• Anonym (Vildblomma)

Namnet Gunnar?

Vad tycker ni om det? Storasyster heter Astrid. 

Gillar själv det väldigt mycket men blir osäker då det inte känns som ett namn nån döper barn till nu?

• Svar på tråden Namnet Gunnar?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Vildblomma) skrev 2023-12-20 09:44:01 följande:
    Nyfiken, vad gillar du själv för namn?
    Jag kan ge några exempel om du vill. Arvid, Emil, Adrian, Gabriel, William, Noah, Elliot, Jack. 
  • Cathariiina

Gunnar är redan tillbaka, jag har träffat flera små Gunnars redan! :) Det var populärt senast för 100 år sedan, så det är hög tid att det kommer tillbaka! Det är ett starkt och manligt urnordiskt namn. Jag gillar även den tyska formen Günther, men den passar förstås inte här. 

Gunnar passar också väldigt bra med Astrid, då de namnen var populära samtidigt förra gången, samt att de båda är fornnordiska.

• Cathariiina
    Alessia skrev 2023-12-20 01:02:28 följande:

Fint namn.  I området där jag bor finns det en Gunnar, 8-9 år ungefär. Det finns också en Folke, en Yngve och inte mindre än två Helmer, alla i ung ålder. De namn som var vanliga i mina mor-och farföräldrars generation har nu kommit tillbaka. Trevligt, för jag har aldrig gillat Liam, Elliott, Oliver, Ian och Kevin. För anglosaxiska för att riktigt passa in med våra efternamn.

Fast Ian passar väl inte in i den uppräkningen? De är alla anglosaxiska ja, men Ian är ett högklassigt namn som använts i Sverige länge, bland annat i Wachtmeister-ätten, medan de andra är nyimporterade WT-namn.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Vildblomma) skrev 2023-12-20 09:45:02 följande:
    Ok, ja smaken är som baken. Jag tycker mycket om det.
    Och det är ju självklart det viktigaste...
    Men nu frågade du om vad vi andra tyckte...

På förskolan jag jobbar har vi redan haft några Gunnar så om det "bara" är osäkerhet kring huruvida det är vanligt eller ej så kan jag lugna dig med att det blir vanligare och vanligare...
    Så du är uppenbart inte ensam om att tycka om det...
  • Anonym (L)

Jättefint tycker jag! Men det är väldigt trendigt just nu har jag märkt vilket blir lite tråkigt.

• Anonym (Vildblomma)
    Anonym (Sara) skrev 2023-12-20 10:18:00 följande:
    Jag kan ge några exempel om du vill. Arvid, Emil, Adrian, Gabriel, William, Noah, Elliot, Jack. 
    Vilka är namn jag inte tycker är fina alls och aldrig skulle döpa barn till. Emil undantaget. Anade nästan det - man har ju sina egna preferenser för just namn.
  • Anonym (Vildblomma)
    Anonym (SL) skrev 2023-12-20 11:15:28 följande:
    Och det är ju självklart det viktigaste...
    Men nu frågade du om vad vi andra tyckte...

På förskolan jag jobbar har vi redan haft några Gunnar så om det "bara" är osäkerhet kring huruvida det är vanligt eller ej så kan jag lugna dig med att det blir vanligare och vanligare...
    Så du är uppenbart inte ensam om att tycka om det...
    Absolut. Jag reflekterade bara.
  • Anonym (Vildblomma)
    Anonym (L) skrev 2023-12-20 11:42:37 följande:

Jättefint tycker jag! Men det är väldigt trendigt just nu har jag märkt vilket blir lite tråkigt.

Va? Är det? Jag känner ingen alls som valt det som namn, däremot flera Sixten, Tage och Ture varför de namnen gick bort.
  • Alessia
    Cathariiina skrev 2023-12-20 10:53:12 följande:
    Fast Ian passar väl inte in i den uppräkningen? De är alla anglosaxiska ja, men Ian är ett högklassigt namn som använts i Sverige länge, bland annat i Wachtmeister-ätten, medan de andra är nyimporterade WT-namn.
    Du har lite fel här! Ian eller Iain är ett gammalt gaeliskt/skotsk namn. John på gaeliska helt enkelt. Relativt vanligt namn i den engelskspråkiga världen. Tänk 
    Ian Fleming, Ian McKellen, Ian McEwan  De andra namnen jag tog upp är inte, liksom namnet Ian, ansedda som WT i en anglosaxiska världen, möjligen med undantag för Liam, en kortform av William. Det är här namnen har blivit WT eftersom de favoriserats av socioekonomiskt svaga grupper.
  • Cathariiina
    Alessia skrev 2023-12-20 15:27:16 följande:
    Du har lite fel här! Ian eller Iain är ett gammalt gaeliskt/skotsk namn. John på gaeliska helt enkelt. Relativt vanligt namn i den engelskspråkiga världen. Tänk 
    Ian Fleming, Ian McKellen, Ian McEwan  De andra namnen jag tog upp är inte, liksom namnet Ian, ansedda som WT i en anglosaxiska världen, möjligen med undantag för Liam, en kortform av William. Det är här namnen har blivit WT eftersom de favoriserats av socioekonomiskt svaga grupper.
    Va? Jag vet allt det där, men håller inte med om att Ian skulle ha blivit något WT-namn i Sverige. Det är som sagt ett släktnamn i Wachtmeister-ätten. WT skulle inte vilja bli förknippade med något sådant - jag tror inte ens att de känner till namnet, för den delen. 

Ian Wachtmeister ? Wikipedia
  • välbärgad man i mina bästa år

Nu lär väl förhoppningsvis den lilla pilten både överleva dig och piltens biologiska pappa så vad som är poppis idag som förnamn (tilltalsnamn) är väl knappast något du kan påverka om 65 år eller senare. Det positiva med namnet är att det saknar våra svenska bokstäver å, ä och ö vilket gör att det i vart fall kan bli lite mer accepterat i den digitala världen. Skrattande

Svar på tråden Namnet Gunnar?