• Razorcrest

IVF/ICSI 2024

Mtrix skrev 2024-03-27 11:36:10 följande:

Hej!
    Jag har länge läst i denna och även andra IVF-trådar och känner att det är dags att berätta hur det gått för oss senaste månaderna då det kanske ger någon hopp eller information om hur allt går till! Jag är 34 år (inga barn eller graviditet sedan tidigare) och min sambo 44 år och två barn sedan tidigare.

Vi har som er andra försökt länge och sökte hjälp i Maj 2023, jag har endometrios (hade mycket problem under 2022 med smärta men det har som tur är inte varit ett problem senaste 1,5 åren, förutom att jag vet att det är en ?cysta? kring höger äggstock). Vid första besöket kunde läkaren snabbt konstatera att jag har dåligt med ägg, så hon ville att vi skulle komma igång med IVF så snabbt som möjligt för att hon var osäker på hur snabbt det skulle bli ännu sämre.

Tog lång till mellan första läkarbesöket och vår remiss till Livio pga miss med prover osv som inte tagits rätt osv (så frustrerande?). Vårt första möte med Livio var i början av Januari detta år och då jag var på menscykel dag 1, så jag startade med sprutor redan dagen efter!
     (300 Gonal-f och sen ganirelix (stavning?)

Gör en lång historia kort: Totalt 5 äggblåsor vid ägguttag (som gick helt smärtfritt, är tacksam för det) och 2 dagar senare fick vi reda på att endast två ägg var mogna och tyvärr inte blivit befruktade (vanliga metoden). Sjukt tungt besked, trodde inte det skulle påverka mitt mående så mycket som det gjort.

Väntade en cykel (bortfallsblöning?) och drog igång igen med sprutor i början av mars, skillnaden i hormonerna var att de la till menopur, så denna gång lägre dos gonal-f och stöttade med menopur för att få bättre ägg samt att de skulle göra ICSI istället. Det var även prat om att ev. återföra två embryon om det skulle lyckas.

Gjorde ägguttag för 1 vecka sedan (också smärtfritt) och som första gången fanns det 5 äggblåsor med 5 ägg i. Fick preliminär tid för återföring 2 dagar senare. de ringde dagen efter och meddelade att endast ett ägg var mogen, MEN det enda ägget var nu befruktat och redo att återföras!!

Återföringen gick smidigt (2 dagars fint embry) och nu ruvar jag alltså. Testdag 5/4!

Vi är försiktigt glada och hoppas detta går vägen. 

Hej och välkommen Hjärta 

Tack för att du delar med dig! Det är en väldigt svår resa och som tär på både måendet och tålamodet. Skönt att ni ändå kunde köra igång direkt med äggplock nummer två och att behandlingen varit smärtfri.

Hoppas och håller tummarna hårt för er att det går hela vägen Hjärta
  • Razorcrest
    BaeA skrev 2024-03-27 18:24:55 följande:

Tack snälla du ❤️ ja, jag har jag lite känningar, men framförallt har mitt humör otroligt otroligt mycket. Kort stubin och så känslig. Ja, det var ureaplasma som ibland kan vara en av orsakerna till oförklarlig infertilitet. Ja, så tacksam att kliniken direkt skriv ut det. Min man fick gå till en separat klinik för sexuell hälsa. Men han träffade en otrolig läkare som tyckte han skulle partner behandlas. 

Hur känns det för dig?

Åh, vad jobbigt. Hoppas det vänder snart. Tycker också att humöret ha varit riktigt svajigt sen jag började med IVF. Inte bara att man påverkas mentalt av processen i sig utan säkert också alla olika preparat man stoppar i sig.

Vad bra att ni båda fått behandling! Skönt att kliniken lyssnade på er och tog det på allvar. Hoppas det gick bra idag också Hjärta

Det känns ändå OK. Jag är på dag två av letrozol så märker inte så mycket ännu. Men jag känner mig ändå förväntansfull, vilket känns kul :) Ser mycket fram emot att få göra FET :)
  • Razorcrest

J00san: Åh, tänker också att det inte behöver vara något fel Hjärta Läst flera som haft svaga positiva gravtest som ändå blev hur bra som helst :) Håller tummarna för dig på måndag Hjärta

Jag har precis kommit hem efter första UL inför FET. Tagit letrozol och har två äggblåsor på gång, men inte tillräckligt för ovitrellen ännu (tror de var ca 11-12 mm). Ska tillbaka nästa vecka och då är det förhoppningsvis dags! Mycket väntan blir det, men vad gör några dagar till i det stora hela :) Om allt går enligt plan blir återföringen på min födelsedag så hoppas det är ett gott tecken :)

• Razorcrest

J000ssan:

Åh, jag beklagar verkligen Hjärta Massa, massa kram till dig HjärtaHjärta  Ta hand om dig och håller tummarna för att nästa undersökning kommer gå jättebra Hjärta

Theremustbeabetterway:

Vad spännande med FET snart! Känner igen känslan av oklarhet och osäkerhet, men det kommer säkert att gå toppen! Hjärta Jag var på UL idag igen. Var så himla nervös att det fortfarande inte hade hänt något inför FET, men idag var slemhinnan 8 mm och äggblåsan 16 mm så blir ovitrelle ikväll! Så FET blir på måndag :) Så då ligger vi ganska nära i tid :)

• Razorcrest
    MarieJonsson skrev 2024-04-08 15:07:36 följande:

Så spännande!

Jag ser att många av er skriver att ni tar ovitrelle inför er FET, men som jag förstått det inget som kommer planeras in för mig. Är det någon bakomliggande anledning till att ni får sprutan? Eller är det standard att man får en sådan och jag ett undantag där det inte planeras in?

Läkaren sa att enda anledning att ta sprutan är för att kunna tajma FET ordentligt (så det inte krockar med tex en helg eller så). Så tar jag sprutan ikväll har jag ägglossning om två dagar, fem dagar senare är det insättning. Så det blir en vecka mellan sprutan och FET :) 
  • Razorcrest

Nu har jag gjort min allra första FET! Var så sjukt pirrig och haft massor av positiva känslor i kroppen så hoppas verkligen det fortsätter så :) Känns så märkligt nu att bara fortsätta sitt liv som vanligt haha. Hade ett möte direkt efter på jobbet och det var inte lite svårt att fokusera. Lyckas ni hålla er sysselsatta och tänka på annat?

Håller tummarna för er alla var än ni befinner er i processen Hjärta

• Razorcrest
    Anonym (J) skrev 2024-04-15 22:17:54 följande:

Hej, jag har skrivit ett par inlägg tidigare, men tog en paus från tråden då jag blev så ledsen efter misslyckad ET för ett par månader sedan. Nu RD 6 efter FET och fick ett + imorse på tidigt test, kan knappt förstå att det är sant, nu hoppas jag bara att inget händer och att det fortsätter vara positivt på TD. 

Det är ganska surrealistiskt med alla känslor upp och ned, förhoppning och förtvivlan som man själv känner och som jag också ser i era inlägg. Jag hoppas så innerligt att det går hela vägen för alla här inne. Tack för att ni alla delar med er och tack för att jag får följa er här ❤️

Wow, stort grattis! Så härligt att höra! Hjärta Håller tummarna för att allt går bra för er. Har du haft några känningar? :)
  • Razorcrest

Theremustbeabetterway:

Stort, stort grattis!! Vad roligt Hjärta Hoppas verkligen det är er tur nu!

Linneawookie:

Jag tog letrozol innan FET :) Jag har svårt att ägglossa av mig själv och letrozolen hjälper min kropp att producera en äggblåsa och tjock slemhinna. Så det kanske är för att kunna tajma bättre och säkerställa att kroppen gör det den ska? :)

LMSM:

Vad skönt att du landat i att köra igång i juni! Förstår att det måste vara jättesvårt att veta och känna sig bekväm med processen framåt, speciellt om ni redan provat samma protokoll. Ibland kan dock samma protokoll ge väldigt olika resultat, så hoppas att det blir jättebra oavsett vad ni landar i Hjärta Dock är det jättebra att läsa på och ifrågasätta mycket. Jag har lärt mig nu att mycket av IVF-processen handlar om att stå upp för det du tror är rätt. Jag fick tex först en FET-cykel helt utan medicin, trots att det står tydligt i min journal att jag inte ägglossar själv. Jättemärkligt. Men jag stod på mig och fick dem att ändra beslutet, vilket jag är glad för :) Heja dig!

• Razorcrest

Igår tog jag ett gravtest på ruvardag 4 för att se ifall ovitrellen var ute ur systemet. Det blev ett supersvagt streck som knappt syns i dagsljus. Idag testade jag igen och strecket var mycket starkare och även ett digitalt test visade gravid. Kan ovitrellen bli starkare igen? Är så skakis!

• Razorcrest

Tusen tack bästa ni! Hjärta Jag tog ett test idag vid lunch igen och det var ännu starkare! Så nu vågar nog jag också lita på det Skrattande Så sjukt glad, pirrig och nervös! Känns overkligt efter så här lång tid. Hoppas att allt går bra för er andra nu också Hjärta Håller tummarna superhårt Hjärta

Svar på tråden IVF/ICSI 2024