• Anonym (Ts)

Borde jag väcka bebis?

Har en 4-mån bebis som vips fått helt ändrade sömnvanor. Från att vakna var 3 h på natten sover hem nu en långsov på 5-6 h i ett svep, sen ammas det friskt en eller två gånger med en kortsov mellan, om ens det, eller bara vakentid, och sen somnas det om för några h sov. 

Dagtid äter bebis typ varannan h.

Men borde jag väcka barnet nattetid och mata?? Pigg och så mellan amningsr dagtid och kissar och bajsar regelbundet.

Känns bara så LÄNGE med en sån långsov?!

• Svar på tråden Borde jag väcka bebis?
  • Anonym (Ts)

Tack! Det har varit väldigt återhämtande att få sova 5-5,5 i följd. 

• Anonym (Ts)

Det jag märkt ärockså att bebisen gått mot att sova en längre sov på dagen och några väldigt korta, så rent i antal timmar behövs ju en längre sov nån annan gång med.Men det äts glatt varannan h på dagen förutom när bebis sover 2 h en gång, då blirbdet ju 2,5-3 h mellan målen. Men annars är det en bebis som nu blivit mkt mer stabil, försöker rulla i babygymmet och pratar och skrattar mycket.

• Anonym (Ts)
    Kvinna1989 skrev 2023-12-23 08:33:12 följande:

Min andra började sova hela nätter från 1,5 månaders ålder. Först 2 nätter 5-6 timmar och sen 8-10. Tills ungefär 5mån, då började hon äta 1 gång på natten igen.

Njut!

Kanske får göra det, kämns som jag klivit ut lite ur sömnbristdimman nu.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-12-23 13:35:00 följande:

Nej, låt bebisen sova!

Så skönt att höra många som tycker detta. Har bara hört att jag måste amma minst var tredje h dygnet runt men det känns så elakt att störa den enda g på dygnet bebis sover mer sammanhängande!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-12-23 14:56:51 följande:
    Ja det fick vi också höra, det har förstört vårt barns sömnmönster i flera år där hen inte kunde somna på egen hand. Låt barnet lära sig sova utifrån de egna behoven, hungriga barn vaknar ändå. Har i efterhand fått höra exakt samma sak av äldre erfarna föräldrar - man låter barnet sova. Finns ingen anledning att väcka om hen inte vaknar självmant.
    Tack för stödet. Det har verkligen varit så välkommet att få några fler h sammanhängande sovtid för mig med.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hej) skrev 2023-12-25 08:17:04 följande:

Gärna bebis upp i vikt bra så behöver du inte väcka. 
    Man brukar säga att innan de passerat födelsevikt så ska de äta (minst) var 3:e tim.
    Så njut av att få sova.

Bebis är långt förbi födelsevikt.

Detta har nu fortsatt kanske 4/5 nätter i genomsnitt. Att få sova är verkligen underbart alltså.
  • Anonym (Ts)

Alltså det känns så orimligt med en 4-mån som sover 6 h i ett svep. Vår första sover fortfarande stökigt vid 2,5-års ålder liksom, och så kommer ett syskon som sover såhär redan vid 4 mån?

Sjukt att jag är orolig för något som ger så bra nätter. 

Bebis kissar och bajsar liksom bra hela dagarna och är en pigg och glad rackare så det känns ju som hen är frisk och kry liksom. 

• Anonym (Ts)
    MsM84 skrev 2024-01-02 06:17:15 följande:

Jag förstår att det känns otroligt, bara tacka och ta emot. Förstår känslan, med första två barnen var vi slutkörda av sömnbrist och orkade inte kommunicera som orsakade mycket relationsproblem. Trean är nu två månader, somnar normalt ungefär samtidigt som de stora på kvällen och sover bra. Dvs vi får partid på kvällen och vi är utvilade. Helt annan sak att ha en bebis då!

Ja, att sova så många h i rad gör ju att man inte får samma hjärndimma liksom. Att bebis också somnar rätt lätt på kvällen vid sista amning hjälper ju också. Storasyskonet vägrade ofta somna och det kunde ta timmar ibland. 

Sömn kan verkligen göra en sån dramatisk skillnad.

• Anonym (Ts)

Kan inte släppa detta? bebis på dyga 4 mån sov alltså 7 h i rad inatt. Är det alltså inte farligt för barnet?

Jag är ju helt utsövd, men tuttarna gör ju ont. :)

Svar på tråden Borde jag väcka bebis?