• Cathariiina

Namnet Gunnar?

Gunnar är redan tillbaka, jag har träffat flera små Gunnars redan! :) Det var populärt senast för 100 år sedan, så det är hög tid att det kommer tillbaka! Det är ett starkt och manligt urnordiskt namn. Jag gillar även den tyska formen Günther, men den passar förstås inte här. 

Gunnar passar också väldigt bra med Astrid, då de namnen var populära samtidigt förra gången, samt att de båda är fornnordiska.

• Cathariiina
    Alessia skrev 2023-12-20 01:02:28 följande:

Fint namn.  I området där jag bor finns det en Gunnar, 8-9 år ungefär. Det finns också en Folke, en Yngve och inte mindre än två Helmer, alla i ung ålder. De namn som var vanliga i mina mor-och farföräldrars generation har nu kommit tillbaka. Trevligt, för jag har aldrig gillat Liam, Elliott, Oliver, Ian och Kevin. För anglosaxiska för att riktigt passa in med våra efternamn.

Fast Ian passar väl inte in i den uppräkningen? De är alla anglosaxiska ja, men Ian är ett högklassigt namn som använts i Sverige länge, bland annat i Wachtmeister-ätten, medan de andra är nyimporterade WT-namn.
  • Cathariiina
    Alessia skrev 2023-12-20 15:27:16 följande:
    Du har lite fel här! Ian eller Iain är ett gammalt gaeliskt/skotsk namn. John på gaeliska helt enkelt. Relativt vanligt namn i den engelskspråkiga världen. Tänk 
    Ian Fleming, Ian McKellen, Ian McEwan  De andra namnen jag tog upp är inte, liksom namnet Ian, ansedda som WT i en anglosaxiska världen, möjligen med undantag för Liam, en kortform av William. Det är här namnen har blivit WT eftersom de favoriserats av socioekonomiskt svaga grupper.
    Va? Jag vet allt det där, men håller inte med om att Ian skulle ha blivit något WT-namn i Sverige. Det är som sagt ett släktnamn i Wachtmeister-ätten. WT skulle inte vilja bli förknippade med något sådant - jag tror inte ens att de känner till namnet, för den delen. 

Ian Wachtmeister ? Wikipedia
Svar på tråden Namnet Gunnar?