Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Kommer snart att dö

Det här ska du ta upp med din läkare nästa gång ni träffas. Han/hon kommer att säga som det är och även gå igenom alla behandlingsalternativ som finns. Det finns ofta flera olika vägar att gå. Du måste läsa på när du har ork och tid. Du är ung, så de kommer göra allt för dig. I vissa fall kan man inte botas, men man kan ändå leva länge med sin sjukdom. 

Jag är verkligen ledsen för din skull, oavsett hur det går är det en otroligt tuff situation. Ge aldrig upp! Nu är det dags att mobilisera all styrka och kämpaglöd som du har inom dig. Prioritera DIG från och med nu och ge järnet. Har du någon närstående som kan stötta dig i detta? 

En guldgruva är kontaktsjuksköterskorna som man kan ringa till om allt möjligt som har med sjukdomen att göra och ställa frågor. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Alex) skrev 2023-11-30 15:53:36 följande:

Funderar på att börja dricka igen när man ändå snart ska dö. Känner ingen framtidstro. Gud har dömt mig känns det som. 

Först måste du ju prata med läkaren några gånger. Ställa alla frågor du har. Det kanske inte alls är kört. 

Däremot är det rätt nattsvart att få ett sånt här besked, så där förstår jag dig. Ge inte upp innan du har gått på alla läkarbesök. Ta emot hjälp från sjukhuset i form av kuratorer och andra som är proffs på en sån här situation. Du är inte den första och kommer inte vara den sista som får ett tufft besked. Min läkare sa 1 av 3 kommer att få cancer under sin livstid och de flesta kommer att dö med sin cancer, inte nödvändigtvis av den. 
  • Mrs Moneybags
    StudierKemi skrev 2023-11-30 16:39:51 följande:

Vad jag tycker synd om dig, jag kan förstå din ångest. Jag har ingen aning om vad man ska säga här, men om jag var du så skulle jag blivit 100% vegan som inte äter halvfabrikat och godis m.m.. Man kan prova att höja dosen på antioxidanter om man vill och se vart det leder? Jag skulle iallafall handlat så. Hampa* som är en cannabis planta, har också i vissa fall hjälpt folk mot cancer, vitlök*, surkål, brysselkål*, potatis, bönor, råg m.m. med såklart, och annat veganskt. Olika dieter är överens om att man inte borde dricka mjölk, inte enligt Paleo heller. Ett experiment på råttor visade att deras cancer växte fortare av mjölk, och avtog och krympte när mjölk togs bort från kosten. 

* = Extra effektiv

Sådant som är inflammationsgivande är t.ex. vetemjöl, vitt socker, rött kött.

plantbasednews.org/lifestyle/stage-4-cancer-patient-vegan-diet-cured/

Du pratar i nattmössan med ditt pseudovetenskapliga mumbo-jumbo. TS är ingen råtta. Det finns inga bevis för att en omläggning av kosten eller intag av hampa kan bota spridd prostatacancer. TS måste ha professionell hjälp av välutbildad, erfaren medicinsk personal som vet vad de sysslar med. Och det gör de på våra sjukhus. När man har en sådan allvarlig sjukdom som TS har sätter de in alla klutar. De har förmodligen redan tagit upp hans fall på sina möten och börjat skissa på en väg framåt. 

Din länk hänvisar till en person med kolorektal cancer. Det är inte samma sjukdom. 

Du har uppenbarligen inte heller läst de senaste rönen om att antioxidanter får vissa typer av cancerceller att växa.  nyheter.ki.se/antioxidanter-okar-blodflodet-i-cancertumorer 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Alex) skrev 2023-11-30 23:15:05 följande:

Såhär står det i min journal 

Enligt journalanteckning misstänkt histopatologisk initialt som prostatisk adenoid cystisk/basalcellscancer, men vid eftergranskning som second opinion visat den växt av höggradig cancer, i första hand urotelial cancer med stroma invasion.

Prostatan är till större delen tumöromvandlad med omfattande extraprostatiska överväxt, pseudokapseln är endast avgränsas längs prostatans dorsala vänstra omfånget.
    - Anteriort till vänster växter tumören per continuitatum in i os pubis symfys i ett 7 mm stort diffusionsinskränkt område. Det finns ytterligare en extraprostatisk överväxt som utlöpare 10 mm i ventral riktning och har kontrakt med symfysen över ett 22 mm stort område.
    - Högra och vänstra omfången med 7 respektive 10 mm mätbara extraprostatiska överväxt. Tumörvävnaden ligger dikt an mot musculus puborectalis, levator ani och obturator internus bilateralt utan tydliga tecken på djup tumörinväxt i muskulaturen.
    - Superiort engagerar tumören urinblåsans botten i såväl höger som vänster sida med en 16 mm stor komponent som sträcker sig upp från höger in i urinblåselumen. Det finns också tecken på tumörinväxt åtminstone i basen av vesiculae seminalis på höger sida.
    - Inferiort finns tumörvävnad i och nedanför apex, semicirkumferent omslutande urethra och nedre sfinktern.
    - Dorsalt är kapseln intakt som nämnd ovan. Inga hållpunkter för inväxt i rektum.

Inga patologiskt förstorade körtlar längs iliaca externa och inguinalt. Som observandum finns ett par icke patologisk förstorade lymfkörtlar perivesikalt.

Inga metastassuspekta förändringar i bukens parenkymatösa organ.

I os sacrum finns tre stycken upp till 5 mm stora sklerotiska skelettförändringar, ingen tidigare undersökning för förloppskontroll och metastasering kan inte uteslutas. Det finns också små sklerotiska kortikala förändringar i caput humeri på höger sida, caput femori på höger sida, ramus superior och inferior ossis pubis på höger sida och i acetabulum bilateralt.

I lungor finns sammanlagt 10 stycken metastassuspekta lung parenkymnoduli varav den största uppmätes till 11 mm paravertebralt i höger underlob.

-- Således tumöromvandling i prostata, om PI-RADS klassifikation tillämpas klassificeras motsvarande PI-RADS 5, EPE 5, SVI 5, BH 5, NS 5 med metastasering per continuitatum in i os pubis symfys på vänster sida och i lungorna. Det finns tre stycken sklerotiska förändringar i os sacrum, ingen tidigare undersökning finns för förloppskontroll och skelettmetastaser kan inte uteslutas. Det finns också sklerotiska förändringar kortikalt i ovannämnda lokalisationer som är inte typiska för metastasering men ändock kan detta inte heller uteslutas.
    -- Som observandum finns ett par icke patologisk förstorade lymfkörtlar perivesikalt

Journaltexten kan vara skrämmande, men ta det lugnt och sitt ner i båten. Vi är många med dig som har fått fruktansvärda sjukdomsbesked men lever än idag och mår bättre än någonsin. Ta emot all hjälp och all vård som de erbjuder dig och känn inte att du stör dem med dina frågor. Det är precis sådana som dig som de jobbar och kämpar för. Ibland känns det som att man ramlar ner i ett svart hål av ångest, men för mig gick det över när jag började röra mig framåt och började prata behandling och kände att jag faktiskt fick göra något åt situationen. Tror jag har öppnat min journal tusentals gånger och läst sida upp och sida ner. Man behöver läsa många gånger innan man kan ta in allt och ha många möten med läkaren innan man kan smälta allting. Man går från att känna sig kärnfrisk till att vara patient. Det är en omställning. 

Har du delat med dig av det här med någon du känner? Gör det om du kan, för du behöver någon att hålla i handen. Livet är piss ibland. Så är det bara. Man måste igenom det på ett eller annat sätt. Ge upp finns inte på kartan. 
Svar på tråden Kommer snart att dö