• Rossel90

    Kostschema gravid och överviktig

    Hej! Tänkte se om någon vill dela med sig av kostschema eller tips för att inte gå upp för mycket i vikt under graviditeten ? Väger redan över 100 kg och är rätt kort. Samtidigt vill jag inte att barnet ska ta skada. 


    varma kramar 

  • Svar på tråden Kostschema gravid och överviktig
  • Agda90

    Ät riktig mat och undvik skräp. Drick inte mat, den ska tuggas. 
    RÖR på dig!!! Du ska ju träna nu för det tuffast träningspasset någonsin - föda barn!

    Det handlar om sunt förnuft. Bebisen i magen kör sitt race så bara för att du vill äta en viss sak kanske det inte kommer att gå. 
    Försök att få i dig så mycket OLIKA grönsaker som möjligt. Du behöver ordentligt med järn och folat. Gröna grönsaker är toppen för det - så som broccoli, spenat, kål, groddar och sparris men även blomkål, kålrot, jordgubbar, avocado, ägg,  Du behöver ordentligt med järn också. 

    Det du INTE behöver är pasta, bröd och socker. Håll igen på onyttigheterna, även de som heter sockerfria (!) och fokusera på att äta mat som kroppen behöver. 
    Du ska INTE aktivt banta när du är gravid men om du äter bra och rör på dig så kan du under din graviditet bibehålla den vikt du har idag, i alla fall väldigt långt fram i graviditeten. 

  • Rossel90

    Wow vilket bra svar 🙏 speciellt att jag ska tänka på att inte dricka kalorierna. ✅ lätt hänt att det slinker ner vid illamående. 
    ska nog tillaga lite kyckling nu. äter en del turkisk yoghurt och mycket knäckebröd med ost. Blir väl att ta bort alla dessa smörgåsar om jag ska hålla vikten hyfsat.

  • Agda90
    Rossel90 skrev 2023-12-18 11:50:03 följande:

    Wow vilket bra svar 🙏 speciellt att jag ska tänka på att inte dricka kalorierna. ✅ lätt hänt att det slinker ner vid illamående. 
    ska nog tillaga lite kyckling nu. äter en del turkisk yoghurt och mycket knäckebröd med ost. Blir väl att ta bort alla dessa smörgåsar om jag ska hålla vikten hyfsat.


    Turkisk yoghurt med en vettig granola till är inte dåligt.

    Fixar du att äta ägg?
    De är en jättebra källa till allt utom c-vitamin 
    Om du byter ut ALLA knäckebröd mot ETT med ett ägg på med majonnäs eller kaviar så är det ju jättebra. 

  • Lynx123

    Jag skulle nog rekommendera att du går till en dietist så att du får ett bra upplägg som funkar för dig. Idealet är ju att du når en normal kroppsvikt men också att du uppnår den på ett sunt och realistiskt sätt. För mig funkade det med kaloriräkning och träning: ca 75% styrketräning och 25% kondition. Åt av allt och undvek konstiga dieter. Lycka till

  • Agda90
    Lynx123 skrev 2023-12-18 13:49:25 följande:

    Jag skulle nog rekommendera att du går till en dietist så att du får ett bra upplägg som funkar för dig. Idealet är ju att du når en normal kroppsvikt men också att du uppnår den på ett sunt och realistiskt sätt. För mig funkade det med kaloriräkning och träning: ca 75% styrketräning och 25% kondition. Åt av allt och undvek konstiga dieter. Lycka till


    Det du räknar upp var väl inte när du var gravid? 
  • Lynx123

    Nej, men det gör ingen egentlig skillnad. Du tränar ju för att bli stark och uthållig, och äter en bra kost för att få en bra och hälsosam vikt. Det kommer hjälpa dig både under och efter graviditeten. 😀

  • Zandylina

    Hej. Jag är gravid v 14 överviktigt på 112kg till mina 163cm lång å fått feda på nyss jag har åkt på graviditetsdiabetes och ska träffa dietist snart när jag träffar denna kan jag ju dela med mig sen vad dem sa om du vill? 
    Ska from imorgon börja mäta mitt blodsocker :(

    Det dem sagt hittills är iallafall mindre kolhydrater mera grönsaker frukt och protein, så jag dragit ner på pasta ljust bröd potatis etc nöstan lite lchf stil och kör mera det man har till.
    jag frossar i frukt just nu då jag gett upp kolsyrad dricka och kör vatten eller fun light saft för att lyxa till det. Även minskar godis å chips intaget. 
    Sen rekommenderar dem promenader under dagen så man rör på sig mycket det hjälper massor med. Jag till och med gått ner lite för Några veckor sen men nu börjar gå upp pga bebis växer å mer fostervatten etcFått till mig att jag kan gå upp till ca 9kg men helst inte mer.

    mvh Zandra 

  • Lynx123
    Zandylina skrev 2023-12-19 22:43:29 följande:

    Hej. Jag är gravid v 14 överviktigt på 112kg till mina 163cm lång å fått feda på nyss jag har åkt på graviditetsdiabetes och ska träffa dietist snart när jag träffar denna kan jag ju dela med mig sen vad dem sa om du vill? 
    Ska from imorgon börja mäta mitt blodsocker :(

    Det dem sagt hittills är iallafall mindre kolhydrater mera grönsaker frukt och protein, så jag dragit ner på pasta ljust bröd potatis etc nöstan lite lchf stil och kör mera det man har till.
    jag frossar i frukt just nu då jag gett upp kolsyrad dricka och kör vatten eller fun light saft för att lyxa till det. Även minskar godis å chips intaget. 
    Sen rekommenderar dem promenader under dagen så man rör på sig mycket det hjälper massor med. Jag till och med gått ner lite för Några veckor sen men nu börjar gå upp pga bebis växer å mer fostervatten etcFått till mig att jag kan gå upp till ca 9kg men helst inte mer.

    mvh Zandra 


    Jättebra att du tagit tag i kost och träning. Var dock sparsam med frukten - den niten gick jag själv på. Innehåller mycket mer socker än vad man kan tro. Jag åt typ tre apelsiner om dagen och bara det blev 500-600 extra kcal. Kan rekommendera kostövervakningen varmt...där är det bara att knappa in det du äter så får du reda på allt innehåll. Lycka till!
Svar på tråden Kostschema gravid och överviktig