Inlägg från: Anonym (Varför?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför?)

Detta med VAB

Anonym (Va?) skrev 2023-12-05 05:52:29 följande:
    Man kan ljuga, det kan man alltid.
    Om man är oärlig vill säga.

Hans ag vet väl att du är hemma och är ledig om dagarna?
    Jag hade då inte vågat fuska som din partner, kommer lögnen fram så blir det klassat som olovlig frånvaro. Det kan sluta illa.
    Ja klart de vet att jag är hemma på FL.
  • Anonym (Varför?)
    Agda90 skrev 2023-12-05 08:15:50 följande:
    Hur systemet är uppbyggt?
    Ska skattebetalare betala ytterligare för att vi föräldrar ska kunna vara två hemma när man har en liten en och behöver vabba?
    Vi har ett väldigt generöst system redan som det är. 

Hur man gör för att mäkta med? Man bara gör det. Man hittar sätt att lösa det på. Att lära sig att amma liggandes i sängen är ett sätt. Att sova när bebisen sover är ett annat. Att lämna över ansvaret för barnen när partnern kommer hem och lägga sig och sova är ytterligare ett. 
    Skala ner kraven på hemmaplan. Det är ok att leva en dag på Felix färdigt rätter för att få i sig mat eller det man har i frysen. 

Det går att sysselsätta äldre barn samtidigt som man tar hand om en liten en. Ha den lilla i en babysitter på golvet samtidigt som du leker med det äldre barnet t.ex. 
    jag lever redan på mackor och fil.

sätter jag lillen i babysittern skall den stora dit och kravla över lilla. Som en magnet. 
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Fel) skrev 2023-12-05 08:26:36 följande:
    Detta är felaktigt. Jag hoppas att TS uppmärksammar detta.
    Som någon redan skrivit.
    Man har enbart rätt att vara hemma för vård av sjukt barn om man samtidigt tar ut tillfällig föräldrapenning.
    Det var så jag uppfattat det med..
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (föratt) skrev 2023-12-05 08:45:18 följande:
    Om DU är så illa däran av att vara tvåbarnsmamma så kanske du ska vara sjukskriven så kan pappan ta över föräldraledigheten några dagar.
    Ja kanske. Det är inte enkelt med en högintensiv 2-åring och en liten som jag inte kan lägga från mig. Bär eller ammar konstant. Enda paus är blöjbyte. Äter min fil vid skötbordet på 3 min.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Annat) skrev 2023-12-05 11:29:36 följande:
    Bär eller ammar konstant.

Funkar det med sjal eller bärsele så du får händerna fria?
    Min ville också vara i famnen jämt men sele funkade för oss.
    Bara vid sov. Sen blir det illvrål.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (föratt) skrev 2023-12-05 11:40:03 följande:
    Är pappan inte hemma ens utanför sin arbetstid alltså? Eller varför kan han inte ta barnen på kvällen, eller andra tider så att du kan få äta och vila? Kan han inte laga mat när han är hemma ens? Och kanske lite extra så att du kan värma lite rester på dagen?
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-05 11:27:17 följande:
    Ja kanske. Det är inte enkelt med en högintensiv 2-åring och en liten som jag inte kan lägga från mig. Bär eller ammar konstant. Enda paus är blöjbyte. Äter min fil vid skötbordet på 3 min.
    Nej, enkelt är det inte. Det vet jag också från den tiden när mina barn var små.
    Men man klarar det, man får liksom bara lov att klara det.

Och visst kan du lägga ifrån dig bebisen, det blir skrik och protester såklart, men det är inte skadligt för bebisen att skrika och vara missnöjd några minuter för att du ska få äta.

Bebis somnar på kvällen så då sover jag.

Äter rester med ja.

Det jobbiga r ju nu när stora r sjuk och hemma. 

Nu har lilla amma tklart så nu kan kah inte svara mer.

• Anonym (Varför?)
    EpicF skrev 2023-12-05 11:33:22 följande:

Om tvååringen är frisk så bör du lämna på förskolan några timmar. 

Eller pröva att sätta tvåringen framför någon barnfilm en stund. 

Funkar inte det så får pappan ta semester och vara hemma några dagar. 

Alltså det svåra är ju nu när barnet är sjukt.
  • Anonym (Varför?)

Inte orkat läsa i tråden. Har precis haft en vecka med vad som troligen visade sig vara RS på det stora barnet och nu har min lilla bebis fått det. Med, hosta, kräkning efter varje amning dygnet om och segt slem och rossel. 

Är jätteorolig för sjukhusinläggning nu och helt slut eftersom jag inte sover mer ån en h åt gången om natten, kräks ned konstant och nu har ett jättepiggt större barn att hantera samtidigt på dagen.

Så jag kommer ta bort tråden sen för att inte påminnas om allas hårda ord så fort jag loggar in.

• Anonym (Varför?)
    Jw83 skrev 2023-12-12 01:35:15 följande:
    Men vad gör pappan utanför arbetstid??  Skiter han helt i barnen och dig? Han är ju rimligtvis inte hemifrån mer än 10 h per dygn 5 dagar i veckan. och han kan inte ta sina egna barn några timmar alls ?? Min man och jag har alltid hjälpts åt all ledig tid.
    Han tar hand om det stora barnet då. Men han kommer hem 16-1630. Vi går isäng 18-18.30. Mellan den tiden försöker jag också äta, hinna amma en gång i lugn och ro (vilket tar iaf 30-40 min)  och växla några ord med honom.

Behöver amma då, eftersom amningen dagtid är störd av det äldre barnet slm det yngre blir nyfiket på så det yngre äter mest mellan 16-05.
  • Anonym (Varför?)
    Jw83 skrev 2023-12-12 01:35:15 följande:
    Men vad gör pappan utanför arbetstid??  Skiter han helt i barnen och dig? Han är ju rimligtvis inte hemifrån mer än 10 h per dygn 5 dagar i veckan. och han kan inte ta sina egna barn några timmar alls ?? Min man och jag har alltid hjälpts åt all ledig tid.
    Och som sagt gäller min orkbrist nu när BARNEN ÄR SJUKA.  
  • Anonym (Varför?)
    Jw83 skrev 2023-12-12 02:00:09 följande:
    Så han kan omöjligt ta två barn samtidigt i några timmar per dygn?? Så du får duscha/äta/sova? Är han helt handlingsförlamad? Går ni båda och lägger er så tidigt men inte får mer sömn? Tar han äldsta barnet hela natten så borde du kunna sova mer mellan amningarna speciellt om ni går och lägger er så tidigt.

Du är tydligen läsokunnig eller har ingen förståelse för hur det kan vara.

vi lägger oss så tidigt. Somnar 20. sen är det ju med sjukt barn att msn går upp ofta. Eller med en ammande bebis. 

3 h var en extrem natt men ofta är det bara väldigt upphackad sömn så jsg vaknar tröttmosig nu. Särskild nu då när min bebis kräks ned allt efter varje amning.

Varför är du så himla otrevlig??

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Det är okej) skrev 2023-12-12 09:39:06 följande:

TS! Blir så beklämd av alla oempatiska svar du fått för det märks verkligen på dina inlägg hur pressad och slutkörd du är. Jag har varit där du är och vet du, det är okej att inte orka! Det är okej att inte vara en superpräktig familjelivsmamma som kan rodda bebisar och sjuka småbarn. Människor är olika, barn är olika, livssituationer är olika. Man har olika förutsättningar för att klara av påfrestningar i livet och det är HELT OKEJ ATT inte orka i din situation. Det önskade jag att någon sa till mig när jag var där du är. Och vet du vad mer jag önskar att någon sa? Gör det som krävs för att ni ska ta er igenom den här svåra tiden. Sjukskriv dig en vecka, då har pappan rätt att vara föräldraledig om bebisen är under 8 månader och ta vab om den är äldre. Den veckan hjälps ni åt och fokuserar på din återhämtning. Sen känner du efter och går till läkare som får sjukskriva dig ett par veckor till om det behövs. Du behöver hjälp. Du behöver stöd. Du behöver återhämtning. Gör inte som jag gjorde, kämpade på trots att det egentligen inte gick för vet du vad som hände? När jag hade lyckats hålla ihop mig hela föräldraledigheten så kollapsade jag totalt och nu två år senare är jag fortfarande så kämpar jag fortfarande med att komma tillbaka. Dina barn behöver en fungerande och hyfsat välmående mamma och du förtjänar att också att må bra, gör det som krävs för att du ska kunna göra det!

Hjärta tack. Får tårar i ögonen. Sånt tack. Ligger på kvällarna och försöker planera kommande dag så barnen ska få det så bra jag bara kan, så jag är är verkligen trött. 

Fått så mkt råd om att låta det äldre barnet läsa eller leka, men mitt äldre är så energiskt. Leka kan vips bli barn som står och tränar hoppsnurrar i fåtöljen, trots att barnet 30 min innan suttit och hostat. Minsta energikänsla ger fullt ös.

Men tack för dina ord.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Ss) skrev 2023-12-12 18:07:23 följande:

Om du är för trött just nu för att klara situationen så kan du sjukskriva dig och din man kan då vabba. 

Jag är slut. Och sjukdomarna hemma bara fortsätter för barnen.

Men nu har det visat sig att min man inte heller vill. Eftersom jag ändå tar mig genom dagarna för barnens skull (om än så slut att jag gråter varje dag nu) så tycker han att jag klarar det och då är jobbet viktigt för honom. Så jag undrar ju lite över vad hans jobb egentligen sagt om möjligheter till dubbeldagar om man sökt sent och vad som är hans tankar om det.
  • Anonym (Varför?)
    EpicF skrev 2023-12-14 12:17:12 följande:
    Det handlar inte om vad han vill. Är du så utsliten så ska du vara sjukskriven och han får ta över föräldraledigheten tills du är frisk nog arr vara föräldraledigheten. 

Gå till läkare och få sjukskrivning. Är det så att du blir sjukskriven så ska det inte vara några problem för honom att få igenom tillfällig föräldraledigheten för jobbet. 
    Vad säger man då? Hej, jag är jättetrött av att ta hand om mina egna barn?

Men jag ÄR otroligt sliten. Energin är slut på en gång. Hade en väldigt tuff andra graviditet och förlossning så jag gick in i föräldraledigheten på minus, det har säkert spelat in. 
Svar på tråden Detta med VAB