Inlägg från: Anonym (Skopan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skopan)

Feminismen har missat unga killar

Gurksoppa skrev 2024-01-12 20:49:33 följande:
    Så det är alltså orimligt att kvinnor ska få vård för skador som endast kvinnor kan få? Det missgynnar alltså män att kvinnor är könet som just nu är det enda könet som kan föda barn. Wow. Det var nog en feminist som skapade kvinnan för att kunna föda barn och sen gynnas genom att få vård. Eller vad tror du?

på vilket sätt missgynnas män? är inte män med och är orsak till en graviditet? ska inte männen vara med och bidra då? eller är det ojämställt?

du lägger väldigt mycket vikt i att det satsas på kvinnor, för att vi ska ses som likvärdiga mannen. Varför vill du ha kvar gamla normer att mannen är högre värderad än kvinnan? Om du anser att mannen och kvinnan ska anses likvärdiga, varför är du då emot satsningar som ska göra oss just likvärdiga?
    Jag förstår inte heller resonemanget. 
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 21:00:28 följande:

@Gurksoppan

Försök inte vända på resonemanget. Jag har inga problem med satsningar på kvinnor. Jag har problem med att motsvarande satsningar inte görs på män. Att man inte ser likvärdigt på kvinnliga och manliga problem.

Det är du som står för den icke likvärdiga politiken, inte jag.

ta ditt exempel med satsning på förlossningsvård. Måste det till en motsatsning på något för män för att det ska vara rättvist? Många av saker som berör kvinnor handlar ju om saker inom jämställdhet som är orättvisa från början. 

Jämställdhet vill väl alla ha?

• Anonym (Skopan)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 21:14:11 följande:
    Om vi ser till vad som faktiskt görs så vill vi i Sverige bara ha jämställdhet när det drabbar kvinnor, inte när det drabbar män.

Det är ju inte så att det inte finns områden där män drabbas men där lyser liknande satsningar med sin frånvaro.

Hur ska vi kunna åstadkomma jämställdhet med en Jämställdhetsmyndighet som inte tänker jämställt utan värderar utifrån vilket kön som är drabbat. 

Vilka "vi" är det du pratar om är du inblandad i det alltså? Hur kopplar du feminism till sossarnas oengagemang? Är blotta existensen av feminismen förklaring nog enligt dig? Feminism är inte en motpol eller tar ut ett engagemang eller icke engagemang till unga mäns väl, återigen.

• Anonym (Skopan)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 21:25:56 följande:
    Det är inte tyckande att satsningarna görs på kvinnor. Det är fakta.

Och feminismen är stark i nästan alla etablerade svenska partier, så även Moderaterna. 
    Feminismen uppfattas säkert som stark då den överlappar med jämställdhet, vilket de flesta anser sig stå bakom. Har däremot ingenting att göra med sossarnas politiska oengagemang för unga män. Tycker inte det ska blandas ihop överhuvudtaget. Ett parti borde kunna förväntas syssla med förlossningsvård och mäns självmordstal samtidigt.

Jag motsätter mig till att feminismen och feminister ska föreställas politiskt motverka mäns väl. Det stämmer helt enkelt inte. Feminism har blivit en stor slasktratt som allt möjligt ska skyllas på. Blir inte förvånad om det står på nätet att feminism är orsaken till covid eller annat.
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 21:46:26 följande:
    Som jag skrev är jag ointresserad av att diskutera vad feminism gör och inte gör.

Jag påtalar problemet att jämställdhetspolitiken i Sverige inte bedrivs utifrån jämställda principer. Utan att man berömmer situationen utifrån det kön som drabbas.
    Då antar jag att du håller med mig i påståendet att feminism inte har något att göra med att unga män drabbats. Eller att "feminismen har missat unga män" inte stämmer, som trådstarten anger.
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 21:55:52 följande:
    Nej, det gör jag inte då jag anser att feminismen är en orsak till att jämställdhetspolitiken inte bedrivs utifrån jämställda principer.

Jag anser det dock vara sekundärt. Politiken är det viktiga. Det tar fokus från hur man tar sig framåt. 
    Men ändå så kan du inte ge några exempel på att feminismen är orsaken till att jämställdhetspolitiken bedrivs orättvist. Du tog upp förlossningsvård som ett exempel på en ojämställdhet.

Vad har feminismen gjort för att motverka jämställdhets-politiken? Än så länge så är det enda argumentet du har "för att den existerar"
  • Anonym (Skopan)
    EnAnonumius skrev 2024-01-12 21:58:37 följande:
    Håller med...
    Eftersom du håller med så kan väl du visa vad feministerna har gjort/ feministerna borde ha gjort. Är det feministernas ansvar att styra upp mäns brottslighet t ex?
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 22:07:21 följande:

Nej, det är inte fwminist enas sak att kämpa för män. Och det är också därför jämställdhetsarbwtet inte drivs utifrån jämställda principer om feminism får stort utrymme.

Ändå så kan du inte påvisa att så är fallet. Jag förstår varför feminister har ett intresse av jämställdhetsarbete. Jag tycker inte de ska hållas ansvariga för att män exempelvis begår mer brott än kvinnor. Eller vad det nu kan vara som männen påstås ha drabbats av pga feminismen. 

Män och feminister är inte varandras motpoler. Satsning på feministiska saker betyder inte att det automatiskt blir sämre för män (även om lika löner kanske innebär en försämring för män)

• Anonym (Skopan)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 22:08:54 följande:

Jag gillar den sköna paradoxen.

"Feminism är jämställdhet"
    "Det är inte feminismens sak att kämpa för män"

Påstår du att jag sagt det?
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-12 22:15:06 följande:
    Nej, däremot är det var för sig två vanliga påståenden från feminister. 
    Jaha, du hittar på saker. Tror du omtolkat att feministernas intressen överlappar jämställdhetsfrågor fast ses från ett kvinnoperspektiv. Vilket inte är paradoxalt alls. En feminist kan vara för jämställdhet och samtidigt se saker från en feministisk synvinkel.

Du verkar se saken från exakta poler. Det är inte ojämställdhet att satsa på förlossningsvård och det är inte heller något som drabbar män negativt.
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar