• Tom Araya

Därför röstar jag inte på SD.

Jag har tidigare betraktat mig som hemmahörande i högern, då jag är mot ständigt nya och högre skatter, mot pengaslöseri, mot en allt för generös migration, för kärnkraft, för ett starkt försvar, för ett starkt rättsväsende, för ordning och reda samt en bra skolutbildning även för duktiga elever.

Jag har inte ändrat åsikt i detta med åren.

Men så kom Reinfeldt och vände upp och ner på vad vi tidigare betraktat som typisk höger- eller vänsterpolitik.

Som ung/ung vuxen i början av 90-talet intresserade jag mig för Sverigedemokraterna och röstade nog på den vid något riksdagsval där. Jag har senare röstat på SD i något kommunal- eller landstingsval.

Men nu har jag kommit fram till jag inte alls är höger, utan vänster, för jag är inte bara emot att Ibn Rushd driver skolor, utan även hela systemet med privata skolor vars verksamhet finansieras med skattemedel.

Slutligen så är jag för det sjuk- och socialförsäkringssystem som vi alla bidrar till och som Socialdemokraterna byggt upp.

Så förutom nassebkgrund, rasasmanklagelser, mm, så kan jag inte rösta på sd något mer, för SD är ju höger och vill nedmontera det jag anser är positivt för vårt samhälle.

Jag anser också att de allmännyttiga bostadsbolagen med byggande och förvaltande av hyresbostäder är fördelaktigt för hela samhället.

Så därför kan jag inte rösta på sd eller på blått/höger något mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-29 09:39
    Det blev lite konstigt när jag försökte att redigera styckesindelning mm, funkar inte som det borde på FL + att skrivfältet blir stört av långa trådstarter. Meningen som börjar med "till sist..." skulle såklart ha legat sist.

• Svar på tråden Därför röstar jag inte på SD.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jag förstår) skrev 2023-12-30 12:49:58 följande:
    Det finns säkert några såna också! Men dom är töntar och röstar AFS... 

Jag har faktiskt sett mer vänsterkonton som gillar ryssland och hatar SD. Ett exempel är ju klyban, som direkt satt och tyckte att ukraina bara borde sluta kämpa. 

Hur många SD'are som helst som sitter i dom trådarna och kämpar mot varenda jävla ryss. 
    Det är ju skrämmande . Det är ju också konstigt, det finns ju ingen kommunism kvar i Ryssland. 
  • Anonym (XXX)

Fast om du är för bra skolor även för duktiga elever, så måste du väl vara fortsatt för friskolor? För de är de enda som möjliggör och utför någon form av sortering och nivågruppering av elever, och får man inte göra det så kan det inte bli en bra skola för de duktiga eleverna. Och särskilt inte för dom som har fattiga föräldrar, och därför måste gå i en kommunal skola i ett dåligt område i så fall.

Att det bör vara bättre kontroll på skolorna är en annan sak, och de religiösa friskolorna bör absolut läggas ned. Möjligen kan de kristna få vara kvar, men vi ska inte ha skolor där barnen lär sig hebreiska eller arabiska i stället för svenska, engelska och andra europeiska språk, och där de får lära sig att de flyter ovanpå den ogudaktiga majoritetsbefolkningen i landet. 

Vidare har du missuppfattat det, som du tror att Sd vill avskaffa de sociala trygghetssystemen. Sd är ett socialkonservativt parti, d.v.s. de förenar socialdemokraternas fördelningspolitik, sociala ansvar och omtanke om de svaga med högerpartiernas värnande om traditioner, kristna ursprung, nationalism... samt såklart insikten att vi inte kan dalta längre med den brottslighet som vi har fått in i landet nu. 

• Anonym (XXX)
    Tom Araya skrev 2023-12-29 23:02:08 följande:

Jag passar inte in inom vänstern när Israel-Palestina-frågan kommer upp heller...

Då är vi olika. Jag är Sd, men just i Israel-Palestina-frågan har de fått fnatt, när de håller på ockupationsmakten. Dock misstänker jag att detta är någon intern taktik som inte vanliga medlemmar får veta om, p.g.a. alla beskyllningar om rasism och nazism, och att Kristersson hade lovat någon förintelseöverlevare att aldrig rösta på dem, så ska de visa riktigt ordentligt att de älskar judarna. 

Jag tycker att det skulle vara bättre om Sd helt och hållet skulle hålla sig utanför Israel-Palestina-frågan, inte minst för att deras väljare splittras upp på det här sättet. Sd sitter inte i regeringen och därför måste de inte ha någon utrikespolitisk linje överhuvudtaget. De har nog med att få bukt med kaoset här i landet. 
  • Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-30 15:11:04 följande:

Fast om du är för bra skolor även för duktiga elever, så måste du väl vara fortsatt för friskolor? För de är de enda som möjliggör och utför någon form av sortering och nivågruppering av elever, och får man inte göra det så kan det inte bli en bra skola för de duktiga eleverna. Och särskilt inte för dom som har fattiga föräldrar, och därför måste gå i en kommunal skola i ett dåligt område i så fall.

Att det bör vara bättre kontroll på skolorna är en annan sak, och de religiösa friskolorna bör absolut läggas ned. Möjligen kan de kristna få vara kvar, men vi ska inte ha skolor där barnen lär sig hebreiska eller arabiska i stället för svenska, engelska och andra europeiska språk, och där de får lära sig att de flyter ovanpå den ogudaktiga majoritetsbefolkningen i landet. 

Vi har haft en bra skola och det var inte en privat skola, utan statlig.

Om vi får stora skillnader i kvalitet, metoder, elevunderlag, betygsättningskrav e.t.c. på skolorna så medför det ett problem i sig.
    Vad vi behöver är en skola som ä lika rakt över, en jämn och hög kvalitet oavsett vem man är och vart man bor. Sedan kan det finnas specialskolor i begränsad omfattning för vissa särskilda behov.

Men det största problemet med privata alternativ är profitkraven, som rimmar illa med syftet och vart pengarna kommer ifrån. USA har en grundlag som förbjuder sådant och jag är helt emot att vi tillåter det i Sverige, vilket vi är ganska unika med.
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-30 15:11:04 följande:

Vidare har du missuppfattat det, som du tror att Sd vill avskaffa de sociala trygghetssystemen. Sd är ett socialkonservativt parti, d.v.s. de förenar socialdemokraternas fördelningspolitik, sociala ansvar och omtanke om de svaga med högerpartiernas värnande om traditioner, kristna ursprung, nationalism... samt såklart insikten att vi inte kan dalta längre med den brottslighet som vi har fått in i landet nu. 

Så uppfattade jag SD när jag eventuellt röstade på dem. Men i praktiken har SD fört en socioekonomisk politik man kan förvänta sig av ett höger-/mittenparti. Så de som är vanliga knegare (de flesta jag känner) och röstar på SD är riktigt korkade.

Ett stort problem med höger och brottslighet är att högern vill dra ned på hela den offentliga sektorn, men det är ju i huvudsak där man både jobbar förebyggande och med att ta hand om konsekvenserna.
    Så när högern vill "ta i med hårdhandskarna" så finns inga resurser för det och inge resurser tillkommer. Se bara på bristen i platser på häkten och fängelser och nu även bristen på personal i kriminalvården. 
  • Anonym (XXX)
    Tom Araya skrev 2023-12-30 23:12:49 följande:
    Vi har haft en bra skola och det var inte en privat skola, utan statlig.

Om vi får stora skillnader i kvalitet, metoder, elevunderlag, betygsättningskrav e.t.c. på skolorna så medför det ett problem i sig.
    Vad vi behöver är en skola som ä lika rakt över, en jämn och hög kvalitet oavsett vem man är och vart man bor. Sedan kan det finnas specialskolor i begränsad omfattning för vissa särskilda behov.

Fast så kan det ju aldrig bli, eftersom elevunderlaget ser olika ut i olika geografiska områden. Det finns (by far) inte lika många begåvade och akademiskt inriktade människor i Rinkeby som i Danderyd, sorry - och detta visar sig naturligtvis också på barnen.

Enda sättet för begåvade barn att få utveckla sin begåvning, är att få gå i en lugn skola - eller åtminstone avskild klass, helst i en separat byggnad - tillsammans med andra lika begåvade elever, och där de får fortsätta uppåt i nivåerna och inte behöver sitta och vänta på att de mindre begåvade eleverna ska bli klara. Ett begåvat barn som föds i Rinkeby till föräldrar som inte bryr sig om att ta reda på vad det finns för friskolor, utan bara låter barnet gå till den närmaste kommunala skolan som det kallas till - är chanslöst.

Att friskolorna är skattefinansierade är ju en jämlikhetsreform av stora mått! På det sättet kan även fattiga människor skicka sina barn till en trygg och bra och kunskapsinriktad skola! Före friskolereformen var det bara de allra rikaste som hade råd med en privat skola, övriga barn var hänvisade till närmaste kommunala skola.

Jag är så OERHÖRT glad och tacksam för att min dotter fick gå ut sin skoltid i två olika utmärkta friskolor, innan någon kom på tanken att börja dra in dem igen. För där vi bodde när hon var barn, där jag var tvungen att bo efter skilsmässan innan jag kom på fötter igen, var det 90 procent invandrarbarn i den kommunala skolan. Skolan hade till och med slutat att prata om målen för de olika årskurserna, eftersom det var så få som nådde upp till dem att det inte var någon idé. Rektorn menade att det är "ett fyrkantigt tänk att bara fokusera på målen", för skolan kan "ha tillfört värde till eleverna" även om de inte har lärt sig läsa, skriva eller räkna på tio år... Min dotter pluggar till veterinär nu, och det hade aldrig varit möjligt om jag inte hade valt en friskola åt henne i stället. 
  • Anonym (XXX)
    Tom Araya skrev 2023-12-30 23:12:49 följande:
    Ett stort problem med höger och brottslighet är att högern vill dra ned på hela den offentliga sektorn, men det är ju i huvudsak där man både jobbar förebyggande och med att ta hand om konsekvenserna.
    Så när högern vill "ta i med hårdhandskarna" så finns inga resurser för det och inge resurser tillkommer. Se bara på bristen i platser på häkten och fängelser och nu även bristen på personal i kriminalvården. 
    Fast å andra sidan hade resurserna räckt om vi inte hade släppt in invandrarna i landet, och det hade aldrig hänt om Sd hade kommit till makten för 25 år sedan...

Det förebyggande arbetet fungerar inte på klansamhällen, som inte bryr sig om vad någon utanför klanen tycker, säger eller gör. De ser oss bara som bankomater, i övrigt är vi ogudaktiga, otrogna hundar som man inte behöver bry sig om. De fortsätter att leva som de har gjort sedan urminnes tider, och önskar inget annat heller. Tidiga uppgjorda äktenskap med kusiner för att konservera makten och förmögenheten inom klanen, många barn som förstärker nästa generation i klanen, kyska, beslöjade döttrar, systrar, brorsdöttrar och hustrur som förvaltar klanens heder...
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-31 15:02:44 följande:
    Fast så kan det ju aldrig bli, eftersom elevunderlaget ser olika ut i olika geografiska områden. Det finns (by far) inte lika många begåvade och akademiskt inriktade människor i Rinkeby som i Danderyd, sorry - och detta visar sig naturligtvis också på barnen.

Enda sättet för begåvade barn att få utveckla sin begåvning, är att få gå i en lugn skola - eller åtminstone avskild klass, helst i en separat byggnad - tillsammans med andra lika begåvade elever, och där de får fortsätta uppåt i nivåerna och inte behöver sitta och vänta på att de mindre begåvade eleverna ska bli klara. Ett begåvat barn som föds i Rinkeby till föräldrar som inte bryr sig om att ta reda på vad det finns för friskolor, utan bara låter barnet gå till den närmaste kommunala skolan som det kallas till - är chanslöst.

Att friskolorna är skattefinansierade är ju en jämlikhetsreform av stora mått! På det sättet kan även fattiga människor skicka sina barn till en trygg och bra och kunskapsinriktad skola! Före friskolereformen var det bara de allra rikaste som hade råd med en privat skola, övriga barn var hänvisade till närmaste kommunala skola.

Jag är så OERHÖRT glad och tacksam för att min dotter fick gå ut sin skoltid i två olika utmärkta friskolor, innan någon kom på tanken att börja dra in dem igen. För där vi bodde när hon var barn, där jag var tvungen att bo efter skilsmässan innan jag kom på fötter igen, var det 90 procent invandrarbarn i den kommunala skolan. Skolan hade till och med slutat att prata om målen för de olika årskurserna, eftersom det var så få som nådde upp till dem att det inte var någon idé. Rektorn menade att det är "ett fyrkantigt tänk att bara fokusera på målen", för skolan kan "ha tillfört värde till eleverna" även om de inte har lärt sig läsa, skriva eller räkna på tio år... Min dotter pluggar till veterinär nu, och det hade aldrig varit möjligt om jag inte hade valt en friskola åt henne i stället. 

Mina barn fick också mycket bättre undervisning i friskolan än i den kommunala. Det fanns inga invandrare eller socioekonomiskt utsatta barn i skolan, så det kunde man inte skylla den dåliga undervisningen på. Nej, skillnaden var god struktur och ordning och reda i friskolan. Lärare satte tydliga gränser och vid minsta lilla kopplades rektor och föräldrar in. 

Idag finns egentligen bara möjlighet att få bra undervisning i friskolorna, om man inte har tur att kunna bo i Stockholms innerstad, Danderyd och på liknande orter där de kommunala skolorna fungerar bra. 

Att förbjuda friskolorna, innan vi har ett fullgott kommunalt alternativ i hela landet, det skulle bli katastrofalt för hela Sverige. 

Mina barn läser nu med framgång på elitutbildningar och det hade de nog inte fixat om de varit tvungna att gå kvar i den kommunala skolan.

• Mrs Moneybags

Kan inte rösta höger eftersom de samarbetar med SD. 

SD är ett stort Nej för mig per automatik som svart och kvinna. Ser inte att de har någon positiv utveckling att bidra med till min del av befolkningen. 

Är emot vinstdrivande friskolor, men de som drivs av stiftelser och liknande är ofta betydligt bättre och bör få vara kvar. 

Det blir nog S nästa val. 

• Anonym (...)

En stor del av Sverige stora industriella framgångar,  innovationer och ekonomiska framgångar kommer från att skolan kunde kompensera för familjernas olika förutsättningar. 

På samma sätt som en gång i tiden kvinnors förmågor kunde tas tillvara för mer än det privata/familjelivet så kunde de också de barn och unga som kom från familjer med mindre förutsättningar ges tillgång till möjligheter, drömmar och framgång med den kompenserande skolan. 

Omvandlingen av det svenska samhället från ett av de fattigaste länderna i Europa till att hundra/hundrafemtio år senare vara ett av de mest avancerade, jämlika och framgångsrika länderna bygger på att hela befolkningens förmåga har fått möjligheter att utvecklas oavsett vilket område och vilka socioekonomiska förhållanden man kom från.

Det är många från medelklassen idag som har en bakgrund i socionomisk fattiga grupper.

Till skillnad från USA där den amerikanska drömmen inte är annat än en för så gott som alla en ouppnåelig dröm så var den amerikanska drömmen en verklighet i Sverige och i de andra nordiska länderna där allas tillgång till en skola och ett universitet fanns inom räckhåll. 

Enskilda elevers framgångar kommer inte ersätta hela samhällets framgångar och enskilda personer kommer inte att hålla uppe Sverige som kunskapsnation, industrination eller den ekonomiska framgång som Sverige har haft.

• Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-31 15:02:44 följande:

Det där stämmer inte. Begåvade elever kunde visst studera i helt vanliga skolor på de flesta orter när min generation var ung/barn.
    Min "styvbror", också uppväxt på samma enkla förort med i huvudsak arbetarklass blev civilingenjör.
    Idag äter friskolorna upp resurserna från den kommunala skolan.
Svar på tråden Därför röstar jag inte på SD.