• Anonym (Lo)

Sunes jul, lämpligt för barn?

Nu tittade vi på några avsnitt av sunes jul , gamla julkalendern från 90talet, som finns på SVT plats öppet arkiv.

Tycker inte alls att det känns lämpligt för barn idag.

Sune ska skämmas då han köper en " tjejgrej"

Pojkar får inte leka med dockor då ska pojkarna retas.

Man får se tomtar som är läskiga, men även att dom är  utklädd osv.

Det pratas om tjejskräck. Mycket stereotyper. Hur kan SVT få visa detta?

Vi har både pojkar och flickor, det här är inte vad jag vill dom ska se, så vi slutade titta efter några avsnitt

• Svar på tråden Sunes jul, lämpligt för barn?
  • Anonym (Hin håle)

Sådana fina program görs tyvärr inte längre, synd. 

• Dr Nail

Sune, är inte det han som tar tjejer i sin skola på brösten samtidigt som han skriker nåt vilt?

• Anonym (Stackars den nya generationen)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-24 08:57:29 följande:

Sådana fina program görs tyvärr inte längre, synd. 

För gjordes program med självdistans och humor taget ur delar av vår verklighet. Nu görs program utefter hur en del av samhället vill att det ska vara. Det är inte reflektion eller nöje utan inslag av tillrättavisningar om vilket tankesätt och värderingar som är dom korrekta.
  • Cathariiina
    Anonym (Stackars den nya generationen) skrev 2023-12-24 09:31:36 följande:
    För gjordes program med självdistans och humor taget ur delar av vår verklighet. Nu görs program utefter hur en del av samhället vill att det ska vara. Det är inte reflektion eller nöje utan inslag av tillrättavisningar om vilket tankesätt och värderingar som är dom korrekta.
    Exakt så, exakt. Man blir så trött. Själv tittar jag på en TV-serie från 1980-90-talets Sydtyskland just nu. Så mycket bättre, inget politiskt korrekt trams, utan humoristiska och känslosamma historier som vem som helst kan känna igen sig i. ("Forsthaus Falkenau")
  • Aniiee

Själv har jag aldrig haft mycket till övers för Sune. Inte pga det TS drar upp, utan för att det helt enkelt inte äe min slags humor. Jag har allmänt inte mycket till övers för svensk humor. Ska jag se en julkalender från 90-talet blir det Pelle Svanslös. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (M)

Men du släpper iväg dem till skolan där de lär sig  prata med brytning å lysnar på tantsnusk, å sjunger rid mig som en dalahäst!

• Cathariiina
    Aniiee skrev 2023-12-24 10:27:28 följande:

Själv har jag aldrig haft mycket till övers för Sune. Inte pga det TS drar upp, utan för att det helt enkelt inte äe min slags humor. Jag har allmänt inte mycket till övers för svensk humor. Ska jag se en julkalender från 90-talet blir det Pelle Svanslös. 

Kanske beror på att du växte upp utomlands, om jag minns rätt nu. Man konditioneras nog in i en viss typ av humor, när man är barn och tonåring. Själv kan jag inte med japansk humor t.ex., och asiatiska skräckfilmer skrämmer mig inte på samma sätt som spökhistorier som utspelas i europeiska slott och herrgårdar (för att ta ett annat liknande exempel). 
  • Anonym (Stackars den nya generationen)
    Anonym (M) skrev 2023-12-24 10:50:44 följande:

Men du släpper iväg dem till skolan där de lär sig  prata med brytning å lysnar på tantsnusk, å sjunger rid mig som en dalahäst!

Det är inte bara en musikkultur vi pratar om. Barn sexualiseras med smink, magtröjor och lösnaglar från tidig ålder. Dessutom har många tiktok, där det dansas till fröken snusk texter och där dom gör allt för att få några extra likes.

Jag vet att det inte gäller alla, men många. Känns som att Sunes jul är rimligare enligt mina alldeles för gamla och förlegade ideal.
  • Cathariiina
    Anonym (Stackars den nya generationen) skrev 2023-12-24 11:33:36 följande:
    Det är inte bara en musikkultur vi pratar om. Barn sexualiseras med smink, magtröjor och lösnaglar från tidig ålder. Dessutom har många tiktok, där det dansas till fröken snusk texter och där dom gör allt för att få några extra likes.

Jag vet att det inte gäller alla, men många. Känns som att Sunes jul är rimligare enligt mina alldeles för gamla och förlegade ideal.
    Ja, om man tror att det värsta barn kan utsättas för är "Sunes jul", så har man inte mycket koll på dagens medievärld... Nu är mina barn vuxna, men när jag styrde sådant valde jag med flit mycket äldre filmer och TV-serier, just för att den värld som presenterades där var sund. Män var män, kvinnor var kvinnor, män och kvinnor blev kära i varandra och gifte sig med varandra, och det absolut mest utflippade som någon gång hände var att de inte kunde hålla sig till bröllopsnatten... 
  • Cathariiina
    Anonym (Stackars den nya generationen) skrev 2023-12-24 11:33:36 följande:

Ja, om man tror att det värsta barn kan utsättas för är "Sunes jul", så har man inte mycket koll på dagens medievärld... Nu är mina barn vuxna, men när jag styrde sådant valde jag med flit mycket äldre filmer och TV-serier, just för att den värld som presenterades där var sund. Män var män, kvinnor var kvinnor, män och kvinnor blev kära i varandra och gifte sig med varandra, och det absolut mest utflippade som någon gång hände var att de inte kunde hålla sig till bröllopsnatten... 
  • Anonym (88an)

I lands problem. 
    Varför ska man analysera sönder saker och ting jämnt? 
    Bäst att slita sända allt av Astrid Lindgren med. För att intr tala om att radera det mesta av disney med. 
    Gud förbjude om barnen råkade titta på tomten är far till alla barnen på julafton. 

Vet du, låt barnen titta. Det skadar ingen
    Det som skadar är knappast gårdagens tv program och filmer. Det är väl hur föräldrar fostrar sina barn (eller brist på fostrar dem). 

• Cathariiina
    Anonym (88an) skrev 2023-12-25 09:42:50 följande:

I lands problem. 
    Varför ska man analysera sönder saker och ting jämnt? 
    Bäst att slita sända allt av Astrid Lindgren med. För att intr tala om att radera det mesta av disney med. 
    Gud förbjude om barnen råkade titta på tomten är far till alla barnen på julafton. 

Vet du, låt barnen titta. Det skadar ingen
    Det som skadar är knappast gårdagens tv program och filmer. Det är väl hur föräldrar fostrar sina barn (eller brist på fostrar dem). 

Ja käre värld. Emil växer upp i en kärnfamilj med mamma, pappa och helsyskon, Alfred vill ligga hos en flicka sjunger han i visan, arbetsuppgifterna på gården är strikt könsuppdelade, ingen är homosexuell eller trans, barnen är till och med blonda... Vad ska barnen som tittar få för bild av världen..?!  Tomte
  • Cathariiina
    Cathariiina skrev 2023-12-25 10:26:46 följande:
    Ja käre värld. Emil växer upp i en kärnfamilj med mamma, pappa och helsyskon, Alfred vill ligga hos en flicka sjunger han i visan, arbetsuppgifterna på gården är strikt könsuppdelade, ingen är homosexuell eller trans, barnen är till och med blonda... Vad ska barnen som tittar få för bild av världen..?!  Tomte
    ...och Emil täljer med kniv och busar medan Ida är snäll och rar... Och Emil har vegamössa medan Ida har långa flätor och förklädesklänning. Fattar alla att det borde vara tvärtom.
Svar på tråden Sunes jul, lämpligt för barn?