• Anonym (Lo)

Sunes jul, lämpligt för barn?

Nu tittade vi på några avsnitt av sunes jul , gamla julkalendern från 90talet, som finns på SVT plats öppet arkiv.

Tycker inte alls att det känns lämpligt för barn idag.

Sune ska skämmas då han köper en " tjejgrej"

Pojkar får inte leka med dockor då ska pojkarna retas.

Man får se tomtar som är läskiga, men även att dom är  utklädd osv.

Det pratas om tjejskräck. Mycket stereotyper. Hur kan SVT få visa detta?

Vi har både pojkar och flickor, det här är inte vad jag vill dom ska se, så vi slutade titta efter några avsnitt

• Svar på tråden Sunes jul, lämpligt för barn?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Ck) skrev 2023-12-23 17:04:41 följande:
    Det finns jättemånga kvinnor som förminskar män idag. Vad såg dom? 
    Samma sak förmodligen.

Pappan i Sune ska ju vara väldigt dum, så förminskas på det sättet. Han är den roliga lite tafflig. Mamman mer klok.
  • Anonym (Bränn)
    Anonym (Lo) skrev 2023-12-23 17:05:44 följande:
    Jag har läst, jag har sett. Är ju själv uppvuxen under 80- 90tal. Men ser det med andra ögon nu som 40 + med barn i den åldern.

Jag pratar med barnen om att man aldrig behöver kramas eller pussas. Sen ser de ett barnprogram där en vuxen kvinna kräver att få en puss av en liten pojke.
    Det är då man som förälder säger att detta är ett bra exempel på att om det händer så ska man gå därifrån och berätta för en vuxen.
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Lo) skrev 2023-12-23 17:07:23 följande:
    Samma sak förmodligen.

Pappan i Sune ska ju vara väldigt dum, så förminskas på det sättet. Han är den roliga lite tafflig. Mamman mer klok.
    Mm, bäst att skydda dina barn mot humor. Så dom inte får återuppleva din barndom..

Eller nått?
  • Fjäril kär

Och du menar att dagens böcker, serier, julkalendrar och komedier är bättre i jämförelse?  Knappast va....?  Tvärtom tycker jag,  det finns ännu mer flum och skit och foliehattshysteri idag mot när vi växte upp.  

• Pixxel

Trams. Sunes jul är den bästa julkalendern någonsin.

• Cathariiina

Det är nog snarare du som har problem. Du menar på allvar att dina barn enbart ska få till sig den moderna vänsterliberala synen på tingen?

Då kan ni inte ens se en film som handlar om andra världskriget när barnen blir större, för att det är männen som är soldater och kvinnorna som är sjuksköterskor och lottor, eller..? Kan ni se Ivanhoe - hjälp det är män som är riddare och kvinnor som är sköna jungfrur! Sound of Music? En man som är kommendörkapten och en kvinna som är nunna och sedan blir guvernant - uj uj det är farligt! 

Men alltså, jag undrar hur du tänkte med att SVT inte skulle få visa det. Då skulle de ju inte få visa större delen av alla filmer och TV-serier som finns..?  Tomte

• Cathariiina
    Anonym (Lo) skrev 2023-12-23 17:07:23 följande:
    Samma sak förmodligen.

Se där! En gryende feminism i "Sune", då ska du väl vara nöjd..? 

Om detta med att tanten kräver en puss av Sune stämmer (jag minns inte det), så håller jag dock med dig. Men då är det ju ett utmärkt tillfälle att prata med barnen om, att vuxna inte får kräva någon form av beröring av barn.
  • Anonym (All makt åt tengil)

Haha om inte sune är tillräckligt pk så finns ju alltid Ronny och Ragge, även det från pappa statens propaganda kanal Tv1.
    XD

• Anonym (Lo)

Att se om andra världskriget eller andra filmer när barnen är STÖRRE är inga problem.

Jag pratar om barnprogram som är riktade mot barn och där barn visas. Att barn ska tvingas pussa vuxna, att de ska bli skrattade åt för att de innehar fel kön för vissa leksaker osv.

Att ett barn på 7 år är tillsammans med en man i 20 - 30 års åldern, lyfts upp dansar med.

Att en vuxen kvinna kräver pussar av ett barn.

Julkalendern riktar sig mot små barn.

Filmerna som nämns gör ej det.

Att en 4 eller 7 åring ska se detta 

• Anonym (rr)

Ja det är därför du ser programmet med barnen såklart. Bemöt vad folk skriver istället för att lägga in mer och mer detaljer?

Det finns mycket som inte åldrats bra och där manusförfattaren varit mindre feministisk eller använt rasistiska uttryck. Betyder inte att en hel serie eller kalender inte är sevärd. Författarna till Sune&Bert har jobbat på att förändra just vad du verkar klaga på.

Svar på tråden Sunes jul, lämpligt för barn?