• Tukt

Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?

Tanken är väl att du förmodligen, varken eller innan kommer hitta en person som i sin livsstil är så ansvarstagande och därmed värd att älska och respektera.

• Tukt
    Anonym (Nej tack) skrev 2024-01-04 11:01:36 följande:

Jag har en släkting som gör det och hon är hoarder och kan inte bete sig normalt på minsta vis eller ge normala julklappar ens till barn fast hon har pengar, så nej.

Dumpstring för mig= röd flagg och trolig psykisk sjukdom, ev. i kombination med diagnoser.

Att dumpstra är väl i regel ett aktivt val som grundar sig i ekonomi och miljö.
    En hoarder är en psykiatrisk diagnos som är svår att hantera även med hjälp.
    Sedan finns det såklart alltid någon som gör de båda. Men lite som att säga att alla som kör bil äter gröt. Bara för man har en kusin som gör det. Anekdotisk bevisföring brukar man väl säga...
  • Tukt
    Anonym (Nej tack) skrev 2024-01-04 12:55:10 följande:
    Nu var det spontana tankar som efterfrågades i TS och detta är min erfarenhet. 

Jag har ingenstans sagt att det gäller alla, eller att det är ett vetenskapligt faktum att alla som gör x är y.
    Jo, men någon stans kan en ju också vikta sina tankar och erfarenheter innan de yttras. Annars blir det mest de egna fördomarna som sprids. Och hur stor hjälp är det för TS?
  • Tukt

Nu dumpstrar jag inte själv. Men de jag pratat med, läst om eller på annat sätt har erfarenhet av, är rätt medvetna människor. Om den mat de tar, skulle kunna mätta fattiga, så skulle de nog låta bli. Tror det problemet är lika stort som att folk stjäl ur tiggarnas muggar.

• Tukt
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-04 15:23:25 följande:
    Anonym (där sa du nåt!) skrev 2024-01-04 12:49:46 följande:
    Jaha vad är det som förändras då?

Från och med årsskiftet ska allt innehåll skiljas från förpackningarna innan det slängs. Jag och de flesta som jag känner som dumpstrar tar ju bara förpackad mat och annars prylar. Men nu ska all mat hällas ut. Det är så synd för mycket av det som slängs är inte ens utgånget datum utan kan vara allt från går ut samma dag, om ett par dagar eller om flera månader för att det är något annat fel på förpackningen, som tryckfel, eller att en enda förpackning gått sönder i ett parti. Eller bara inte är aktuellt längre. Jag dumpstrade massor med julmat från flera butiker efter jul, som inte går ut på flera veckor än, inklusive julostar, skinkor, pepparkakor, choklad mm. Även julpynt och sånt.

Hoppet från mig och andra dumpstrare är att affärerna blir bättre på att sälja ut saker som annars skulle ha slängts men där kommer andra regler runt livsmedelshantering in som kan göra det omöjligt. Jag ska ut igen ikväll och se hur det ser ut men förmodligen är det slutdumpstrat.
    Vet du anledningen till lagen? Tänker att utsorterad mat utan förpackningar kan bli till biogas. Och då är det ju i alla fall något bra med det hela.
  • Tukt
    Anonym (B) skrev 2024-03-09 06:57:04 följande:
    Vad ger mig rätten? En kombination av ordförståelse och vanligt folkvett.

Det är en minoritet av folket som är snåla nog att snoka runt i högar av skräp och kvinnor brukar inte uppskatta snåla män. Jag bara säger som det är.

Att handla second hand är inte samma sak som att rota runt i ofräscha sopor. Sånt sysslar bara snåla eller utblottade människor med. Kan ha en viss förståelse för den sistnämnda typen men inte den första. Snålhet går fetbort som sagt.
    När du pratar om "snålhet" så är det ju inte sant. Om du läst tråden så vittnar många om varför de dumpstrar. Det går också googla ordet och se varför folk gör det.
    Du är såklart i din fulla rätt att tycka det är äckligt. Men man behöver inte vara fördomsfull för det.
  • Tukt
    Anonym (B) skrev 2024-03-09 14:27:02 följande:
    Självklart vill ingen medge rakt ut att de är snåla eller fattiga så därav dessa ursäkter om att de är "mljömedvetna" och annat som förskönar och döljer de sanna intentionerna. 

Det ÄR äckligt att rota i sopor. Fullt med bakterier och säkerligen också en del ohyra. Går liksom inte att komma ifrån det faktumet. Handlar inte om fördomar. 
    Du vill verkligen inte utmana dina fördomar va? I stället för att läsa på i tråden eller på annat ställe så väljer du ursäkternas väg...
  • Tukt
    Anonym (B) skrev 2024-03-09 16:52:57 följande:
    Är inga fördomar att påpeka sanningen om snåla män.
    Att dumpstra har väl inget med män att göra?.
  • Tukt
    Anonym (B) skrev 2024-03-09 18:28:29 följande:
    Jo, uppenbarligen, eftersom trådstartaren nämnde just personer man dejtar.
    Just trådstarten nämner ju "han/hon". Sedan har tråden inte fastnat i kön utan diskuterat dumpstring generellt. Möjligen har TS förtydligat något under trådens gång, men det mins jag inte, eftersom tråden är tre månader gammal. 
  • Tukt
    Anonym (B) skrev 2024-03-09 20:36:38 följande:

Jaja. Jag utgick från vad som stod i rubriken så.

Trådstartaren undrade om vi ville dejta någon som dumpstrar och mitt svar blev nekande eftersom jag ser det som en rödflagg och en hint om att mannen är snål överlag.

Man får ju tycka saker hur man vill. Men det är som om du inte läst tråden om hur folk resonerar, och hur dumpstring går till. Eller läst någon annan stans på nätet.
Svar på tråden Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?