• Anonym (Ts)

Borde jag väcka bebis?

Har en 4-mån bebis som vips fått helt ändrade sömnvanor. Från att vakna var 3 h på natten sover hem nu en långsov på 5-6 h i ett svep, sen ammas det friskt en eller två gånger med en kortsov mellan, om ens det, eller bara vakentid, och sen somnas det om för några h sov. 

Dagtid äter bebis typ varannan h.

Men borde jag väcka barnet nattetid och mata?? Pigg och så mellan amningsr dagtid och kissar och bajsar regelbundet.

Känns bara så LÄNGE med en sån långsov?!

• Svar på tråden Borde jag väcka bebis?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ts) skrev 2023-12-23 14:31:21 följande:
    Så skönt att höra många som tycker detta. Har bara hört att jag måste amma minst var tredje h dygnet runt men det känns så elakt att störa den enda g på dygnet bebis sover mer sammanhängande!
    Ja det fick vi också höra, det har förstört vårt barns sömnmönster i flera år där hen inte kunde somna på egen hand. Låt barnet lära sig sova utifrån de egna behoven, hungriga barn vaknar ändå. Har i efterhand fått höra exakt samma sak av äldre erfarna föräldrar - man låter barnet sova. Finns ingen anledning att väcka om hen inte vaknar självmant.
  • Kvinna1989
    Anonym (Mamma) skrev 2023-12-23 14:56:51 följande:
    Ja det fick vi också höra, det har förstört vårt barns sömnmönster i flera år där hen inte kunde somna på egen hand. Låt barnet lära sig sova utifrån de egna behoven, hungriga barn vaknar ändå. Har i efterhand fått höra exakt samma sak av äldre erfarna föräldrar - man låter barnet sova. Finns ingen anledning att väcka om hen inte vaknar självmant.
    Min första väckte jag dumt nog första tiden :/ men man är ju ofta osäker och allt är så nytt. Nu med nr aldrig livet att jag väcker :D 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-12-23 14:56:51 följande:
    Tack för stödet. Det har verkligen varit så välkommet att få några fler h sammanhängande sovtid för mig med.
  • Anonym (Hej)

Gärna bebis upp i vikt bra så behöver du inte väcka. 
    Man brukar säga att innan de passerat födelsevikt så ska de äta (minst) var 3:e tim.
    Så njut av att få sova.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Hej) skrev 2023-12-25 08:17:04 följande:

Gärna bebis upp i vikt bra så behöver du inte väcka. 
    Man brukar säga att innan de passerat födelsevikt så ska de äta (minst) var 3:e tim.
    Så njut av att få sova.

Bebis är långt förbi födelsevikt.

Detta har nu fortsatt kanske 4/5 nätter i genomsnitt. Att få sova är verkligen underbart alltså.
  • Anonym (Ts)

Alltså det känns så orimligt med en 4-mån som sover 6 h i ett svep. Vår första sover fortfarande stökigt vid 2,5-års ålder liksom, och så kommer ett syskon som sover såhär redan vid 4 mån?

Sjukt att jag är orolig för något som ger så bra nätter. 

Bebis kissar och bajsar liksom bra hela dagarna och är en pigg och glad rackare så det känns ju som hen är frisk och kry liksom. 

• MsM84

Jag förstår att det känns otroligt, bara tacka och ta emot. Förstår känslan, med första två barnen var vi slutkörda av sömnbrist och orkade inte kommunicera som orsakade mycket relationsproblem. Trean är nu två månader, somnar normalt ungefär samtidigt som de stora på kvällen och sover bra. Dvs vi får partid på kvällen och vi är utvilade. Helt annan sak att ha en bebis då!

• Anonym (Ts)
    MsM84 skrev 2024-01-02 06:17:15 följande:

Jag förstår att det känns otroligt, bara tacka och ta emot. Förstår känslan, med första två barnen var vi slutkörda av sömnbrist och orkade inte kommunicera som orsakade mycket relationsproblem. Trean är nu två månader, somnar normalt ungefär samtidigt som de stora på kvällen och sover bra. Dvs vi får partid på kvällen och vi är utvilade. Helt annan sak att ha en bebis då!

Ja, att sova så många h i rad gör ju att man inte får samma hjärndimma liksom. Att bebis också somnar rätt lätt på kvällen vid sista amning hjälper ju också. Storasyskonet vägrade ofta somna och det kunde ta timmar ibland. 

Sömn kan verkligen göra en sån dramatisk skillnad.

• Anonym (.,.)

Min lilla tjej på 2,5 månad sover otroligt bra. Somnar för natten mellan 21-22, ammar vid 04.30-05, sover vidare till 08-09. Är också fascinerad då min son sov en timme i sträck och sin första hela natt vid 4 år. Bebisen sover bättre än sonen även nu när han är 9 år. Så passa på att njut av att ha en bebis som tycker om att sova. 

• Anonym (Ts)

Kan inte släppa detta? bebis på dyga 4 mån sov alltså 7 h i rad inatt. Är det alltså inte farligt för barnet?

Jag är ju helt utsövd, men tuttarna gör ju ont. :)

• Hustru

första barnet gick inte upp i vikt och fick tillägg från att hon var 8 veckor. Plötsligt sov hon från sju till sju. Frågade på BVC, som bara sa att jag skulle vara glad och lycklig, däremot om det varit sommar och varmt skulle man kanske ge något gör undvika uttorknin.
    så Här var det tills ungefär ett-årsdagen, då blev det sovpass från 20-06. 
    vi Trodde vi kunde knepet när nummer två kom. Men då blev det Max 2-3 timmar sömn åt gången och jag kunde amma fullt.

• violis

Så länge barnet går upp i vikt enligt sin kurva finns ingen anledning att väcka bebisen.

Det är lika dumma råd som var när jag var bebis( på medeltiden 🤣) då min mamma fick höra att hon bara skulle amma var tredje eller om det t.o.m. var var fjärde timma även om jag skrek efter 2,5 h så skulle jag låtas ligga och skrika?det var bra för lungorna och jag kunde annars bli bortskämd  , jag skulle vägas före och efter varje måltid ?.som tur är lyssnade inte min mamma på de råden utan gav mig mat när jag ville även om det ibland ? bara ? gick 2,5 h emellan 

Du kommer få massor av råd om lika saker?lyssna och sålla ?ta till dig det du känner är det bästa för ditt barn ,vad som ger dig en bra magkänsla ,testa gärna men känns det inte bra så testa något annat istället kämpa inte på med något som inte känns rätt för dig - för även om det är ett bra råd / metod som fungerar för 95% av alla barn och föräldrar ,känns det inte bra för dig att följa det kommer ditt barn känna av din tveksamhet och metoden / rådet kommer inte fungera för er på ett bra sätt.

• violis

Såg nu att du skrivit att du får ont i brösten? det fanns förr en form av plastupa man satte över bröstvårtan på det bröst man inte ammande från just då ..? mjölk uppsamlare ? tror jag de hette? de kan man använda både om det läcker mycket från det andra bröstet under amning, om man har  så mycket mjölk för att det blir svårt för bebisen att få grepp eller för att ? lätta på trycket ? bara lite när bebisen äter mer sällan..de stimulerar inte mjölkproduktionerna som en bröstpump gör så man kan använda dem utan att riskera att få ännu större mjölkproduktion = ännu mer spända bröst 
    ( ett litet tips bara från egen erfarenhet ? det blir väldigt blött om man råkar vända dem upp o ner när man är trött  så var nog med vad som är upp o ner🤣🤣)

Svar på tråden Borde jag väcka bebis?