• Anonym (Chockad)

Vem är pappan?😱 Hjälp!

Allt känns osannolikt, haft oskyddat med mitt ex som jag levt med över 10år, blev gravid i början i vår relation, fick missfall sedan dess har de aldrig tagit sig. 
    Frågan kan könnas självklar redan där, men vill fråga ändå.

Vill ej skriva datum så skriver dag i menscykeln
    Dag 8 -  sex med exet
    Dag 11-  sex med nya partner
    Dag 15- ÄL enligt bm som gjorde cellprovtagning? Utgick frpn sekretet gissar jag.

Hela året har menscykeln vart på 27-28dgr. Dock dom två senastr månaderna har den vart på 25dgr,.senast 23dgr
    Snälla hjälp, och döm mig inte 🌸

Vad tror ni??

• Svar på tråden Vem är pappan?😱 Hjälp!
  • Lönnsirap
    Anonym (Moget) skrev 2024-01-04 19:50:53 följande:
    Det är alltid oansvarigt att ha oskyddat sex. I synnerhet om man inte vill bli gravid ELLER vill bli gravid och möjliggör flera tänkbara fäder.
    Det är fullständigt rimligt att ha oskyddat sex om det är barn man vill ha... Och jag läser inte någonstans att TS inte velat bli gravid.

Det låter naturligtvis lite opraktiskt och jobbigt att behöva berätta för de potentiella fäderna om situationen, men vad fasen är det för moralpanik folk har här inne?

Viss otur är det faktiskt att bli gravid just den månaden när man byter partner, men det är liksom sådant som händer.
  • fornminne

Det kan vara oansvarigt av både män och kvinnor att slarva runt. Men nu verkar det ju finnas speciella omständigheter i det här fallet, så alla losers i tråden som moraliserar, kanske kan ta sina illaluktande moralkakor någon annanstans?

TS har inte bett om er åsikt.

TS har förövrigt inte slarvat runt. Det handlar inte om en drös potentiella fäder. Det handlar om TVÅ män och ett relationsbyte. TS trodde antagligen att hon inte kunde bli gravid, med tanke på hennes historia.

I de flesta fall ska det inte finnas osäkerhet kring faderskapet. Men det KAN hända utan att någon har gjort fel. 

• Anonym (Moget)

Vill man inte bli gravid ska man skydda sig - eller hur?

Och vill man bli gravid bör man ha koll på vem som är pappan till det barn man bär på - eller hur?

TS har inte gjort något av detta. Hur kan det inte vara oansvarigt?

• Hjelm

Med så korta intervaller mellan sexpartners och ägglossning går det inte att säga vem som gjort dig gravid. Tyvärr. 
    Väljer du att behålla får det bli en överraskning för samtliga.

• fornminne
    Anonym (Moget) skrev 2024-01-04 23:08:21 följande:

Vill man inte bli gravid ska man skydda sig - eller hur?

Och vill man bli gravid bör man ha koll på vem som är pappan till det barn man bär på - eller hur?

TS har inte gjort något av detta. Hur kan det inte vara oansvarigt?

Fast TS planerade ju inte att bli gravid? Vad är det du inte fattar?

Ingen planerar barn med någon man precis har träffat, men ibland blir det barn ändå.

Har man inte blivit gravid på 10 år, trots många oskyddade samlag, är det inte så konstigt att man inte förväntar sig att bli det mitt under eller efter en separation. Sen bör man ändå använda kondom med en ny partner, men kondomen kan spricka eller glida av.

Normalt ska det inte hända att man inte vet vem som är pappan, men det KAN hända.

Jag vet en tjej som kort efter ett uppbrott blev gravid på en Finlandsfärja, trots att kondom användes. Hon var övertygad om att hennes ex var pappan, men DNA-test visade att det var främlingen på Finlandsfärjan. Vad menar du att hon gjorde för fel? Hon planerade knappast barn med exet eller ragget. Och de pippade lika glatt som hon. Det krävs två för att barn ska bli till.
  • fornminne

Det är också ganska vanligt att det finns en trolig far, men att en flera andra inte kan uteslutas. Då handlar det inte om några dagar mellan männen, utan flera veckor.

Det går inte alltid att säga exakt när en kvinna blev gravid. Då kan även mindre troliga kandidater behöva testas, för att vara på den säkra sidan.

T ex: Ett förhållande tar slut. Några dagar senare har hon ett ons. En vecka senare träffar hon en ny kille som hon blir tillsammans med. Några veckor senare upptäcker hon att hon är gravid.

Vem är pappan? Troligen hennes nya kille, men de andra två kan inte uteslutas. 

• Anonym (Tess)

Jag skulle tro att det är lite större sannolikhet att det är din nya partner som är pappa till ditt barn, ni hade sex närmare ägglossning och även om spermier kan leva 7 dagar så är det inte så vanligt att bli gravid vid sex så långt innan ägglossning (men det händer). Om du behåller bör du ändå göra faderskapstest eftersom det ändå finns en viss chans att exet är pappan. Lycka till hur du än väljer att göra.

• Anonym (1177)
    Anonym (Tess) skrev 2024-01-05 12:58:16 följande:

Jag skulle tro att det är lite större sannolikhet att det är din nya partner som är pappa till ditt barn, ni hade sex närmare ägglossning och även om spermier kan leva 7 dagar så är det inte så vanligt att bli gravid vid sex så långt innan ägglossning (men det händer). Om du behåller bör du ändå göra faderskapstest eftersom det ändå finns en viss chans att exet är pappan. Lycka till hur du än väljer att göra.

Ts kan ha haft ÄL redan vid dag 13 så man kan absolut inte säga att ena eller andra kandidaten är mer sannolik. En bm som gör cellprovtagning kan omöjligt säga vilken dag ts hade ÄL.
  • Anonym (Alexandra)
    Lönnsirap skrev 2024-01-04 21:02:24 följande:
    Det är fullständigt rimligt att ha oskyddat sex om det är barn man vill ha... Och jag läser inte någonstans att TS inte velat bli gravid.

Det låter naturligtvis lite opraktiskt och jobbigt att behöva berätta för de potentiella fäderna om situationen, men vad fasen är det för moralpanik folk har här inne?

Viss otur är det faktiskt att bli gravid just den månaden när man byter partner, men det är liksom sådant som händer.

Fast i ett sånt fall är det ju faktiskt högst oansvarigt att ha oskyddat sex med två olika? Det kommer man ju inte ifrån?

Sen om det var så TS resonerade vet vi ju inte. 

Svar på tråden Vem är pappan?😱 Hjälp!