• Karl Alexander

Har du sympati för ofrivilligt barnlösa kvinnor?

Det här syftar främst på kvinnor du känner, men inte enbart dem. När kvinnor kommer upp i 40-årsåldern och är barnlösa, och mer och mer börjar acceptera (men inte gilla) att de aldrig kommer få egna barn, känner du sympati för dessa?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du sympati för ofrivilligt barnlösa kvinnor?
  • Anonym (Självklart.)
    Karl Alexander skrev 2023-12-07 09:59:54 följande:
    Jag har skapat två trådar och vill se om det riktas lika mycket sympatier och förståelse mot barnlösa kvinnor, som mot sexlösa män.
    Varför jämför du barnlöshet och sexlöshet?

Barnlöshet resp sexlöshet kan väl både kvinnor och män sakna?
    tror du att bara kvinnor känner av barnlöshet?
    tror du att bara män känner av sexlöshet?

Jösses, jag och min partner fick upprepade missfall, tror du inte att bägge sörjde?
    Vi gjorde alla sorters utredningar och sörjde lika mycket bägge två.
    Nu har vi efter flera missfall och svår graviditet barn.
    Tror du att vi kände olika barnlängtan och olika för vårt barn nu?

Allvarligt om du inte förstår att det var lika stor sorg för bägge två, barnlöshet sörjer väl både män och kvinnor.

Du kan ju inte ställa helt olika saker emot varandra, du jämför helt olika saker.
    Det ena har ju inte med det andra att göra.

Jag utgår ifrån att du inte har egna barn som inte förstår att det är två föräldrar som vill ha ett barn, jag vet inte om du vill ha barn men om du vill det skulle du inte då vilja lika mycket som din partner då eller vad?

Man kan givetvis diskutera sorg men det är ju en sorg att inte få barn och en annan sorg att vara sexlös precis som du kan sörja andra saker.
    Man kan sörja olika saker, varför jämföra just dessa bland alla man kan ställa mot varandra.
    Du gör det till köns sorg, det är det ju inte, både män och kvinnor dock inte alla vill ju ha barn och dom som vill sörjer om dom inte får det oberoende av kön.

Förminska inte mäns längtan efter barn eller mäns sorg om dom blir barnlösa.
    Varför förminskar du mäns känslor angående barn?
  • Anonym (Juppie)

Absolut. Jag har sympatier för män i den situationen också, om det är relevant. Men för kvinnor finns ju en tydligare gräns för när det är kört (även om den börjar suddas ut). 

Att antingen inte kunnat få barn trots år av försök (att hitta en partner eller att bli gravid med den man har) eller inse att man gjort val i livet som omöjliggjort att få barn och som man sedan ångrar måste vara tungt. 

• Anonym (Juppie)
    Jag har skapat två trådar och vill se om det riktas lika mycket sympatier och förståelse mot barnlösa kvinnor, som mot sexlösa män.
    Varför vill du jämföra äpplen och päron? Vad ska du få ut av det, menar du? 
  • Anonym (Juppie)

Mer rimligt hade varit att jämföra sympatier för barnlösa män respektive barnlösa kvinnor eller sexsaknande män med sexsaknande respektive kvinnor. 

Den här frågeställningen är ju helt meningslös. 

• Anonym (Daisy)

Inte för kvinnor i 40-årsåldern, nej.
    För yngre kvinnor, ja.

• Anonym (Ofrivilligt barnlös.)
    Anonym (Daisy) skrev 2023-12-07 15:00:22 följande:

För yngre kvinnor, ja.

Jag förstår inte riktigt... Jag är en barnlös 31 åring, vi har försökt skaffa barn i fem år. Har nyss gjort mitt första IVF försök, och är gravid. Men om det inte funkar så menar du att jag förtjänar sympati nu, men att jag sedan när fyllt 40 så får jag skylla mig själv för att jag åldras? 
  • Anonym (Daisy)
    Anonym (Ofrivilligt barnlös.) skrev 2023-12-07 15:06:05 följande:
    Jag förstår inte riktigt... Jag är en barnlös 31 åring, vi har försökt skaffa barn i fem år. Har nyss gjort mitt första IVF försök, och är gravid. Men om det inte funkar så menar du att jag förtjänar sympati nu, men att jag sedan när fyllt 40 så får jag skylla mig själv för att jag åldras? 
    Inte att du ska skylla dig själv, men att det är lite i senaste laget att starta familj. Speciellt som kvinna.

Grattis till graviditeten.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Daisy) skrev 2023-12-07 15:09:33 följande:
    Inte att du ska skylla dig själv, men att det är lite i senaste laget att starta familj. Speciellt som kvinna.

Grattis till graviditeten.
    Tycker inte 31 år är i senaste laget för vare sig man eller kvinna
  • Anonym (Självklart.)
    Anonym (Daisy) skrev 2023-12-07 15:00:22 följande:

För yngre kvinnor, ja.

Så om en kvinna för reda på att hon är infertil i 25 årsåldern då är det synd om henne och hon får sörja att hon inte kan få barn men vid en viss ålder sörjer man då inte att man aldrig kunde få barn?
    Den sorgen försvinner vid en viss ålder? när kvinnan var 25 fick hon sörja och få empati men när hon sen fyller en viss ålder ska hon inte sörja längre att hon inte kunde bli gravid vid 25 år? 
    Så sorgen över att barnlöshet försvinner vid en viss ålder?
    Ja sorgen mattas säkert av men att den bara försvinner och att empatin försvinner ifrån andra personer bara för att man blivit äldre nej det kan man väl känna ändå.
  • jag är den jag är
    Men jämför du verkligen ofrivillig barnlöshet med ofrivillig sexlöshet!???
    Hur tänker du då!?
Svar på tråden Har du sympati för ofrivilligt barnlösa kvinnor?