga ögon. Med eller utan biologisk evidens (ett mått av social betingning inblandat) klassar jag personligen aldrig homosexualitet som en onaturlig läggning. 

Ja, enligt studien ökar homosexualitet om modern burit pojkfoster som dött av missfall eller av abort. En slags genetisk skyddsmekanism av Moder Natur och mot vad. Undrar om ett nytt och motsvarande protein är involverad på samma sätt i utfallen av kvinnlig homosexualitet? 

Anonym (Serputer) skrev 2024-01-10 22:58:36 följande:
    Two studies have estimated between 15% and 29% of gay men owe their sexual orientation to this effect, but noted that the number may be higher since prior miscarriagesand terminations may have exposed their mothers to Y-linked antigens.

Källa på det, när procentandelen verkar hög på 15-29%. I så fall bör fler spontana missfall skett och vartannat är statistiskt sätt ett flickfoster. 
Svar på tråden Kan en Homo plötsligt bli Hetro?