• Agda90

Kostschema gravid och överviktig

Ät riktig mat och undvik skräp. Drick inte mat, den ska tuggas. 
    RÖR på dig!!! Du ska ju träna nu för det tuffast träningspasset någonsin - föda barn!

Det handlar om sunt förnuft. Bebisen i magen kör sitt race så bara för att du vill äta en viss sak kanske det inte kommer att gå. 
    Försök att få i dig så mycket OLIKA grönsaker som möjligt. Du behöver ordentligt med järn och folat. Gröna grönsaker är toppen för det - så som broccoli, spenat, kål, groddar och sparris men även blomkål, kålrot, jordgubbar, avocado, ägg,  Du behöver ordentligt med järn också. 

Det du INTE behöver är pasta, bröd och socker. Håll igen på onyttigheterna, även de som heter sockerfria (!) och fokusera på att äta mat som kroppen behöver. 
    Du ska INTE aktivt banta när du är gravid men om du äter bra och rör på dig så kan du under din graviditet bibehålla den vikt du har idag, i alla fall väldigt långt fram i graviditeten. 

• Agda90
    Rossel90 skrev 2023-12-18 11:50:03 följande:

Wow vilket bra svar 🙏 speciellt att jag ska tänka på att inte dricka kalorierna. ✅ lätt hänt att det slinker ner vid illamående. 
    ska nog tillaga lite kyckling nu. äter en del turkisk yoghurt och mycket knäckebröd med ost. Blir väl att ta bort alla dessa smörgåsar om jag ska hålla vikten hyfsat.

Turkisk yoghurt med en vettig granola till är inte dåligt.

Fixar du att äta ägg?
    De är en jättebra källa till allt utom c-vitamin 
    Om du byter ut ALLA knäckebröd mot ETT med ett ägg på med majonnäs eller kaviar så är det ju jättebra. 

• Agda90
    Lynx123 skrev 2023-12-18 13:49:25 följande:

Jag skulle nog rekommendera att du går till en dietist så att du får ett bra upplägg som funkar för dig. Idealet är ju att du når en normal kroppsvikt men också att du uppnår den på ett sunt och realistiskt sätt. För mig funkade det med kaloriräkning och träning: ca 75% styrketräning och 25% kondition. Åt av allt och undvek konstiga dieter. Lycka till

Det du räknar upp var väl inte när du var gravid? 
Svar på tråden Kostschema gravid och överviktig