Att nöja sig med ett barn, hur?
Ok, jag vet känsligt ämne detta så inga pekpinnar eller dömande kommentarer. Vi håller god ton i tråden.
Jag vet att mina tankar är ?fel? osv men skriver tråden för jag vill ha hjälp med mer kloka och konstruktiva tankar som kan hjälpa mig framåt.
Vi har en dotter idag som är 8 år. Det kommer tyvärr att stanna vid ett barn. Orkar/vill inte gå in på orsaken så det behöver vi inte diskutera.
Grejen är att jag alltid sett mig själv som tvåbarnsmamma. Det har alltid varit min dröm och bild av livet. Nu blir det inte så.
Vårt barn har ett halvsyskon, en storasyster och de har en fin relation. Hon har också väldigt mycket kompisar och det är vi tacksamma över. I övrigt har vi ett bra liv, bra ekonomi och jag har en man som är världens bästa!
kan dock jag inte släppa tanken på att jag skulle ha 2 barn, att mitt barn skulle få ett helsyskon ( har själv inga helsyskon så har alltid tänkt att mitt barn ska få det ) och att jag skulle tillhöra normen med 2 barn. Överallt blir jag påmind att ?alla? typ har 2 barn, man ser dom i affären, i skolan, på aktiviteter, på tv-reklamen osv?jag ville ju också tillhöra den gruppen.
Kan även tänka att min dotter kommer känna sig ensam längre fram som är själv?fast å andra sidan är ju syskon ingen garanti för att man blir bästa vänner eller får en fin/bra relation. Kan ju faktiskt bli helt tvärtom.
Kommentarer som att ha syskon är det mest underbara osv undanbedes samt att jag minsann borde vara nöjd då vissa inte ens kan få barn undanbedes också.
Allt jag vill är att ha hjälp med hur jag kan tänka mer konstruktivt för mig själv kring detta. Jag vill ju bara känna mig nöjd och tacksam över allt fint jag har i livet. Och sen är det väl många gånger så att man tror att ?bara jag får det och det och det så blir jag lycklig? - vilket sällan är sant.
Kan även nämna att ingen har ifrågasatt det . Och vår dotter verkar inte lida av det. Hon har inte ens frågat efter syskon. Hon är såå stolt och nöjd över sin storasyster 💕 Och hon är inte på något sätt bortskämd eller ego pga att hon är själv, snarare tvärtom.
Det är mest jag, med mina tankar 😬🙃
Någon med kloka tankar som kan hjälpa mig framåt? 🙂
Tack på förhand 🌸