Anonym (Daisy) skrev 2023-12-07 15:09:33 följande:
Inte att du ska skylla dig själv, men att det är lite i senaste laget att starta familj. Speciellt som kvinna.
Grattis till graviditeten.
Det som blir skumt är väl att det inte går att förutsätta att personen inte försökt skaffa barn tidigare, eller hoppats på barn tidigare. Livet är dessutom inte alltid så lätt att planera, saker händer, relationer tar slut, partners går bort eller så funkar det helt enkelt inte att bli gravida av diverse anledningar, eller så är en i en situation där det inte känns som att funkar eller där en inte mår bra och därför kanske en först efter 40 börjar inse en skulle vilja ha barn.
Som sagt har jag och min sambo försökt i flera år, så om det inte hade fungerat när jag är 40, så kan det ju fortfarande vara en stor sorg för oss, även om jag antar att vi vid det laget har slutat försöka, i och med vi då skulle ha försökt i 15 år typ. Så oavsett om jag är 40, eller 50 eller något annat och inte längre försöker skaffa barn förtjänar jag väl fortfarande sympati för att jag är ofrivilligt barnlös? Det blir ju inte en mindre sorg bara för att det biologiskt blir än mindre chans eller inte alls går (vilket det ju inte uppenbarligen inte heller är självklart att det gör även om en inte fyllt 40)...
Ofrivillig barnlöshet är ju ofrivilligt oavsett vad som ligger bakom det. Det betyder inte att alla har rätt till barn eller att alla ska ha barn, men en kan ju fortfarande ha empati för de som sörjer att de inte kan få, tänker jag.
Det är ju för övrigt är en lika stor sorg för min sambo som för mig...