IVF/ICSI 2024
Hej!
Jag har länge läst i denna och även andra IVF-trådar och känner att det är dags att berätta hur det gått för oss senaste månaderna då det kanske ger någon hopp eller information om hur allt går till! Jag är 34 år (inga barn eller graviditet sedan tidigare) och min sambo 44 år och två barn sedan tidigare.
Vi har som er andra försökt länge och sökte hjälp i Maj 2023, jag har endometrios (hade mycket problem under 2022 med smärta men det har som tur är inte varit ett problem senaste 1,5 åren, förutom att jag vet att det är en ?cysta? kring höger äggstock). Vid första besöket kunde läkaren snabbt konstatera att jag har dåligt med ägg, så hon ville att vi skulle komma igång med IVF så snabbt som möjligt för att hon var osäker på hur snabbt det skulle bli ännu sämre.
Tog lång till mellan första läkarbesöket och vår remiss till Livio pga miss med prover osv som inte tagits rätt osv (så frustrerande?). Vårt första möte med Livio var i början av Januari detta år och då jag var på menscykel dag 1, så jag startade med sprutor redan dagen efter!
(300 Gonal-f och sen ganirelix (stavning?)
Gör en lång historia kort: Totalt 5 äggblåsor vid ägguttag (som gick helt smärtfritt, är tacksam för det) och 2 dagar senare fick vi reda på att endast två ägg var mogna och tyvärr inte blivit befruktade (vanliga metoden). Sjukt tungt besked, trodde inte det skulle påverka mitt mående så mycket som det gjort.
Väntade en cykel (bortfallsblöning?) och drog igång igen med sprutor i början av mars, skillnaden i hormonerna var att de la till menopur, så denna gång lägre dos gonal-f och stöttade med menopur för att få bättre ägg samt att de skulle göra ICSI istället. Det var även prat om att ev. återföra två embryon om det skulle lyckas.
Gjorde ägguttag för 1 vecka sedan (också smärtfritt) och som första gången fanns det 5 äggblåsor med 5 ägg i. Fick preliminär tid för återföring 2 dagar senare. de ringde dagen efter och meddelade att endast ett ägg var mogen, MEN det enda ägget var nu befruktat och redo att återföras!!
Återföringen gick smidigt (2 dagars fint embry) och nu ruvar jag alltså. Testdag 5/4!
Vi är försiktigt glada och hoppas detta går vägen.
Tack för att du delar med dig! Det är en väldigt svår resa och som tär på både måendet och tålamodet. Skönt att ni ändå kunde köra igång direkt med äggplock nummer två och att behandlingen varit smärtfri.
Hoppas och håller tummarna hårt för er att det går hela vägen