• Anonym (Alex)

Kommer snart att dö

Hej

Fick reda på idag att jag har fått prostatacancer som har spridit sig till skelettet och lungorna. Den är aggressiv. Så det är som att man har fått ett dödsbesked. Jag är dock ung 33 år gammal. Så finns det chans att man kan överleva detta? Eller är der kört? 

• Svar på tråden Kommer snart att dö
  • Anonym (Ofattbart)

Vilken fruktansvärd situation. Har du någon nära som kan ge dig stöd och tröst? Jag kan inte svara på hur dina chanser ser ut, utan du måste vända dig till läkarna. Skriv ner alla dina frågor innan du pratar med läkaren. 

Hur ser behandlingsalternativen ut? Har du inte fått någon prognos i samband med diagnosen?

• Anonym (Casanova)

Spontant när du uttrycker det sådär så låter det rätt kört. Men de har ju blivit mycket bättre på att behandla just cancer på senare år.

Vad säger läkaren? Kommer du att få behandling?

Beklagar inte något roligt besked kan jag förstå. Hur märkte du det?

• felicityporter

Åh shit, jag beklagar verkligen! Men du är dock ung och läkarna är mycket bättre på att behandla cancer idag mot för bara 10-15 år bakåt i tiden, så snälla ge inte upp hoppet! ❤️

Jag hoppas verkligen att du blir fri från cancern och kommer leva många många fler år till. Jag lovar att jag kommer ha dig i mina tankar! Kram ❤️

• Mrs Moneybags

Det här ska du ta upp med din läkare nästa gång ni träffas. Han/hon kommer att säga som det är och även gå igenom alla behandlingsalternativ som finns. Det finns ofta flera olika vägar att gå. Du måste läsa på när du har ork och tid. Du är ung, så de kommer göra allt för dig. I vissa fall kan man inte botas, men man kan ändå leva länge med sin sjukdom. 

Jag är verkligen ledsen för din skull, oavsett hur det går är det en otroligt tuff situation. Ge aldrig upp! Nu är det dags att mobilisera all styrka och kämpaglöd som du har inom dig. Prioritera DIG från och med nu och ge järnet. Har du någon närstående som kan stötta dig i detta? 

En guldgruva är kontaktsjuksköterskorna som man kan ringa till om allt möjligt som har med sjukdomen att göra och ställa frågor. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Alex)

Funderar på att börja dricka igen när man ändå snart ska dö. Känner ingen framtidstro. Gud har dömt mig känns det som. 

• felicityporter
    Anonym (Alex) skrev 2023-11-30 15:53:36 följande:

Funderar på att börja dricka igen när man ändå snart ska dö. Känner ingen framtidstro. Gud har dömt mig känns det som. 

Jag fattar dig och dina känslor! Har du någon du kan prata med om detta, någon närstående som du känner dig trygg med? Jag tror det är oerhört viktigt att du inte är själv med alla känslor nu och kan tanka närhet och positivitet med någon. Ge verkligen INTE upp hoppet, är mitt råd! Jag tror helt ärligt att det finns en chans för dig, försök hitta din inre styrka och lita på att Gud verkligen inte glömt dig! Jag ville egentligen inte blanda in Gud eller religion i detta eftersom många inte är troende, men min övertygelse är att det är bra att ha tro/faith när något sånt händer. ❤️
  • Anonym (M)

Är du troende? Hur mycket har du brytt dig och ägnat dig åt någon Gud under ditt liv?
  • Anonym (Ofattbart)

Det förstår jag. Jag hade själv gjort en hel del saker som inte anses vara bra om jag visste att jag skulle dö inom en närmare framtid. Har läkaren sagt att det är helt kört? Eller finns det en chans? 
  • Anonym (L)

Ts, du måste prata med din läkare och ställa alla dessa frågor till din läkare vad gäller överlevnadschanser och så vidare. Din läkare ska hjälpa dig! Sen tror jag att du behöver någon att prata med, samtalskontakt eller kurator eller vad man nu erbjuds vid ett sånt här besked. Ta emot det Hjärta stor kram och jag ber för dig!

Svar på tråden Kommer snart att dö