• Lynx123

Kostschema gravid och överviktig

Jag skulle nog rekommendera att du går till en dietist så att du får ett bra upplägg som funkar för dig. Idealet är ju att du når en normal kroppsvikt men också att du uppnår den på ett sunt och realistiskt sätt. För mig funkade det med kaloriräkning och träning: ca 75% styrketräning och 25% kondition. Åt av allt och undvek konstiga dieter. Lycka till

• Lynx123

Nej, men det gör ingen egentlig skillnad. Du tränar ju för att bli stark och uthållig, och äter en bra kost för att få en bra och hälsosam vikt. Det kommer hjälpa dig både under och efter graviditeten. 😀

• Lynx123
    Zandylina skrev 2023-12-19 22:43:29 följande:

Hej. Jag är gravid v 14 överviktigt på 112kg till mina 163cm lång å fått feda på nyss jag har åkt på graviditetsdiabetes och ska träffa dietist snart när jag träffar denna kan jag ju dela med mig sen vad dem sa om du vill? 
    Ska from imorgon börja mäta mitt blodsocker :(

Det dem sagt hittills är iallafall mindre kolhydrater mera grönsaker frukt och protein, så jag dragit ner på pasta ljust bröd potatis etc nöstan lite lchf stil och kör mera det man har till.
    jag frossar i frukt just nu då jag gett upp kolsyrad dricka och kör vatten eller fun light saft för att lyxa till det. Även minskar godis å chips intaget. 
    Sen rekommenderar dem promenader under dagen så man rör på sig mycket det hjälper massor med. Jag till och med gått ner lite för Några veckor sen men nu börjar gå upp pga bebis växer å mer fostervatten etcFått till mig att jag kan gå upp till ca 9kg men helst inte mer.

mvh Zandra 

Jättebra att du tagit tag i kost och träning. Var dock sparsam med frukten - den niten gick jag själv på. Innehåller mycket mer socker än vad man kan tro. Jag åt typ tre apelsiner om dagen och bara det blev 500-600 extra kcal. Kan rekommendera kostövervakningen varmt...där är det bara att knappa in det du äter så får du reda på allt innehåll. Lycka till!
Svar på tråden Kostschema gravid och överviktig