Anonym (K) skrev 2023-12-04 19:09:48 följande:
Jag förstår att det är tufft och att du känner att du behöver spy ur dig lite frustration men det svider nog i ögonen på många här när du, som gjort ett val att skaffa två barn, gnäller på att den otroliga förmån som vabb är inte är förmån nog.
Ja, man förväntas kunna ta hand om sina barn även om man har en HNB:are till bebis och storesyskonet blir sjukt. Det är bara att ta ett djupt andetag och överleva sjukdomsdagarna och göra det som funkar för er. Jag har själv varit hemma heltid, med mina två barn, tills då yngsta var runt 10 månader. Jag vet hur tufft det kan vara, speciellt om man har en energirik 2åring som gärna vill klättra på allt samtidigt som man har en liten som bara vill hänga på en och gärna med bröstet i munnen 24/7. Det är bara att ta det som det är och tänka att det är en begränsad period. För det är det. Snart kommer bebisen inte vara så liten längre och det blir enklare.
Men OM det är så tufft att du inte mäktar så bör du se över om du kan få hjälp med avlastning.
Fast det är ju inte vabb, så att säga.
Jag är på riktigt rädd att jag av trötthet kommer missa min tvååring som av sjukdom är vingligare än vanligt men ändå vill utmana sig själv, så han ramlar från något bord eller så där hsn ska upp och klättra, för att jag ammar min lilla och inte snabbt kan lägga bort barnet. Har säkrat upp allt jag kan men tvååringar är kreativa.
Så jag är mest rädd att någon ska skada sig för att jag helt enkelt inte räcker till. Har ångest om kvällsrna och ligger och försöker tänka igenom hur jag ska säkra saker och klara nästa dag.
Jag har heller ingen avlastning att få. Mannen kan inte jobba hemma, har ingen annan släkt som kan hjälpa.
Och jag ber verkligen uppriktigt om ursäkt om det sticker i någons ögon, jag är bara trött och det har varit otroligt mycket sjukdom sen bebisen kom - någon har varit sjuk nästan hela tiden. Antingen bebisen så jag inte kan sova eller blir nerkräkt regelbundet eller det stora barnet så jag inte får vila om dagarna. Eller båda. Eller jag.
Jag visste heller inte om reglerna innan vi skaffade andra barnet, men jag kan erkänna att jag trodde att det skulle kunna vara något lite enklare än precis såhär.