• Anonym (Varför?)

Detta med VAB

Om man har två barn och är föräldraledig för det yngsta.

Varför får inte den förälder som jobbar vabba för det äldsta barnet om den hemmavarande föräldern är föräldraledig för det yngsta?

Varför anses det som att den som är hemma per automatik kan ta hand om ett sjukt och ett mycket litet barn? Det lilla barnet behöver ju föräldern konstant med amning, kan ha kolik eller vägra ligga ensam alls, och likaså behöver det sjuka barnet en förälder på heltid. 

Man får ju inte vobba för att man ska kunna ansvara och ta hand/vårda det sjuka barnet fullt ut som vabbande. Det går ju intr heller med ett väldigt litet barn som kräver uppmärksamhet.

Undanber mig dryga svar, undrar mer om ett sakligt resonemang? Man får ju ändå bara ett visst antal VAB-dagar per år.

• Svar på tråden Detta med VAB
  • Anonym (föratt)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 14:25:50 följande:
    Detta med VAB

Om man har två barn och är föräldraledig för det yngsta.

Varför får inte den förälder som jobbar vabba för det äldsta barnet om den hemmavarande föräldern är föräldraledig för det yngsta?

Varför anses det som att den som är hemma per automatik kan ta hand om ett sjukt och ett mycket litet barn? Det lilla barnet behöver ju föräldern konstant med amning, kan ha kolik eller vägra ligga ensam alls, och likaså behöver det sjuka barnet en förälder på heltid. 

Man får ju inte vobba för att man ska kunna ansvara och ta hand/vårda det sjuka barnet fullt ut som vabbande. Det går ju intr heller med ett väldigt litet barn som kräver uppmärksamhet.

Undanber mig dryga svar, undrar mer om ett sakligt resonemang? Man får ju ändå bara ett visst antal VAB-dagar per år.

För att det är rimligt att en förälder ska kunna ta hand om alla sina barn. Även när de är sjuka eller har extra behov. Om ni inte kan det så får ni söka avlastning, eller att en förälder är hemma utan ersättning för att stötta upp föräldern som inte mäktar med.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (föratt) skrev 2023-12-04 14:33:23 följande:
    För att det är rimligt att en förälder ska kunna ta hand om alla sina barn. Även när de är sjuka eller har extra behov. Om ni inte kan det så får ni söka avlastning, eller att en förälder är hemma utan ersättning för att stötta upp föräldern som inte mäktar med.
    Men då borde man ju inte få vabba alls heller? 
  • Anonym (föratt)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 14:41:14 följande:
    Hur menar du nu? 

Vabbar gör man om barnet inte kan vara på förskolan och föräldrar som jobbar måste vara hemma från jobbet. Barnet är ju inte ensam hemma?
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (föratt) skrev 2023-12-04 14:33:23 följande:

Det är ju inte bara en fråga om att mäkta med för egen del - just nu sover jag ungefär 3 h per natt och ammar heltid då barnet vägrar flaska. Barnet vägrar också ligga ensam. Att då kunna gr ett sjukt barn det det behöver är ju inte helt möjligt.
  • Anonym (A)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 14:41:14 följande:

Vad menar du? I normala fall förlorar man inkomst eftersom man är på arbetet men måste stanna hemma. I ert fall finns redan en vårdnadshavare hemma. Så den som arbetar behöver inte vabba.

Om två barn är är sjuka och båda föräldrarna arbetar, tror du då att båda får vabba? 

• Anonym (A)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 14:46:52 följande:

Det är ju inte bara en fråga om att mäkta med för egen del - just nu sover jag ungefär 3 h per natt och ammar heltid då barnet vägrar flaska. Barnet vägrar också ligga ensam. Att då kunna gr ett sjukt barn det det behöver är ju inte helt möjligt.
    Hur löser ni det då? 
  • Anonym (föratt)
    Det är väl typiskt en fråga om att mäkta med? Och grunden är väl att man bör klara av att ta hand om de barn man skaffar sig.

Om det är så tungt att ta hand om dem så kanske den andra föräldern får vara hemma utan ersättning.
  • Mimosa86

Fast förr gjorde ju kvinnan det fast med en barnaskara på 8 :)

Det handlar ju snarare om vilken nivå man lägger. Jag minns när jag var magsjuk själv och med bebis samt en 2 åring och sniytade 1h sammanhängande sömn. Det var överlevnad det handlade om. Tv, padda, Alvedon och mängder med kaffe.. men vidrigt var det. Men man klarar det.

Alternativt att din man sjukskriver sig och avlastar.

Det är brutalt att vara förälder ibland. Lider med dig. Men tiden är försvinnande liten egentligen.
  • Anonym (Va?)

Det förvånar mig lika mycket varje gång någon  klagar på den extremt generösa föräldraförsäkring som vi har i Sverige.
    De som gnäller över den, ja de borde bara skämmas.

• Anonym (A)

Fast det är ju just det är, en fråga om att mäkta med. Det är ju därför du vill att pappan också ska vara hemma.
Svar på tråden Detta med VAB