IVF/ICSI 2024
FP ville köra på intralipid drop i samband med insättning och om man blir gravid så fortsätter man med drop regelbundet. Det används en del utomlands. Det kanske kommit upp i boken du läser? Varit en del reportage / artiklar om det på SVT nyligen. Det är lite av en debatt ju, den landstingsfinansierade vården kör inte på detta då det inte finns tillräckligt bra evidens än på att det funkar menar dom.
Har inte läst den boken du nämner, men konsumerat en del amerikanska läkare och personer som gått igenom IVF i USA på YouTube hehe, så känner igen det du skriver. Jag upplever att det inte går att jämföra Sverige och USA, dom har ett helt annat tänk / filosofi där. När nån kör IVF där så testar dom mycket mer i förväg, söver ner under äggplock, testar embryona, testar ens hormoner under hela processen, tar hCG blodprov för att se att hCG ökar och medicinerar överlag mycket mer än i Sverige. Sen kostar ju detta mycket mer och finansieras via försäkringar eller privat som jag förstått det, så helt annat upplägg än i Sverige, där man vill använda så lite resurser som möjligt för mest utfall, inte göra saker som dom flesta ändå inte behöver eller klarar sig utan, inte över-medicinera och endast testa om det finns tydliga symptom på att något inte stämmer. Jag förstår det svenska tänket i teorin, men fruktansvärt att gå igenom som individ när man är just den som hamnar utanför statistiken.
Intressant med Letrozol, inte använt det under IVF,
men får nämna det till läkaren om det blir nått i höst. Skönt att Cyclogest funkade bättre, vad som helst som gör processen lättare tar man ju gärna emot.
Jag har kört lite olika variationer på naturlig cykel, alla gånger med Ovitrelle, förutom senaste gången, då jag fick LH-ökning under helgen, så körde endast Cyclogest.
Hoppas du får en fin midsommar trots detta och att allt går bra på er kontroll snart ❤️ Håller koll i tråden på uppdateringar 🌸
Ah jag har läst mycket om detta! Känns som vi båda är lika och läser mkt haha! Jag ifrågasätter ju alla med 🙈🤣
jag förstår också teorin just med att inte övermedicinera i onödan då jag inte är så glad för det! Men processen hade nog gått mkt snabbare i många fall och utfallen ännu bättre om iaf testat lite mer undersökningar/ blodprov etc.
med tanke på hur slitsamt allt är!
ja letrozol har funkat bra för oss! Sen säger de ju att har man regelbunden ägglossning är det onödigt! Men nu vågar man inte sluta heller!
önskar dig också en fin midsommar och tack🙏🙏🌸grymt taggad ❤️❤️❤️❤️