Att nöja sig med ett barn, hur?
Jag har också ett barn och för gammal för fler. Hon är sju år. Ja när jag var ung tänkte jag väl att det skulle bli två barn. Men sen träffade jag inte rätt man förrän efter 30 och sen var det inte så lätt att bli gravid som jag trott. Till slut blev det ett barn och det är jag så oändligt tacksam över. Kanske är det därför jag aldrig sörjt att det om nte blev syskon, för jag har varit så tacksam för det barn jag till slut fick, det kunde blivit noll. Så tror jag det är med mycket i livet för att känna sig nöjd, att man måste flytta fokus från det man inte fick till det man har och vara tacksam över det istället. Självklart är du tacksam över ditt barn men försök lägga mer tyngd på den tacksamheten än på saknad över syskon. Tänk på alla som inte får barn, det kan lyfta perspektivet lite och hjälpa en i tankarna. Det kan också vara skönt ibland att bara ha ett barn, mycket tjafs man slipper, att ha med två barn på allt man ska göra kräver mer. Jag blir oftast inte så avundsjuk på familjer med flera barn, det verkar vara jobbigt för många. Så det finns fördelar, glöm inte det och försök hitta en acceptans.