Björkenli skrev 2024-09-24 15:47:01 följande:
Jag ska på konsultation på Carl von Linné kliniken nästa vecka, och ska boka tid för psykosocial bedömning av psykolog.
Grejen är att jag gjorde detta förra våren, och fick då inte godkänt! Jag var väldigt ärlig med psykologen att jag inte har så många nära vänner, och att relationen med föräldrarna knappt existerar.
Jag fick avslag pga för dåligt socialt nätverk.
Jag har gjort behandlingar i Danmark under tiden. Men nu tror jag att jag vill göra några inseminationer i Sverige. Det är faktiskt mycket billigare då de har 3 pack.
Jag funderar på om jag ska vara helt ärlig och säga att jag gjort utredning i Sverige innan och inte fick godkänt! Eller mörka.
Jag avskyr att ljuga dock.
Men om de väl har i bakhuvudet att jag inte blivit godkänd tidigare så tror jag att det ligger närmare till hands att inte godkänna mig nu heller.
Men grejen är att jag har kontakt med mina föräldrar igen, och bara det tror jag gör stor skillnad. De bor nära och skulle garanterat hjälpa.
Helst skulle jag vilja slippa berätta om tidigare utredning..
Kanske lika bra att vara ärlig? Men vore så hemskt om jag då får nej...
Nu har jag googlat psykosocial utredning och vissa har ju fått avslag väldigt lättvindigt att de haft tidigare depressioner och är "psykiskt sjuka", trots att var och varannan människa har haft depressioner..
Vad skulle ni gjort?
Svår situation och förstår ditt dilemma. Från vad man läst är det ju tyvärr som du skriver att vissa verkar bli nekade utan vidare rimlig förklaring. Att ha ett mindre socialt nätverk betyder ju verkligen inte att man skulle vara en sämre förälder eller att barnet kommer fara illa.. jag hade nog inte tagit upp det själv i första hand. Tänker att deras uppgift är att utreda dig utifrån din nuvarande situation. Om du får frågan kan du ju vara ärlig och förklara och bara säga att du inte kände att det va relevant då vissa saker nu är annorlunda.
Hoppas att du får ett bra bemötande 😊